Menetes 6 Sebességes Lánckeréksor
A lánckeréksor (köznapi nevén „racsni” vagy „sor”) a régebbi kerékpárokon a hátsó kerékagyra menetesen rögzül. Az egység nemcsak a lánckerekeket tartalmazta, hanem a szabadonfutó mechanikát is. Az elkopott menetes lánckeréksor webáruházunk kínálatából pótolható: ezek 5-től 8 fokozatszámig állnak rendelkezésre. Amennyiben a kerékpár pozícionált váltórendszerrel rendelkezik, a fokozatszámnak egyezni kell, a lánckerekek száma a régi „racsnin” ellenőrizhető.
Mindemellett felmerülhet az igény a menetes rendszer kazettásra való átalakítása. Ezt egy új hátsó kazettás agyat tartalmazó kerék és kazettás lánckeréksor megvásárlásával tehető meg, amelyek webáruházunkban mind elérhető. Sok esetben ezt célszerű is megtenni, hisz’ a menetes rendszernek több gyenge pontja van. Ez egyik a hátsó kerékagyon belül a csapágyak elhelyezése. A menetes rendszerű hátsó agyban lévő meghajtásoldali csapágy a saruhoz képest nagyon bentre kerül, amely így egy hosszú, fokozottan terhelt tengelyszakaszt eredményez. A tengely így gyakran elgörbül, főképpen, ha a kerékpáron csomagot szállítunk vagy terepen közlekedünk.
Mivel fokozottan terhelt, kopásnak kitett alkatrészről van szó, a „racsnit” érdemes körülményektől függően 3000-6000 km-ként lecserélni, mielőtt még a fogak annyira megkopnának, hogy az új lánc „ugrálna” a lánckerekeken. Kiválasztáskor a legfontosabb szempont a fokozatszám-egyezés. Webshopunk minden termékleírásában szerepel a fokozatszám, ezzel megkönnyítve a választást.
Végezetül a menetes csatlakozás jelenti a szabadonfutó másik fő hátrányát a kazettás rendszerrel szemben: minden egyes pedálfordulat jobban és jobban rászorítja a szabadonfutót a kerékagyra, ami igencsak megnehezíti annak későbbi leszerelését, cseréjét. A leszereléshez webáruházunkban a szükséges szerszámok itt találhatók.
A jelen termékkategóriában szereplő 5- és 6-fokozatú menetes sorok rendszerint 1980 előtt gyártott kerékpárokon fordulnak elő, továbbá korszerűbb belépő szintű bicajok lehetnek még ilyen fokozatszámmal kompatibilisek. Az 5-ös rendszer majdnem kizárólag frikciós rendszer, azaz nem indexelt, a váltókaron nincsenek meghatározott fokoztok. A 6-os rendszer lehet mind pozícionált, mind frikciós. A két típus szélessége kissé eltér, nem pozícionált rendszer esetében többnyire csereszabatosak. Figyeljünk viszont a váz hátsó sarutávolságára: nem minden kerékszett és lánckeréksor kompatibilis az adott vázkialakítással!
A Bikepro esősorban a nagy alkatrészgyártók termékeit forgalmazza, például a Shimano vagy a Sunrace. Az 5- és 6-fokozatú menetes sorok ára jellemzően 3000-4000 Ft között alakul. A kurrens váltó- és hajtásrendszerekkel kapcsolatban több Bikepro szakcikk jelent meg: