Kerékpár V fék
A V-fék bowden által működtetett abroncsfék típus rendszerint MTB, trekking, túra és cross kerékpárokon fordul elő. A V-fék a kantifékeket váltotta fel az 1990-es évek derekán, jellemzően nagyobb fékerőt és egyszerűbb beállítást biztosít a terepkerékpárosok számára. Ez a féktípus speciális fékkart igényel, mely több bowdent húz az adott karmozdulatra, mint a többi mechanikus fékkar. Éppen ezért ügyeljünk a megfelelő fék/fékkar-rendszer párosításra, mivel egy rossz kombináció potenciálisan életveszélyes is lehet!
A V-fék működési elve a következő: a két pillangóját a tetején egy bowdenszakasz köti össze, majd egy "pipa" fordítja meg a bowdenirányt kb. 90 fokkal. Ügyeljünk arra, hogy ezen a szakaszon ne tudjon a szennyeződés a bowdenházba behatolni. A támvillán és az első villán található szabványos konzolpárra rögzíthető. A kantifékekkel szemben a karok (pillangók) itt hosszabbak, továbbá nem középhúzós elven működnek, hanem a bowden oldalirányból közvetlenül szorítja össze a karokat. Hatásfoka az összes abroncsféktípus között messze a legjobb. Rövidebb pillangókkal cyclocross és hibridkerékpárokon is előfordulnak. Jó tudni, hogy a felszerelés szempontjából tehát csakis a kanti és V-fék cserekompatibilis.
A Bikepro webshop bowdenes felnifék kínálatában a legtöbb modell az itt szereplő „V-fék” szegmensből kerül ki. A költség tekintetében kerekenként 1000-4000 Ft-tal számolhatunk, és nemcsak az ár, hanem a minőség is hasonlóan széles szórást mutat. Mindazonáltal 3000 forint körül megbízható, hatékony féktestet kapunk, akár színválasztékkal is. A márkák közül kiemelkedik a Shimano, de specialista gyártók, mint például a Saccon, a Tektro is képviseletik magukat. A hazai Bikefun, Csepel, Neuzer, Spyral, Zoogie és Trinity márkák korszerű fékeket kínálnak elfogadható áron. Továbbá V-fékhez való alkatrészeket és szerelékeket (pl. bowdenvezető „pipa”, tefloncső) is tartunk, amelyek ugyancsak ebben a termékkategóriában kapnak helyet.