24 Colos Elektromos Külső Gumi
Az elektromos kerékpár lényegesen nagyobb erőhatást fejt ki a keréken, valamint a motor és akkumulátor többlet terhelést jelent. Ennek megfelelően a szokványos városi használatra tervezett külsők nem feltétlen elég erősek és ellenállók e célra. Az E-bike esetében a defektjavítás nehézségére is gondolni kell, amely a bonyolult hajtáslánc miatt egyáltalán nem kellemes feladat: főképp, amikor út közben történik, megakadályozva az időben történő célba érést. Ennek megfelelően a gumigyártók többféle defektvédelemmel látják el az általuk e-bike kategóriába sorolt típusokat.
A külsőbe integrált defektvédelem az egyik legjobb, bár nem éppen a legolcsóbb megoldás. Ahány gyártó, annyiféle elnevezéssel és technikával oldja meg ezt a kérdéskört: bevett módszer a futófelület alá vulkanizált Kevlár vagy Vectran réteg, ami rendkívül vékony, viszont jellemzően a vágásos, mint a szúrt defektek ellen véd. A legmagasabb szintet - valamint a legnagyobb tömeget - a defektgátló szalagok futófelület alá integrálása jelenti. Ez akár 4-5 mm vastag is lehet, a szalag alapanyaga viszont kiválóan gátol minden áthatolási kísérletet.
Ezen felül a gyártók az e-bike külsőket megerősített szövetszerkezettel látják el, ami a nagyobb terhelést kompenzálja. A defektvédelemből és robusztus felépítésből adódó nagyobb gördülési ellenállást pedig átgondolt mintázat révén tartják kordában. Végezetül kötelező elem az oldalfalon elhelyezett fényvisszaverő csík.
A jelen termékkategóriában szereplő 24”-os kerékmérethez való külső gumi elektromos kerékpárokon, valamint E-bike használatban jellemzően összehajtós kerékpárokon, rekumbenseken, ifjúsági, kompakt kialakítású és teherszállító cargo kerékpárokon fordul elő. Vásárlás során figyelni kell arra, hogy ez a méret kapható külön MTB és szilárd burkolatra optimalizált mintázattal is. Emellett két úgynevezett 24”-os a kerékméret van forgalomban: az egyik a tradicionális francia, a másik az angolszász variáns. Ezen sajnos nem kompatibilisek. Így fontos, hogy ne a „colos” méretet, hanem a lecserélendő gumin szereplő ETRTO számot jegyzeteljük le!
Jó tudni, hogy az ETRTO két paramétert jelöl: az egyik gumiköpeny szélessége, másik az abroncs peremátmérője. A gumi oldalfalon szereplő 24x1.95” mellett rendszerint megtalálható az ETRTO szerinti 50-507, viszont egy másik 24”-es bicajon 24x1 1/2 is szerepelhet, ami ETRTO 40-540. (Ez mellesleg a nagyobbik „francia” 24-es.) Az ETRTO 507-es gumi csakis 507-as felnire szerelhető fel, az 540-es pedig az annak megfelelőre.
A Bikepro webshop kínálatában az elektromos kerékpárok számára készült gumiköpenyek széles választéka áll rendelkezésre, többféle méretben, így a legtöbb típus gumicseréje megoldható. Erre szükség is van, hiszen a kerékpárgyártók nem minden új modellt látnak elmegfelelő e-bike gumiabronccsal. A gumispecialista márkák közül említsük meg a Kenda, a Vee Rubber és a Velotech cégeket. Egy 24”-os „E-külső” ára jellemzően 2500-4000Ft körül alakul.