A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Rugós Tag

A jelen termékkategória a kerékpár hátsó felfüggesztésében található acél tekercsrugós teleszkóp elemeket (rugóstagokat) gyűjti egybe.
Rendezés:
Rendezés:

A rugóstag a kerékpár hátsó felfüggesztését szabályzó és csillapító alkatrész. Az "össztelós" kerékpároknál a hátsó vázháromszög a vázon elhelyezett forgáspont körül fordul, ezáltal a hátsó kerék a rugóstag által felfüggesztetté válik. A rugóstagban acél vagy légrugó található, a csillapítást pedig hidraulikus (olajjal működő) szelepekkel oldják meg. A jelen termékkategóriában az acélrugós típusokat gyűjtöttük egybe: ezek bár nehezebbek a légrugósoknál, viszont működésük finomabb, továbbá rendszerint erősebb felépítést kapnak.

Az acélrugós tagok többnyire extrémebb felhasználásra tervezett MTB kerékpárokon fordulnak elő, többnyire kifejezetten az enduro, freeride és DH szakághoz készülnek. A legmagasabb színvonalú rugóstagok számos funkciója állítható, mint például a rugó keménysége, a bemozgás sebessége (kompresszió), a visszaút csillapítás, azaz a kifelé mozgás sebessége. Ez utóbbi két funkció gyakran alacsony, és nagy sebesség tartomány szerint is külön-külön is állítható. A rugóstagok alumínium-ötvözetből készülnek, acélrugós típus esetében a becsúszószár extraerős, hőkezelt acél.

A rugóstag maga nem rendelkezik rugóúttal, hiszen azt a kerékpárfelfüggesztés kinematikája határozza meg. A tag paramétere a szemtávolság és úthossz (angolul stroke), amit a kinematika adott áttételezésével rugóúttá konvertál. A szemtáv a két rögzítési pont egymástól számított távolsága, a tagon mért rugóút pedig az összenyomhatóság mértéke. Tradicionálisan a szemtáv és az úthossz angolszász mértékegységű, egyes gyártók kezdenek átállni a metrikus jelölésre. Éppen ezért jelenleg két mértékegység van egyszerre forgalomban. A jelölésben az első szám a szemtáv, a második az út, amit a becsúszószár megtehet. Gyakori méret a 8.5" x 2.5" vagy a 7.875" x 2. Ha milliméterre átszámoljuk, az első 63,5x216,5, a második pedig 200x51. További elterjedt méret a 190x50-es és a 165-37, és ennek colban megadott megfelelői. Amennyiben a meglévő rugóstagot szeretnéd lecserélni, vagy a váz specifikációjában szereplő típust keresel, mindkét fenti értéknek meg kell egyezni. Eltérő paraméterekkel rendelkező tag nemcsak a felfüggesztés teljesítményét kompromittálja, hanem egyenesen balesetveszélyes.

Az össztelós kerékpárkinematikáját a gyártó úgy tervezi, hogy egy adott tagmérettel működjön összhangban. A vázon kialakított felfogatási pontok adott távolságban helyezkednek el, a felfüggesztés pedig a becsúszószár útját veszi alapul. A hátsó vázrészbe épített felfüggesztés-rendszer a tagon mért utat áttételekkel növeli a felhasználáshoz ideális értékre. A szorzóérték a legtöbb kerékpáron 1,8-3 között alakul. Az ideális beülés (SAG) mértékét a tag becsúszóján lehet mérni, ellenőrizni.

A szemtáv mellett a tagnak a váz specifikációjában szereplő rögzítési pontok szélességével és átmérőjével is meg kell egyezni. Ennek megfelelően a rugóstag beszerelése a megadott távtartó szettel történik. A tagokhoz távtartók rendszerint nem járnak, ezt külön – a váz paraméterei alapján – kell beszerezni. (Ez alól kivételt képeznek a Trunnion rögzítésrendszert alkalmazó rugóstagok, amelyek szabványosított kialakítást és rögzítést kapnak.)

A szükséges szereléket így két paraméter jelöli (pl. 22.2x8), amelyből az első szám a vázkonzol szélessége a második pedig a csavarátmérő. A fenti példában említett távtartó olyan vázhoz alkalmazható, amely 22,2mm széles beszerelést igényel 8mm furattal párosítva. Nehézséget jelent még, hogy a két rögzítési pont néha eltérő távtartókat igényel. Amennyiben nem áll rendelkezésre rugóstagra vonatkozó méretspecifikáció, a váz rögzítési pontjait (konzolokat) kell pontosan lemérni.

Végezetül a hátsó rugóstagban alkalmazott acélrugók keménységét, vagyis az összenyomásához szükséges erőt egy általánosan alkalmazott angolszász mérőszámmal, fontértékkel (lbs) adják meg. Az optimális menetteljesítmény elérése érdekében a rugókeménység-értéknek összhangba kell lenni a kerékpáros súlyával, a megcélzott kerékpározási stílussal és a jellemző terepviszonnyal. Az acélrugós teleszkópok és rugóstagok gyárilag közepes keménységű rugóval szereltek, utólag gyengébb és erősebb rugó beszerezhető. Ezen kívül rendelkezésre állnak progresszív tekercsrugók is, finom megindulással, fokozatos felkeményedéssel. A hátsó rugóstagok esetében a rugókeménység érték rendszerint 300-900lbs. A szükséges rugókeménységet az összteleszkópos kerékpárok hátsó lengőkarjainak áttételezési aránya diktálja.

A kiválasztásnál a keménység mellett fontos paraméter a tekercsrugó teljes hossza és úthossza A teljes hossz a rugóstag vagy villakialakítás függvénye. Az úthossz rendszerint magán a rugón is fel van tüntetve: amennyiben egy rugón 450 X 2.25 jelölést találsz, ez 450lbs keménységű rugót és 2,25”, azaz 63,5mm úthosszt jelent. A Bikepro webshopban a minőségi acéltagok időszakosan érhetők el, emellett kiegészítő alkatrészeket is biztosítunk.

Árukereső.hu