Integrált Single Speed Hajtómű
Az egyelten első lánctányérral szerelt hajtómű ideális single speed, fixi, pálya, valamint agyváltós kerékpárok hajtásához. A jelen termékkategóriában az egy lánctányéros integrált hajtóművek kapnak helyet. Ezek többnyire a mindennapos közlekedéshez alkalmazott kerékpárokon teljesítenek szolgálatot. Az ilyen hajtómű lehet négyszög- vagy bordástengelyes csatlakozású, valamint integrált tengelyes rendszer. Ez utóbbinál a középcsapágy-tengely egyetlen egységet képez a hajtókarokkal, a középcsapágy-csésze pedig a váz csapágyházán kívül kap helyet.
Az integrált hajtómű általában 24 vagy 30mm átmérőjű tengellyel rendelkezik. Ez azonos tömeg mellett merevebb szerkezetet tesz lehetővé. Honnan lehet felismerni a menetes csapágyházba rögzített külső csészés rendszert? Elsődlegesen arról, hogy a csésze látszik, és annak felületén szabályosan elhelyezett barázdák láthatók, amelybe a behajtó szerszám megkapaszkodik. Bizonyos belső csapágyas préselt rendszerek esetében is látható csésze, de ott nincsenek barázdák.
A hajtóműre szerelt „egysebességes” első lánckerék nem tartalmaz váltáskönnyítő fogkialakítást, rámpákat és szegecseket, a fogai viszont magasabbak, így a lánclesés nem fenyeget. A single speed lánctányér ma már gyakran Narrow-Wide fogkialakítást kap. A legtöbb „SS” lánckerék vastag, 1/8”-os (pálya, BMX) lánchoz készül, de előfordul váltós, 3/32”-os típus is. Fogszám tekintetében a választék 28-tól 52-ig terjed: az előző jellemzően MTB felhasználásra ajánlott, az utóbbi városba, aszfaltos (téli) edzéshez.
Az Integrált hajtókarok alapanyaga többnyire alumínium, a magasabb árkategóriában néha karbonkompozit kar is előfordul. Aluötvözet alapanyag esetében több gyártó (elsősorban a Shimano) a karszerkezetet gyakran üregesre alakítja, így növelve a merevséget alacsonyabb tömeg mellett. A hajtókar 165mm hossztól 180mm-ig kapható. Az előbbi alacsony termethez lehet megfelelő, a hosszabb kialakítás a langaléta kerékpárosoknak nyújt jobb biomechanikát. A leggyakoribb a 170, 172,5 és 175 mm karhossz.
A lánctányér kiválasztásánál figyelni kell a furatkör szabványára, amelyből számos eltérő van a piacon. A régebbi gyártású országúti kerékpárokon 5-karos 130BCD, Campagnolo és egyes olasz hajtóműveken 135BCD, későbbi „kompakt” hajtóművek 5-karos 110BCD rendszerűek. A legújabb országúti és gravel hajtóművek aszimmetrikus kialakítású, 4-karos gyártó-specifikus lánctányért alkalmaznak. Az egy lánctányéros hajtásrendszerek esetében népszerű a furat nélküli ún. Direct Mount lánctányérrögzítés, amely ugyancsak gyártóspecifikus.
A Bikepro kerékpáros webáruházban a single speed, fixi vagy agyváltós kerékpárokhoz tervezett integrált tengelyrögzítést alkalmazó hajtóművek elsősorban a nagy alkatrészgyártók kínálatából érkeznek. Ilyen a mindenki által ismert és elismert Shimano, emellett néhány specialista márka is foglalkozik ezzel a termékkategóriával, mint például a Suntour, a Sunrace, a Truvativ és az FSA. A kereskedelemben kapható integrált single speed hajtómű tartalmazza a lánckereket is. Ezen felül a Bikepro webshopban kapható lánckerék nélküli kiszerelés, valamint külön lánctányér a legtöbb furatkör szabványhoz többféle fogszámmal. Az integrált hajtóművek ára jellemzően 25000 és 50000 Ft között alakul kialakítás, alapanyag és az alkalmazott technika függvényében.
A webolunkon található alábbi kerékpáros szakcikkek segítenek a tájékozódásban és vásárlásban:
- Ilyenek a korszerű hajtóművek
- Középcsapágyak kompatibilitása
- Minden információ a láncokról