28-as trekking belső gumi, 622x28-47-es tömlő
A 28”-os trekking, a 29”-os MTB és a 700c országúti kerék ugyanazt az ETRTO szabvány szerinti 622mm abroncsperemátmérőt alkalmazza, de ez nem feltétlen jelenti azt, hogy az említett összes külső gumi ugyanazt a belsőt igényli. Épp ellenkezőleg!
A 28”-osnak is nevezett trekking, városi és túrafelhasználásra készült külső gumik rendszerint 28-47mm szélesek alacsony mintázatot, folyamatos középső futófelületet kínálnak. Ez széleskörű alkalmazást tesz lehetővé a szilárdburkolattól a döngölt vagy murvás földutakig. Ezzel szemben az országúti külsők kizárólag aszfaltra készülnek, az ehhez készült belsők ennek megfelelően keskenyek, míg a 29er MTB gumik a trekkingnék egytől egyig ballonosabbak, így szélesebb belsőt igényelnek.
A szélességet, illetve a megfelelő peremátmérőt a gumin szereplő ún. ETRTO szám jelöli. Az ETRTO szám két paramétert jelöl: az egyik gumiköpeny szélessége, másik az abroncs peremátmérője. Például a gumi oldalfalon szereplő 28x1.5 mellett rendszerint megtalálható az ETRTO szerinti méret (40-622), ez utóbbi a fenti két paraméterre utal milliméterben számolva. Webáruházunk gumibelső kínálatában szerepel 28/29 x 1,5-2,1 (37/54-622/635) trekking/MTB belső gumi, ami erre pont tökéletes választás. Ebben az esetleg még keskenyebb is szóba jöhet, mint például a 700 x 38/45C (40/47-622/635) trekking belső modell.
Általánosságban elmondható, a belső gumiból készül, régebben természetes gumiból (latex), ma döntően műgumiból (butyl), de kerékpárokhoz a mai napig kapható latex belső. Emellett a polietilénalapú belsők gyártása is beindult, több gyártó kínálatában elérhető. Majd minden gumigyártó kínál a gumiköpenyek mellé saját márkájú belsőt, a legismertebb márkák a Continental, a Schwalbe, a Maxxis, a CST és a Vittoria. Az alacsonyabb tömegű belső drágább, emellett kevésbé defektálló, de a megtakarított súly a kerék esetében jobban érezhető, mint a kerékpár bármely részén. A belsők idővel elöregednek, porózussá válnak, az „öreg” belsők megbízhatósága kérdéses.
Fontos még, hogy a modern kerékpárokon két eltérő szeleptípust alkalmaznak: az egyik a szingó (presta) szelep, amely általában országúti kerékpárokon, illetve felsőbb kategóriás mountain bike-okon található. A másik gépjárműveken is alkalmazott autószelep, amelyet a benzinkútnál található pumpával is nyomás alá helyezhetsz. Ez nagyobb felnifuratot igényel, és jellemzően általános használatra szánt kerékpárokon, mountain bike-okon fordul elő. Szingószepből hosszabb és rövidebb szárú típus kapható, ezzel alkalmazkodva a magasabb vagy alacsonyabb felniprofilhoz. A hosszabb szelepszár minden felnihez illik, legfeljebb az alacsonyabbakon túlságosan kiáll. A pumpák döntő többsége mindkét szeleprendszerhez alkalmazható.
A Bikepro kerékpáros webshop honlapján az ETRTO számok és a belső gumi egyéb fontos paraméterei minden termékleírásban szerepelnek.