Fékbowden ház kupak
A kerékpár jelentős technikai fejlődésen ment keresztül az utóbbi 150 évben, de a fékezés és váltás működés elve csak utóbbi időben kezd átalakulni. Habár egyes csúcs bicajon már korszerű hidraulikus fékvezetékek kötik össze a fékkart a munkahengerrel, elektronikus vezeték a váltókart a váltómechanikával, a legtöbb régi és újonnan forgalomba kerülő kerékpáron még mindig megtalálható a jól bevált bowden.
A kerékpár-bowdenrendszernél egyirányú húzásról van szó, a visszaút ellenrugóval történik. A rendszer sikere az egyszerűségben és megbízhatóságban rejlik, nem utolsósorba a mai szemmel primitív technológia egyben költséghatékony is. A bowdenrendszer több elemből áll: így a bowdenhuzal, a bowdenház és a ház végére kerülő kupak, amely a jelen termékkategória „sztárja”.
Mindenekelőtt meg kell különböztetni a váltórendszerhez alkalmazott bowdenszálat és bowdenházat a fékrendszerhez valótól: ez utóbbi vastagabb sodronyt alkalmaz, a bowdenház pedig nemcsak nagyobb átmérővel rendelkezik, hanem eltérő szerkezeti kialakítást kap. A két bowdentípus mind az átmérő, mind a fejkialakítás tekintetében eltér, így a bowdenház végén lévő zárókupak is specifikus, azaz nem csereszabatos. Erre rendeléskor fokozottan figyelni kell!
Amikor a bowdenhuzalt és a -házat cserékjük, érdemes egyben a ház végén lévő kupak helyett is tisztát, ép tömítéssel rendelkezőt beszerelni. A Bikepro kerékpáros webáruház eme pici alkatrész terén is bőséges kínálatot biztosít. Az árakat tekintve a kupak és egyéb csatlakozó- vagy tömítő elem többféle színben és dizájnban megvásárolható, jellemzően 10-100Ft-os darabáron. A webshop oldalán található alábbi szakcikkek segíthetnek a tájékozódásban és a vásárlásban.
Mire ügyelj a bowdenház kiválasztásakor?
Miben segít neked a minőségi, színes bowdenház kupakokról szóló szakcikkünk?