Országúti Váltókar
Shimano Claris SL-R2000-L országúti Rapidfire váltókar, egyenes kormányhoz, csak bal, 2s, szürke
Shimano Tourney SL-A050 országúti váltókar, csak jobb, 7-es, ezüst, doboz nélkül
Sunrace SLR80R8/LF hagyományos országúti váltókar csak szett alsócsőre, 2x8s, konzolos
Sunrace SLR30R7/LF hagyományos országúti váltókar csak szett alsócsőre, 2x7s, konzolos
A modern országúti kerékpárokon integrált fékváltókart találunk, amely a váltókar és a fékkar integrációja egy egységben. Régebben ezek elkülönültek, a váltókar többnyire az alsócsövön kapott helyet, a váltást csakis a kormányt elengedve lehetett végrehajtani. A jelen termékkategória a régebbi váltókartípust tartalmazza, megtalálható a hagyományos karos váltó, annak kormányvégbe és egyenes kormányra szerelhető változata.
A váltókar vezényeli le a váltásokat, az első és hátsó váltó a láncot a megfelelő első és hátsó lánckékre helyezi, avagy pozícionálja. Itt rögtön jegyezzük meg, hogy régebben a váltókar nem tartalmazott pontos állásokat, így a pozícionálást a kerékpáros manuálisan végezte. Ma viszont ma már minden váltórendszer pozícionált. Az első „index” rendszer még 6-fokozatos volt, ezt 1990-re 8-ra tornázta fel a kerékpáripar.
Mi indokolta a fékváltókar piacra dobását? A Shimano által kifejlesztett fékváltókar használatához nem kell többé levenni a kezet a kormányról, ami nem csak gyorsabbá teszi a váltást, de biztonságosabbá is. A nagy vívmány sikere 5-6 év alatt úgy leszorította a gyártási költségeket, hogy az „STI” fékváltókarok teljesen kiszorították a régi alsócsöves váltókarokat. Ma már sokaknak el kell magyarázni, hogy milyen is volt az alsócsöves váltás!
Habár a kurrens váltórendszerek 11-12 hátsó fokozatot alkalmaznak, a gyártók hagyományos kart jellemzően 10 fokozattal bezárólag kínálnak. Ez olyan szempontból üdvözítő, hogy nem kell kompatibilitás-problémákkal szembesülni, hisz’ az országúti váltókarok 10 fokozattal bezárólag márkán belül megtartották a teljes csereszabatosságot. Ez azt jelenti, hogy az adott gyártó 8-fokozatos karja ugyanazon gyártó 10 fokozatos hátsó váltójával működni fog, és viszont. Mindhárom nagy alkatrészgyártónál (Shimano, SRAM, Campagnolo) 11 fokozattól a váltókarnak és a váltóknak a megfelelő pozícionáláshoz fokozatszám, széria (modellsorozat) és felhasználás szerint meg kell egyezni.
Lehet-e fékváltókarra cserélni a meglévő hagyományos kart? Sajnos mára a váltóalkatrészek nemcsak a gyártók között inkompatibilisek, hanem az egyes márkák is megszakították a saját rendszeren belüli visszamenőleges kompatibilitást. 11 hátsó fokozattól a márkán belül sincs „átjárhatóság”, ennek megfelelően legfeljebb 10 fokozatú fékváltókar helyettesíthető be egy már meglévő – hagyományos váltókart kínáló – rendszerbe. És ezen belül vannak korlátok, amit egy szakcikkünk dolgoz fel.
A Bikepro webshopban többféle hagyományos országúti karos váltó, kormányvégbe szerehető, valamint modern fékváltókar kapható. Ezek elsősorban országúti kerékpárokra szerelhetők fel, emellett gravel, cyclocross és túra kerékpárokon is alkalmazhatók. Az egyenes kormányra szerelhető Rapidfire rendszerű váltókarok pedig fitneszkerékpárok esetében nyújthat kényelmes kezelést. Fékváltókart elsősorban a japán Shimano és az amerikai SRAM kínál, emellett webáruházunk a Sunrace és a Sturmey Archer márkákat is forgalmazza. A fékváltókarok ára párban 40.000Ft-ról indul, az alsócsőre szerelhető viszont ennek mindössze tizede. A váltókarok rendszerint oldalanként is megvásárolhatók. A váltókról, illetve a bowdenek fontosságáról számos Bikepro szakcikk jelent meg:
A különböző váltórendszerek kompatibilitásáról
A hátsó kazettatestek fejlődéséről
Mi a szerepe a bowdenház kupakoknak a fék és váltásteljesítményben?
Miben segít neked a jó fékbowdenszálról és váltóbowdenszálról készült szakkcikk?
Tudtad, hogy léteznek alternatív váltórendszerek?