A bringa és köztünk a markolat az egyik fő kapocs. Ezen támaszkodunk, ezt markoljuk ugrás közben, és az irányításban is óriási szerepet játszik. Az alapanyag, a vastagság, a formai kialakítás, a tapadás és a szubjektív karakterisztika terén igen nagy szórást tapasztalhatunk a piacon kapható tengernyi markolattípus között. Valamilyen markolat gyárilag szerepel a bringán, ez rendszerint sem számunkra, sem az adott felhasználásra nem az ideális típus. Ha elkopik, veszünk valamit, és ezzel a kérdés le van tudva újabb egy-két évre. Nem mindenki így gondolkodik, de a cikkben talán ők is találnak egy-két érdekességet, újdonságot!
Mit kell tudni a markolatnak?
Biztosítson csúszásmentes és kényelmes fogásfelületet, tegye lehetővé a váltó és a fékek zavartalan kezelését, különféle fogáslehetőséggel segítse elő a felsőtest mozgását a terepkerékpározáshoz során előforduló gyakori súlypontáthelyezéshez. És nem utolsósorban a markolat feladata védeni a kormányvégeket, de az sem árt, ha nem kell hetente-havonta cseréni!
MTB enduróra és bicajos kirándulásokhoz eltérő markolatra van szükség…
Kinek a pap, kinek a papné?
Az első, és legfontosabb, hogy a felhasználási területhez válasszuk ki a markolatot. Borítékolható, hogy ami tökéletesen kényelmes egy túrabringán, az nem lesz jó enduróra. Továbbá minden bicajosnak eltérő igényei vannak a kormányfogás terén. Van, aki a lágy zselés markolatokat szereti, és van, aki a kemény felületet preferálja. Van, aki a kis átmérőjűt markol szívesen, mások a „húsosabbat”, van, aki a szivacsra esküszik, viszont a másik számára a gumi alapanyag az etalon. Nagy vonalakban elmondhatjuk, hogy van miből választani a markolatok terén. Egyeseknek zavarba ejtő a megannyi opció, ennek ellenére érdemes ezzel a „szürke eminenciással” behatóbban foglalkozni: cikkünk elsődlegesen ebben próbál segíteni.
Próbáld ki a különböző markolatokat, és egy idő után kikristályosodik, hogy melyik való neked… és melyik kerékpárodra!
Valószínűleg több markolatot kell elkoptatni ahhoz, hogy kiderüljön melyik típus az ideális. Vannak azonban ökölszabályok, amelyeket érdemes figyelembe venni, követni. Például minél „keményebb” szakágát űzöl, annál keményebb anyagú markolatot célszerű használni. Ennek oka a már említett irányíthatóság biztosításában rejlik. Egy puha, szivacsos vagy flexibilis ergonomikus markolattal nem lehet olyan stabilan fogni a kormányt, esetleg a nagyobb átmérő miatt a fogás sem lesz megfelelően erős. A keményebb, kisebb átmérőjű markolat stabilabb, viszont ehhez kesztyűt kell húzni, mert csupasz kézen jelentkezhet némi „kopás”!
Nem ugyanaz az érzet, az ergonomikus jóval nagyobb területen oszlatja el a terhelést!
A kevésbé „hardcore” műfaj számára egyre elterjedtebb az ergonomikus kialakítású markolat, amelyről a népszerűség okán külön szakcikket írtunk. […] Némelyik „ergo” modellnél mindössze kisebb beavatkozások történnek a kényelem érdekében, ellenben vannak olyanok, amelyek jelentős formai átalakításon estek át, és már alig hasonlítanak egy hagyományos körkerestmetszetű „gumicsőre”. Ezeknél a tenyér alatt plusz támaszkodó felületet találsz már-már „lapátformájú” fogást kínálva. Ezek tényleg kényelmesek tudnak lenni, de fokozottan figyelni kell a beállításukra. A bringán ülve a fékkar meghúzásakor a kar és kézfej síkjának egy vonalban kell esni. Ha ettől eltér a támaszkodási felület szöge, a markolat nemigen biztosít megfelelő kényelmet.
A csukló alagútszindrómája (carpal tunnel syndroma) nemcsak kellemetlen, hanem komoly következményekkel jár!
Említsük még meg, hogy a túrázók körében közkedvelt a szarvval egybeépített ergonómiás kialakítású markolat. Megjelenése kétségtelenül szofisztikált, szakszerű, felszerelése pedig egyszerűbb mintha külön szerelnél fel kormányvéget. Hátránya viszont, hogy nem minden típus esetében állítható a szögállás. Ez pedig nagyon fontos, hiszen a markolatot is szögbe kell állítanod, akárcsak a szarvakat!
Kell az ergó?
A kérdés már csak az, hogy személy szerint szükséged van-e az ergonómiás markolatra és/vagy szarvra? Általánosságban elmondható, hogy a kerékpárosok egy része fokozottan érzékeny a tenyérre ható terhelésre. Az alatta futó idegek pedig hamar jelzik a nyomáspontok kialakulását. Annak, aki kevésbé érzékeny e téren, és jól viseli az egyetlen fogáshelyzet korlátait, az ergonomikus forma és a „nyúlvány” lehet felesleges szolgáltatás. Itt elsősorban toleranciáról és preferenciáról beszélünk. Természetesen az is szerepet játszik a döntésben, hogy szereted-e az adott fogásformát, annak kialakítása valóban a kézanatómiádnak megfelelő? E téren – mint már utaltunk rá – nagy a szórás a piacon kapható különböző típusok közt..
A csavaros rögzítés a legelterjedtebb…
Mielőtt még elmerülnénk a különböző anyagtulajdonságokban és funkcióban, térjünk ki a markolat kormányra történő rögzítésére! A gyártók manapság egyre több markolatot látnak el csavaros bilinccsel. Ez kiváló megoldás az elfordulás megakadályozására, viszont egyrészt plusz súlyt is jelent - ami leginkább annak számít, akik versenyez - másrészről valamelyest csökkenti a komfortot, lévén a műanyag alapréteg miatt 2 mm-el kevesebb gumivastagság áll rendelkezésre a rázkódások csökkentésére.
Sokan esküsznek a szivacsmarkolatra, kétségtelenül könnyű, de a felszerelése nem éppen az!
Ha a markolat nem csavaros rögzítésű, felszereléskor biztosítanunk kell az elfordulásmentességet. Szóba jöhet például a jól ismert módszer, ahol hajlakkal segítjük a kormányra történő felhúzást. Az alkohol síkosít, a megszáradt pomádé viszont egész jó ragasztó. Bárhogy is állsz a feladat elé, a lényeg a stabilitás, ami főleg nedves időjárásban kerül előtérbe. Mindig gondolj arra, hogy egy ugratás végződhet rosszul, ha a kerék megemelése helyett mindössze a markolatot forgatod el! Kemény igénybevételhez – lásd MTB DH, dirt vagy enduro – szerintünk érdemes kétcsavaros markolatot választani!
Alapanyagok:
Akkor nézzük a különböző anyagokat és kialakítást! A nedvesség nem barátunk, ez keletkezhet csapadéktól vagy izzadtságtól. Ideálisan olyan markolat alapanyagra van szükség, amely mind szárazan, mind nedvesen jól tapad, így a stabilitás mellett a kéz biztos fogása is garantált. Ha akarattól függetlenül semmi nem mozdul a kormánytájékon, a kerékpár irányítása mindenképpen javul.
Szerkezet és anyagválasztás
A markolat anyaga lehet többféle szintetikus gumi vagy szilikon alapú műanyag, nyílt- vagy zártcellás hab, de akár természetes parafa és bőr is szóba jöhet. A felsorolt anyagok számos tekintetben eltérő tulajdonságokkal – így különféle szubjektív érzettel – rendelkeznek, emellett van, amelyik hatékonyabban vezeti el a nedvességet, másik rugalmasabb. A végső cél változatlan: a megfelelő tapadás, a stabilitás és a kényelmes fogás.
A személyes preferencia körébe tartozik az is, hogy viselsz-e kesztyűt kerékpározáskor. Ha igen, akkor nálad valószínűleg nem az a markolatanyag lesz a befutó, mint a csupasz kézzel hajtó bicajosnak. A kemény, mindazonáltal tapadós felületet keresd, míg az másik tábor a puhább szilikonos vagy szivacsos típus felé kacsintgasson. Persze a felületi lágyságot el kell választani az összenyomás általi pihe-puha érzettől! Ez utóbbi nem a tapadás fokozásában, hanem a rezgések csillapításában és a tenyérfelület jobb, egyenletesebb kitöltésében kap szerepet.
Meddig bírja?
A bevezetőben utaltunk a tartósságra, mint kívánatos tulajdonságra. E tekintetben a keményebb gumiösszetételből készült markolatok verhetetlenek, rendszerint kesztyűben sem indulnak kopásnak. A tapadósabb felületűek borítékolhatóan gyorsabban kopnak. Erre jó példa néhány átlátszó, vagy részben áttetsző modell, amely extra rugalmas, de élettartam terén nem számíthatunk hosszú időre. Ami jó hír, hogy a prémium kategóriában azért van egy-két modell, amelyik egész jól egyensúlyoz a tapadás és tartósság szűk mezsgyéjén.
Mintával vagy anélkül?
A markolat textúrája, mintázata ugyancsak meghatározhatja a tartósságot, másrészt személyes preferencia vagy pusztán esztétikai kérdés. A kesztyűviselés többé-kevésbé feleslegessé teszi a gyártók ilyen irányú igyekezetét: minél nagyobb a fogásfelület, azonos anyagból annál tartósabb lesz a markolat. Puszta tenyérrel fogva sem mindig előnyös a magas, durva minta, bár ez ízlés- és bőrkeménységfüggő! Tegyük hozzá, hogy a mintázat a kopás kiváló mutatója: ha eltűnt a textúra, épp ideje lecserélni a „fogást”. Habár a mintázat befolyásolhatja a kéz természetes elhelyezkedését, a markolat formai tervezése e téren meghatározóbb. A markolatforma végletekig fokozott típusa a már említett ergonómiás kialakítás, de finomabb formai „tuningok” ugyancsak képesek javítani a kéztartást és a komfortot.
Apropó kényelem! A rezgések csillapítása történhet bőséges lágy alapanyaggal, nagyobb markolatátmérővel, mindazonáltal léteznek speciális anyagok, amelyek vékonyabb rétegben is egész jól tompítják a vibrációt. Ilyen a speciális zártcellás habzselé és a szilikonadalék. Ezen felül a kínálatban találunk néhány markolat, ahol a gyártó valódi mechanikus rugózást épített a gumianyag alá. Ilyen fifikás megoldást alkalmaz a RevGrips Pro, de egyesek szerint többet ígér, mint amit nyújt – legalábbis számos szilikonos szivacsmarkolat hasonló kényelmet kínál töredékáron.
Ezek az átmérőszabványok…
Méretek:
Jöjjön a külső markolatátmérő! Ez rendszerint 27-35mm, a választást a preferencia mellett a kézméret befolyásolja, így a „lapátkezűek” számára több lehetőség van a kényelemfokozás terén. Szerintünk érdemes a legvastagabb markolatot választani, amely még kényelmesen fogható, és a precíz irányítást sem gátolja. A markolathossz kiválasztása is hasonló elv szerint történhet: nagyobb kézmérethez hosszabb illik, emellett a „mozgástér” fokozásában is van ráció. Tehát csak akkor válassz rövidet, ha a kormányszélesség vagy a kezelőszervek ezt szükségessé teszik (lásd bizonyos fékkarok és váltók, de legfőképp a markolatváltó vagy az extrém keskenyre vágott kormány).
A belső markolatátmérő terén mindegyik markolat 22,2 mm-es szabványos kormánycsőre megy fel, ez egy konstans érték, kompatibilitás problémák ezzel kapcsolatban nem lesznek. A bilincsek is ekkorák, a bilincs nélküliek valamelyest kisebbek belül, hogy felhúzva kellőképpen szorosak legyenek, illetve kevésbé forduljanak el. A standard markolat alól egy kivétel van: a legkisebb gyerek futóbicikliken feltűnik a 21,1 mm-es belső átmérőjű markolat, ami külső átmérőben is igazodik a gyerek kisebb kézméretéhez.
Példa a különféle peremes kialakításra és a megerősített végpontra
Egyes hosszabb markolatok szélén (szélein) peremes vastagítás található, amely az esetleges kézlecsúszást hivatott megakadályozni egy kevés extra védelemmel „megfejelve”. Nem váltós kerékpárok és extrémebb használat esetében (pl. BMX, dirt) a peremes kivitel gyakori, de ez megint csak preferencia és ízlés kérdése. Sajnos bizonyos peremes markolatok akadályozzák a fékkar működtetését, így tényleg csak BMX vagy dirt jump stílushoz ajánlottak, de ott is csak azoknak, akik nem szeretik a „kormánypöris” trükköket, mert ez a kialakítás a ráfogást is gátolja.
Ha már „perem”, akkor néhány szó erejéig térjünk vissza a bevezetőben említett kormányvédelemre! Mivel a kerékpárt parkoláskor sokan egyszerűen eldöntik (a bukás ennek egy kevésbé kíméletes változata), a markolat egyik „mellékszerepe” a végek védelme. Erősebb alumínium kormányok esetében ez a funkció kevésbé fontos, de a pillekönnyű karbonalkatrész egy óvatlan eldőléstől akár tönkre is mehet. Ilyen esetben elsősorban ne a markolat súlyát nézzük, hanem a végek „lökhárítós” kialakítását!
És ha már tömegről beszélünk, említsük meg, hogy markolat és markolat között ég és föld különbség lehet, amikor a mérlegre kerül. A legkönnyebbek a vékony szivacsmarkolatok, a másik véglet a szarvval ellátott ergonómiás típus. De jó tudni, hogy masszívabb duplabilincs ugyanúgy megdobja a súlyadatot, mint a sűrű, keményebb alapanyag. Grammok ide vagy oda, szerintünk a kerékpározás élményét oly jelentősen meghatározó alkatrész esetében lehetünk kicsit elnézők!
Hasonló dolgokat mondhatunk el a markolatok vételáráról. Igen, ezen a téren is mellbevágó a szórás a kínálatban! Egy pár szivacsmarkolat már 200 Ft-ért is beszerezhető, de a prémium – főleg az ergonómiás - darabok ára akár 14000 Ft is lehet. Jelen cikkünkben, illetve a másik ergonomikus markolatokról szóló írásban remélhetően sikerült elmagyarázni az ár differencia okokait és létjogosultságát. De még ha a „felsőházat” nézzük, akkor is áll a bevezetőben szereplő érv: a markolat cseréje nem igényel igazán nagy befektetést, az tapasztalt változás tükrében minden bizonnyal megtérül. Bár ugyanezt elmondhatnánk a kerékpár többi alkatrészéről!
A webáruházunkban kapható markolatokat itt találod, a több mint száz modell közül remélhetően megtalálod a számodra ideális „markolni valót”!
És ha hasznosnak találtad a cikkben szereplő információt, oszd meg ismerőseiddel, hogy az ő tenyerük se zsibbadjon a bicajozás végére!