Kerékpár apró alkatrészek bowdenhez
Ebben a kategóriában a bowdenrendszer fontos elemével, a bowdenkupakokkal és a vázon történő bowdenvezetéshez szükséges fittingekkel foglalkozunk. A bowden felel a két mechanikus egység közti erőátvitelért, a kerékpáron ez a fékkar és féktest, a váltókar illetve az első és hátsó váltó. A rendszer elemei a bowdenszál (más néven bowdenhuzal), a bowdenház, a ház végére kerülő kupak, az előfeszítést szabályzó csavar, a bowdenvég kupak és a számos vázra vagy villára szerelt vezető-, illetve csatlakozóelem.
A kupakokra és fittingekre régebben nem sok hangsúlyt fektettek, ellenben a modern 10, 11, 12 és 13 fokozatú váltórendszerek precíz bowdenműködést igényelnek, és kizárólag akkor nyújtják a gyártó által biztosított teljesítményt és megbízhatóságot, ha a bowdenrendszer minden eleme a műszaki specifikáció szerint működik. A súrlódás nem léphet túl egy bizonyos értéket, a bowden mozgása nem lehet akadozó, és így tovább. Fontos a lágy, finom működés, ellenben a rendszer nem zárt, tehát a környezeti hatások (szennyeződés, víz, por) ellen is védeni kell. A két fő szempont együttes megvalósítása nem egyszerű, fejlett megoldásokat igényel. Következésképpen a régebbi, nem ultrasimára köszörült bowdenszál, a nem teflonnal bélelt, síkosított bowdenház és az esetleges kialakítású pléh kupak nem lesz megfelelő a korszerű váltórendszerekhez.
Emellett a finom működés a fékteljesítményt is jelentősen befolyásolja, tehát ott sem érdemes megelégedni a kőkorszaki bowdentechnikával. Ahogy megkülönböztetjük a váltórendszerhez alkalmazott bowdenszálat a fékrendszerhez valótól (ez utóbbi vastagabb sodronyt alkalmaz, a bowdenház pedig nemcsak nagyobb átmérővel rendelkezik, hanem eltérő szerkezeti kialakítást kap), hasonlóképp a kupakok mérete és kialakítása is jelentősen eltér. A kupak anyaga lehet fém vagy műanyag.
Rendszerint a fém kupak a fékrendszerhez, a műanyag a váltóbowdenekhez való, de a fém – feltéve, ha megfelelő méretű és kialakítású – egyaránt alkalmazható fék- és váltóbowdenekhez. A 4 mm-es műanyag típus váltóbowdenházhoz készül, van belőle normál és szigetelt csőrös verzió. Az 5 mm-es műanyag kupak hosszanti szálas bowdenházhoz való, és kizárólag váltórendszerhez. A jobb fémkupakok kívül-belül peremes kialakítást kapnak, amely biztosítja a bowdenházakban lévő hosszanti vagy spirális szálak számára a felfekvő felületet és támasztékot. Összetartja a házat felépítő szálakat, a mozgást teljes mértékben kiküszöböli. Ezt a típust ajánljuk mindkét bowdenszisztémához.
A fémkupak mindemellett színválasztékot is lehetővé tesz, így nem meglepő, hogy a Bikepro webshopban széles választékot találunk ebből a korszerű típusból. Érdemes megemlíteni, hogy a bowdenkupak elérhető gumigyűrűvel tömített változatban is, ennek feladata a bowdenszálra szorulva a szennyeződést kívül tartani. Ilyenből csakis a prémium kategóriát ajánljuk, az olcsóbbak rendszerint lassú és szivacsos működést eredményeznek. A neves gyártók (Jagwire, Shimano) a kupakok tömítéseinek szorosságát hozzá igazítják a bowdenszál vastagságához. Végezetül fontos tanács, hogy a bowdenek és a bowdenház leszabásához minden esetben használjunk bowdenvágó fogót.
A jó minőségű, speciálisan e célra gyártott szerszámmal rojtosodás nélkül tudjuk a bowdent vágni, és a házvégek is egyenletesebbek lesznek. A bowdenszereléshez használatos szerszámok webáruházunkban a „Szerviz kellékek – Szerszámok” menüpont alatt találhatók. A Bikepro kerékpáros webáruház mesésen széles kínálatot biztosít bowdenrendszerekből, az itt felsorolt kupakok, bowdenalkatrészek többféle minőségi szinten és színválasztékban állnak rendelkezésre. Az iparban a legismertebb márkákkal dolgozunk, mint a Shimano, a Jagwire, a SRAM vagy az XLC. Ha nem minden világos, a Bikepro kerékpáros webshop oldalán található alábbi szakcikkek segíthetnek a tájékozódásban és a vásárlásban.
Mire ügyelj a bowdenház kiválasztásakor?
Miben segít neked a minőségi, színes bowdenház kupakokról szóló szakcikkünk?