A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Hátsó Váltó

Ebben a termékkategóriában hátsó váltók szerepelnek különböző típusú kerékpárokhoz, mechanikus váltórendszerekhez.
Rendezés:
Rendezés:

A hátsó váltó a kerékpár váltórendszerének egyik eleme, feladata a lánc fokozatváltása a hátsó lánckeréksoron. Működését a váltókar irányítja, az első lánckerekek közti váltás az első váltó feladata. A tágan értelmezett váltórendszer további eleme a hátsó lánckeréksor, az első lánckerekek, illetve a lánc. Ezen alkatrészeket a Bikepro webáruház „Alkatrészek - Hajtás” menüpontja alatt keressük!

A váltórendszer lehet mechanikus vagy elektronikus vezérlésű, az utóbbinál a bowden szerepét elektromos vezetékek – vagy rádiójelek veszik át, az akkumulátor pedig egy további egységet képez. A modern láncváltós rendszerek esetében a váltókarral az eső és hátsó lánckerekek fogszámarányát állítjuk be. Ennek megfelelően a hátsó váltó a láncot a megfelelő hátsó lánckerékre helyezi, azaz pozícionálja.

Jegyezzük meg, hogy régebben a váltókar nem tartalmazott meghatározott állásokat, így a pozícionálást a kerékpáros manuálisan végezte. Ezt hívjuk frikciós váltórendszernek. Ma már lényegében minden váltórendszer pozícionált, azaz indexelt. A mechanikus váltórendszer esetében a váltók csak teljesítik a „parancsot”, amit a váltókar a bowden meghúzásával kiad.

Az elektronikus „váltókar” (valójában jeladó) esetében a pozícionálást valóban a váltók végzik. Ennek megfelelően a hagyományos mechanikus hátsó váltó „buta” szerkezet, mindazonáltal működése kifinomult, paralelogrammás mechanikája elképesztő tizedmilliméter pontos pozícionálást tesz lehetővé. A működés elve a következő: a váltó a lánckeréksoron végzi a váltást egy alsó és egy felső görgő segítségével, a váltókanál pedig a lánc feszességét szabályozza. A fokozatszám 5-től 13-ig terjed, a kurrens váltórendszerek döntő része 11-12 hátsó lánckereket kínál. De ahogy a fentiekből kiderül, ez a váltó szempontjából közömbös, „ő” csak parancsot teljesít. Következésképpen a váltónak és a váltókarnak fokozatszám, gyártó és széria (modellsorozat) szerint meg kell egyezni a megfelelő pozícionáláshoz. (Vigyázat: a húzásarány többféle lehet, a fokozatszám-egyezés még nem jelent csereszabatosságot!)

A kanálhossz egy további fontos paraméter, hisz’ ez határozza meg a váltórendszer láncfelvevő képességét. Minél nagyobb a távolság a két váltógörgő között, illetve minél nagyobb a fogszám, annál több láncszemet képesek megfeszíteni. Ha a kerékpár áttételtartománya széles (három lánctányéros és/vagy a hátsó lánckeréksor széles áttételarányt kínál), nagyobb láncfelvevő képesség (azaz kanálhossz vagy görgőméret) szükséges. A kanál rendszerint 3 méret lehet (rövid/közepes/hosszú), de a pontos láncfelvevő képesség gyártó, széria szerint változhat. Amikor hátsó váltót vásárolunk, ezt a szempontot mindig tartsuk figyelembe, és a lánchosszt is erre alapozva határozzuk meg!

Akkor jöjjön a váltó felszerelése! A vázra a hátsó váltó a hagyományos, szabványos váltófül vagy a még ritka direct mount rögzítéssel szerelhető fel. A modern hátsó váltók – főleg az egy lánctányéros MTB rendszerek készültek – láncfeszességzáró mechanikával rendelkeznek, így minimalizálva a lánc kilengését és az esetleges láncleesést. A kerék kiszereléséhez oldani kell a „kuplungos” zárást, egyes váltókon pedig a láncfeszesség mértéke is állítható. A zárás valamelyest kompromittálja a finom működést: ez egy szükséges rossz az egy lánctányéros rendszerek esetén. További érdekesség, hogy a mai váltók nem állnak ki a váz síkjából: ezt nevezi a Shimano Shadow (II), a SRAM Type 2/3 technológiának.

A Bikepro webshopban az összes felsorolt váltótípus megtalálható, kiegészítve kompatibilis váltókarokkal, váltóalkatrészekkel, bowdenrendszerrel, és a legújabb Di2 / eTap elektronikus rendszerhez készült típusokkal. A gyártók tekintetében váltórendszereket elsősorban a fő alkatrészgyártók - a Shimano és a SRAM – kínálnak. A témakörben a Bikepro-n megjelent szakcikk nyújt segítséget.

A kiegészítők és bowdenrendszer tekintetében az Acor, Alligator, Altrix, Hauser, Jagwire, Neuzer, PRO, Sunrace és a Velotech palettájáról válogathatunk.
A váltókról és a bowdenrenszerről több kerékpáros szakcikk jelent meg weboldalunkon:

Mire ügyelj amikor bowdenházat vásárolsz?

A legkisebb is számít! A bowdenház kupakok szerepe a váltásteljesítményben?

Miben segít neked a jó fékbowdenszálról és váltóbowdenszálról készült szakkcikk?

Tudtad, hogy léteznek alternatív váltórendszerek?

Árukereső.hu Árukereső.hu