Amennyiben a szervizt a múltban nem hanyagoltad el, nincs mitől tartanod. Egy teljes körű átvizsgálás és felújítás nem fog túl sok időt igénybe venni, és jelentős anyagi ráfordítást sem követel. A minőségi kerékpáralkatrészeket úgy tervezték, hogy megfelelő karbantartás mellett több évig üzemképesek legyenek. A kerékpár mozgó alkatrészei viszont mindenképpen törődést igényelnek. A „nagygenerál” során a belső kitisztításukat, valamint a csapágyak újra kenését el kell végezni. A rendszeres alapszerviznél valamivel több időt igényel, illetve néhány célszerszámot is be kell szerezni hozzá. Viszont sokak számára lehet kecsegtető, hogy otthoni szerelés mellett nem kell a bicajt szervizbe vinni, továbbá a kerékpár működése is jobban megismerhető, aminek birtokában egy esetleges menet közben történt meghibásodást is simán megjavítható. Kezdjük a munkát a piszkos munkával, a lánc rendbetételével, valamint esetleges cseréjével!
A lánc „mélytisztítása”
A lelkiismeretesen olajozott lánc belsejében a kilométerek megtételével sok szennyeződés halmozódhat fel. Ilyenkor a leghatékonyabb módszer a lánc teljes kitisztítására, amit kétféleképpen végezhetsz el. Az egyik, ha a kerékpárról leszerelve oldószerbe áztatod, ami a patentszemmel össze kapcsolt lánc esetében nem különösebben bonyolult feladat. Így nincs szükség láncbontóra sem. Az áztatással történő tisztításhoz a láncot helyezd egy palackba, töltsd fel harmadáig oldószerrel (citrusbázisú, környezetbarát termék használata javasolt), majd erősen rázd össze. Hagyd állni, majd ismét rázd fel. Halászd ki a láncot, mosd át tiszta vízzel, majd akaszd fel lehetőleg a napos helyen, légmozgás mellett száradni. Végezetül szereld össze a száraz láncot a kerékpáron, majd olajozd meg láncszemenként.
Megkönnyíti a lánckarbantartást, ha az összeszereléshez patentszemet használsz...
A lánc alapos tisztítása speciális láncmosó dobozzal még ennél is egyszerűbben végezhető. A láncmosó dobozok előnye, hogy zárt rendszeren belül mossák a láncot, így a folyamat nem jár annyi kosszal. A lánc emellett nagynyomású mosóval is kitakarítható, de ennek a módszer hátrányokkal is jár: a túlzott intenzitás belenyomja a koszt a lánc görgői közé, ami onnan nehezen kerül ki, egyben felgyorsítja a kopást. Így, ha nem patentszemmel szerelt a lánc, a mosódoboz lesz a megfelelő procedúra. A hozzá használt oldószert töltsd vissza egy zárható edénybe, hagyd leülepedni, majd a tiszta rész később újra használható. A láncmosókat és egyéb lánctisztításhoz hasznos termékeket webáruházunkban kínálatában megtalálod.
A lánc mélytisztításához használhatunk tisztítóberendezést is - lényeg, hogy az oldószer a görgők alá is bejusson, és kimossa a lerakódott szennyeződést...
Kopásellenőrzés, csere
A gyakran feltett kérdés, hogy hány kilométert bír egy lánc? Erre nehéz pontos választ adni, lévén sok függ a környezettől - vagyis a nedvességtől, a sártól -, a karbantartástól, a kerékpározási stílustól és a váltások időzítésétől. Egy esőben/sárban használt kerékpárlánc hasznos élettartama akár 1000 kilométernél is kevesebb lehet, mivelhogy a víz a koszt bejuttatja a görgők alá, ami smirgliként „ledarálja” az érintkező felületeket. Mindezt súlyosbítja a tisztítás elhanyagolása és a nem megfelelő kenés. Ha pedig izomból taposod a pedált, a lánc még fokozottabban amortizálódik. Ez olyan, mintha a smirglipapírt erősebben nyomnád a felületre.
Ugyancsak tapasztalatból tudjuk, hogy a lánc „megnyúlása” is egy gyakran félreértett fogalom. Valójában a láncgörgő és az oldallapokból kinyúló peremek egymást koptatják, vagyis a köztük lévő hézag nő. Fizikálisan a lánc oldallemezei egy szemernyit sem nyúltak, csak a sok hézag növekedés összeadódik. Így a lánc már pontatlanul fekszik fel a fogakra, a lánc tehát cserére szorul. Ez a paraméter láncnyúlásmérővel egyszerűen és gyorsan ellenőrizhető. Mivel mindössze 1000 Ft körüli tétel, beszerzését és rendszeres használatát minden kerékpárosnak erősen javasoljuk! Ezeket webáruházunk kínálatában itt találod.
Egy láncnyúlásmérővel rendszeresen ellenőrizhető a kopás mértéke...
Kenés
A kenőanyag rendszeres applikálása természetesen elengedhetetlen. A lánc a kenés előtt legyen patyolattiszta, a legjobb eredmény elérése érdekében pedig használj speciálisan kerékpárokra kifejlesztett láncolajt! Ezeket többféle felhasználásra gyártják, léteznek száraz időjárási körülményekre tervezett összetételek, melyek kevésbé vonzzák a piszkot, illetve nedves időben használatos, sűrűbb, ragadós típusok, melyek viszont tartósak, így az eső sem mossa ki a kenőanyagot a láncból. Érdemes egy típus mellett maradni, mivel a különböző összetételek egymással nem vegyülnek tökéletesen. Kiszerelés (csomagolás) szempontjából a láncolaj lehet hajtógázos vagy csepegtetős. Az utóbbi a jobb választás: szemről szemre csepegtetve lényegesen takarékosabb, tisztább és környezetkímélőbb. Ha mégis sprayt választasz, takard le a kereket, különösképpen a féktárcsát és a fékbetétet. Az ezekre került került olaj jelentősen csökkenti a fékhatást, akár tönkre is teheti a fékbetétet. Mellesleg a gumiköpenynek sem tesz jót a szintetikus olaj.
Ahogy az általános kenéselveknél már említettük, olajozás után a lánc felületét tisztára kell törölni: a kenőanyag csakis a lánc belsejében hatásos, az oldallapokon csak a koszt gyűjti! Webáruházunkban a különböző olajtípusokat itt, a zsírokat pedig itt találod. A kerékpárláncokkal kapcsolatban kimerítő szakcikk is jelent meg, amely itt olvasható. Emellett a bicaj tisztításáról és kenéséről is írtunk, amelyben minden praktika fellelhető.
Pontatlan a váltás, akadozva működik a mechanikus fékrendszer? Ideje bowdent és bowdenházat cserélni!
Ahhoz képest, hogy milyen fontos szerepet tölt be a kerékpár működésében, illetve milyen olcsón beszerezhető, a bowdenezést sokan elhanyagolják. A fékek esetében a bowden épsége különösképpen fontos: elvégre ezen a vékony acélsodronyon múlik, hogy a fékkar meghúzása valóban megállítja-e a kerékpárt. Ne kockáztass: még ha nem is látsz semmilyen sérülést rozsdásodást vagy rojtosodást, a kerékpáron évente egyszer végezz teljes körű bowdencserét! A bowdencsere könnyűnek mondható feladat, egyáltalán nem drága, és szerszámigénye is minimális.
Válassz rozsdamentes, finom szövésű típust! Ez egyrészt tartósabb és működése is finomabb. Fontos, hogy mind bowdenekből, mint bowdenházakból kétféle típus létezik: a fékhez gyártott bowden kissé nagyobb átmérőjű, illetve eltérő végződése van. A bowdenház esetében pedig a váltóé nem spirálos szerkezetű, hanem hosszában futó acélszálakat rejt. Hossza meghajlításkor állandó, ami pontosabb váltóműködést tesz lehetővé. Ellenben a váltórendszerhez tervezett bowdenházat soha ne használd fékhez, mivel ez nem képes elviselni az ott alkalmazott húzóerőt, előbb vagy utóbb szétreped!
A bowdencserénél vedd figyelembe, hogy külön bowdentípus szükséges a váltókhoz és a fékekhez, illetve az országúti fékbowdenek végződései különböznek az egyenes kormányos kerékpárokétól!
A bowdenházakat nem szükséges minden „nagygenerál” során lecserélni. Mivelhogy relatíve kis anyagi ráfordítást igényel, a szerelők általában ebből is újat szerelnek fel. A hossz legyen pont annyi, ami a kormány elfordulását nem akadályozza, a lehető legnagyobb íveket adja, de nincs túlzott felesleg, ami útban van, a hajlongásával a fék- vagy váltóteljesítményt rontja. Ha a meglévő bowdenház-szakaszok ezt biztosították, akkor nem kell mást tenni, mint azonos darabokat leszabni. Mind a bowdent, mind a házat speciális bowdenvágóval kell méretre szabni. Ezeket a Bikepro webshopban itt találod.
Amennyiben megmaradnak a régi házak, fújj vagy cseppents belsejükbe finom olajat. Ha újat szerzel be, ügyelj a megfelelő típusra, illetve mindenképpen legyen bennük teflonbélés, végükön pedig zárókupak. Soha ne használj zsírt a bowden felületének kenésére, mivel ez többletsúrlódást eredményez, amely jelentősen lassítja a működést. Ráadásul a kosz is jobban megtapad a zsírzott bowden felületén, ami gyakoribb karbantartáshoz vezet.
A bowdencsere olyan feladat, amelyet évente egyszer mindenképpen végezz el!
A bowdencsere részletesebb leírása a CSM-sorozatban található, ezen felül több szakcikk is született a bowdeházak, bowdenek és kupakok kiválasztásáról.
Amin gurusz - kerékagy-nagygenerál
A hagyományos kónuszos golyóscsapágyak tömítései kevésbé jók, mint az ipari csapágyaké, azaz ezeket kímélni kell a víztől és a szennyeződésektől. A fejlettebb ipari csapágyak képesek a szennyeződést hosszú távon a golyóktól távol tartani, de a hagyományos kónuszos rendszerű kerékagyakat gondos használat mellett is évente egyszer célszerű szétbontani, megtisztítani, majd újra kenni. Ez nagymértékben meghosszabbítja a csapágy élettartamát.
Ha a kereket vagy a tengelyt megpörgeted, ideális esetben ellenállásmentes, csendes forgást tapasztalsz. Ha szakaszos ellenállást érzel, „daráló” hangot hallasz, akkor valami nincs rendben a benne lévő csapággyal. Az agy állapotának másik próbája, hogy a felemelt kerék magától is elkezd-e forogni. A legtöbb kerék esetében az abroncsillesztés a legnehezebb szakasz, így a gravitáció ezt húzza lefele, ha 3 vagy 9 óra állásban van. Ideális esetben magától is megindul, majd pendulumként ingázik. Ellenben az sem jó, ha az agy túl könnyen indul meg: ez annak jele, hogy a csapágy játéka megnőtt, a kerék oldalirányban „lötyög”. Ebben az esetben ugyanúgy szükség van az agy karbantartására, mintha a csapágy szorulna.
A kerékagy állapotának ellenőrzéséhez emeld fel a kereket, pörgesd meg, és figyelj az esetleges zajokra, illetve a könnyed, finom megindulásra!
A kerékagy szétszerelésével, tisztításával és kenésével a feladat összetettsége miatt cikkünkben nem foglalkozunk: ehhez fel kell iratkoznod hírlevelünkre, és 30-részes Csináld Magad cikksorozatunk minden további nélkül rendelkezésre áll. A benne szereplők alkalmazásával az otthoni kerékpárszerelési műveletek 95%-a megoldható. Ezen felül elleshetsz műhelypraktikákat, és megismerkedhetsz az összes kerékpáros szerszámmal. Mindezt könnyen emészthető formában, hatalmas képpel, és mindhez képaláírással. A CSM cikksorozat mobilon és tableten is élvezettel fogyasztható.
A kónuszos kerékagy karbantartása időt is türelmet igénylő feladat, amelyet érdemes éves rendszerességgel elvégezni, főképpen, ha gyakran hajtasz rossz időjárásban...
Az agykarbantartás szerszámigénye szerencsére csekély, mindössze néhány kónuszkulcsra van szükség...
Fontos, hogy szétszereléskor vizsgáld meg a kónusz és a csésze futófelületét. Ha finom, körkörös kopást látsz mindkettőn, a csapágy jó állapotban van, alkatrészei nem szorulnak cserére, még a golyók is újra felhasználhatók. Ha bármelyiken bemarást, egyenetlenséget tapasztalsz, az adott alkatrész cserére szorul, illetve vele együtt a csapágygolyók helyett is újak kellenek. Ellenőrizd a tengely állapotát is: ha a szárat az asztalon görgeted, egyenletes mozgást kell látnod. Ha a tengely akár egy kicsit is „ugrál”, cserére szorul. Amennyiben kerékagy-kónuszra vagy tengelyre van szükség, kattints ide!
A zárt ipari csapágyas kerékaggyal rendelkező bicajosok szerencsések: a „nagygenerál” során kevesebb karbantartási feladattal kell megbirkózniuk. Számukra elégséges az csapágyak állapotának ellenőrzése, akadozó forgás, „darálás” vagy nagy csapágyjáték esetén a CSM útmutató alapján az ipari csapágyat ki kell préselni/ütni, majd friss csapágyegységet tenni helyére. Mondani sem kell, hogy a kerékkarbantartásához szükséges szerszámok itt, a tisztító- és kenőanyagok webáruházunkban megtalálhatók.
Kormánycsapágy-karbantartás
A kerékpár „irányításközpontja” a kormánycsapágy. Bár nem forog körkörösen, jelentős terhelésnek van kitéve, csapágya könnyen sérülhet, szerkezete pedig gyakran kilazul. Az utóbbi esetben fékezés során kattogó-rezgő hangot hallasz, de érezheted is, ha behúzott fékkel előre-hátra mozgatod a bicajt. A csapágy kopása ilyenkor felgyorsul. Amennyiben azt tapasztalod, hogy forgása akadozó, mindenképpen foglalkozni kellé vele. A munka golyóscsapágyak esetében a csapágy kitisztításából Mindenképpen figyelembe kell venni, hogy a kerékagyakhoz hasonlóan kétféle csapágytípus létezik: hagyományos golyós és ún. „ipari”. Az utóbbi egy külön egység, amit nem kell tisztítani, kenni, elhasználódás esetén javítása a csapágyegység kicserélésével történik.
Ezen felül a csapágy vázban történő elhelyezése lehet csészés vagy integrált (félintegrált) rendszerű. Hagyományos csészés rendszer esetében a kormánycsapágy-csészék vázba történő beszerelése drága célszerszámot igényel. A korszerűbb integrált csapágyaknál nincs szükség speciális szerszámra, valamint a csészés ipari csapágyas típusok esetében a csapágyegység csésze nélküli egyszerű cseréje is megoldható. A meglévő rendszer beazonosításában valamint a karbantartás és csere folyamatában ismét a CSM-sorozat, továbbá webáruházunk kormánycsapágyakat felölelő menüpontja nyújt segítséget.
A kónuszos kormánycsapágyat évente egyszer meg kell tisztítani, illetve újra kell kenni...
A kormánycsapágy-karbantartás gyakoriságát, esetleges cseréjét az időjárási körülmények, illetve a csapágy tömítéseinek minősége határozza meg. Érdemes jobb minőségűt venni belőle, főleg, ha a váz csészés rendszert igényel. Így elkerülhető, hogy akár évente ezért szakszervizbe kelljen vinni a gépet. Az ipari csapágyas rendszer esetében viszont tisztázni kell a váz által igényelt pontos típust, amit a meglévő csapágy kiszerelésével, a rajta lévő adatok leolvasásával, méréssel vagy a gyártó által közzétett specifikáció alapján lehet biztosítani. Sok variáció van, és csakis a 100%-ban kompatibilis csapággyal biztosítható a pontos működés. Kormánycsapágy menüpontunk először főbb szekciókra tagolja a kínálatot (1”, 1 1/8”, tapered, kúpos, 1,5”, csészés, félintegrált, integrált, stb.), majd a szabványtípust a leírásban találod (pl. villa: A-Head, tapered, 1 1/8-1,5 col (28,6mm), kónusz: 30,0/39,8mm; váz belső átm. 44,0-55,0mm, beépítési mag.: 7,3/3,0/10,3mm; típusazonosító: félintegrált ZS44/28,6 ZS55/39,8). A kormánycsapágyakon végzett munkát a CSM-sorozat két erre vonatkozó részén felül szakkcikk is segíti.
Pedálkarbantartás
A pedál meghibásodásának első jele a túlzott csapágyjáték (a pedáltest „lötyög” a tengelyen), emellett a „daráló” zaj és a nyikorgás is arról árulkodik, hogy a pedál törődést igényel. Ilyen esetben a pedált szét kell szerelni, csapágyának állapotát ellenőrizni kell. Ha tisztítással és kenéssel felújítható, akkor állj neki a munkának, ha a csapágy elhasználódott, és nem túl drága modellről van szó, általában a pedál cseréje jelenti az ésszerű megoldást. Amennyiben a pedál golyóscsapágyat tartalmaz, a felújítás módszere hasonlít a kerékagyakéhoz. A felsőbb árkategóriájú patentpedál-modellek egy része korszerű, ún. ipari csapágyat tartalmaznak, így karbantartás nem igényelnek, legfeljebb időnként a csapágyegységet kell bennük cserélni. Mindez a CSM-sorozatban kellő részletességgel olvasható.
A pedál csapágya fokozott terhelésnek és szennyeződésnek van kitéve, szerencsére a gyártók egyre gyakrabban alkalmaznak karbantartást alig igénylő tömített csapágyakat.
A csere egyben lehetőséget ad jobb minőségű taposó pedál felszerelésére, valamint automata pedálkötés-rendszerre váltásra. A pedáltípusokról több Bikepro szakcikk látott napvilágot, így a különböző pedálrendszerekről és a patentpedál pontos beállításáról egyaránt olvasható részletes információ.
Középcsapágy-karbantartás
Ha hajtás közben a középcsapágy „daráló” vagy „nyikorgó” hangot ad, vagy a hajtókarban oldalirányú játék érezhető, a csapággyal foglalkozni kell. A hajtókart kézzel forgatva ez sok esetben még jobban észlelhető, így ezt a próbált is mindenképpen el kell végezni. A megoldás a régi típusú kónuszos középrész esetében a tisztítás és zsírzás, a modernebb monoblokkot és integrált tengelyek esetében pedig egy szimpla csapágycsere. A kormánycsapágyhoz és a kerékagyhoz hasonlóan itt is kérdéses a felújítás esedékessége: vagyis egy jobb minőségű középcsapágy több ezer kilométert biztosan fut, viszont az olcsóbb típusok cseréjére sajnos gyakrabban kell sort keríteni. Mindazonáltal megfelelő szerszám birtokában érdemes az éves nagygenerál alkalmával kiszerelni a középcsapágyat, így jobban meg lehet vizsgálni az állapotot, valamint elkerülhető az idővel óhatatlan berohadás: sajnos a középcsapágy alul, nedves, koszos környezetben „dolgozik”.
Amennyiben a hagyományos golyóscsapágyas típus cserére érett, a későbbi karbantartás egyszerűsítése érdekében érdemes helyére ipari csapágyakat tartalmazó monoblokkot beszerelni. A különböző középcsapágy-rendszerek eltérő célszerszámokat igényelnek, a kónuszos villáskulcsot, kontraanyához valót és beállítót, a monoblokk egy speciális szerszámot, a menetes integrált csésze egy másikat, a bepréselt (press-fit) rendszerek pedig egyéni présszerszámot. Ezek webáruházunk szerszámkínálatában mind megtalálhatók. A különböző pótcsapágyakat pedig itt lehet beszerezni. A szerszámok használata, illetve a munkamenet ismét a CSM-sorozat releváns fejezetében található. A megfelelő középcsapágy-rendszer kiválasztásáról két szakcikk áll rendelkezésre áll, egyik a monoblokk csapágyak kiválasztásáról, másik a különböző kurrens csapágymegoldásokról és azok kompatibilitásáról szól.
A tömített, monoblokk vagy integrált rendszerű középcsapágy sok karbantartási munkától kíméli meg a bicajost.
Váltótisztítás, -kenés
A hátsó váltó a kerékpár alsó részén helyezkedik el, ki van téve az útról felcsapódó szennyeződésnek ki van téve, a kosz a váltótesten, kanálon és a görgőkön, lerakódik, valamint bejut a precízen megmunkált forgáspontokba. Érdemes tehát évente legalább egyszer a hátsó váltót leszerelni, a belső mechanikát lelkiismeretesen megtisztítani. A váltót a lánc megbontása nélkül is le lehet szerelni: ehhez ki kell szerelni a görgőket, amit a „nagygenerál” során ugyancsak érdemes belülről is megtisztítani. Mindehhez használj citrusbázisú speciális oldó-/tisztítószereket, amit webáruházunk kínálatában itt találsz. Ezen felül jól jön néhány használt fogkefe és fültisztító, valamint kis darabra szabdalt rongy. Az oldószert vízzel le kell mosni, majd a váltót sűrített levegővel vagy más módon meg kell szárítani ezután jöhet a kenés, amit finom olajjal érdemes végezni, ezt a forgáspontokra kell cseppenteni. Spray használata esetén a felesleges kenőanyagot mind le kell törölni. A visszaszerelés után ne felejtsd el a láncot is rendesen megtisztítani, megkenni, így a váltórendszer teljesen újjászülethet.
Ha a leszerelésre nincs idő, a váltótisztításhoz nagynyomású mosóberendezés is használható. Ez után a váltót az ismertetett módon ki kell kiszárítani, majd kenni. Ezzel a módszerrel a görgők belső tisztítása sajnos nem lesz tökéletes
Fékbetétcsere
Biztonságod szempontjából a fékrendszer megfelelő működése elengedhetetlen. A fékek állapotát éppen minden indulás előtt ellenőrizni kell, a nagygenerál során pedig célszerű elvégezni a féktestek megtisztítását és a fékbetétek esetleges cseréjét. A tisztításhoz szokványos kerékpáros sampon használható, a féktestet ezután meg kell szárítani, mechanikus rendszer esetén pedig a forgáspontra olajt célszerű cseppenteni. A felesleget viszont mindenképpen töröld le, és ügyelj arra, hogy a kenőanyag a fékbetétet ne érje.
Cserére akkor van szükség, a felnifék-betét vízelvezető vájatai már nem látszanak, vagy a kopásjelző vonal eltűnik. Figyelj továbbá a szimmetrikus kopásra is: ha csak az egyik oldali fékbetét kopott, a fék beállításra szorul. Ennek mikéntjét, valamint a betétcsere munkamenetét a CSM-sorozat témái közt megtalálod.
Amennyiben a kopásjelző csík már nem látszik, a fékpofákat mindenképpen cseréld le! Ezt az állapotot nem feltétlenül kell megvárni...
A tárcsafékbetétel esetén a gyártó által előírt minimális betétvastagság elérését követően időszerű a csere. Az új fékbetét további előnye, hogy tiszta és zsírmentes, a bekoptatást követően garantáltan jobb fékhatást biztosít. Webáruházunk kínálatában a pótbetétek mind felnifék-, mind tárcsafék-rendszerekhez rendelkezésre állnak.
Bandázs vagy markolatcsere
Ha a kerékpárt rendszeresen használod, egy év alatt a markolat vagy bandázs - már csak esztétikai megfontolásból is - cserére szorul. Ha egy más színárnyalatú markolatot vagy bandázst választasz, tavasszal akár új "ruhában" pompázhat a bicaj. A markolat felszerelése nem nagy ördöngösség, az országúti kerékpár bandázsolása viszont már több időt és összpontosítást igényel. Ezzel a kérdéssel egy külön szakcikkben foglalkoztunk. A markolatkiválasztást pedig két szakcikk segíti, egyik a hagyományos markolatokat veszi górcső alá, a másik az ergonómiás típusokkal foglalkozik.
Egy új markolat vagy bandázs új életet ad a bringának!
Végezetül a sokat emlegetett CSM-cikksorozat a következő szerelési feladatokat tartalmazza:
- A hátsó váltó helyes beállítása
- Az első váltó helyes beállítása
- Pedálok le- és felszerelése
- Hajtóművek le- és felszerelése
- Lánckerekek le- és felszerelése
- Monoblokkok és középcsapágyak ki- és beszerelése
- Integrált hajtóművek és középrészeik le- és felszerelése
- BB30 hajtóművek és PressFit középcsapágyak ki- és beszerelése
- Ahead, félintegrált és integrált kormánycsapágyak beépítése
- Menetes kormánycsapágyak beállítása és kenése
- Ahead-es kormánycsapágyak beállítása és kenése
- Villanyak méretre vágása és csillaganya beütés
- Kónuszos agyak beállítása és kenése
- Ipari csapágyas agyak csapágycseréje
- Kazettás lánckeréksorok le és felszerelése
- Menetes racsnik és lánckerekek le- és felszerelése
- Láncbontás, lánchossz beállítás és kenés
- Külső gumi és belső gumi cseréje
- Defektjavítás és defektgátló töltés
- Felniszalag kiválasztása és felrakása
- Markolat levétel és felrakás
- Bowden hosszak beállítása és méretre vágása
- V-fékek fékek beállítása
- Országúti fékek beállítása
- Mechanikus tárcsafékek beállítása
- Hidarulikus tárcsafékek beállítása
- Tárcsafék-fékcső méretre vágása és légtelenítése
- Zsíros kenésű teleszkóp karbantartása
- Olaj kenésű teleszkóp karbantartása
- Hogyan válassz kerékpáros szerszámot
Ha jelen cikkünk elnyerte tetszésed, kérjük oszd meg valamely közösségi platformon, így mások is friss, finoman működő, megbízható bicajon kezdhetik a szezont!