A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Országúti, gravel kormány

A jelen termékkategóriában országúti kerékpárokba szánt kormányok kapnak helyet: más néven "versenykormány" vagy "koskormány".
Rendezés:
Rendezés:

Az országúti kerékpárokon tradicionálisan speciális hajlítású kormányt találunk. Ennek jellemzője az előre, lefele majd visszahajló kialakítás, ezért nevezik sokan „koskormánynak”. Mindegyik kormánytípusnak vannak előnyei és hátrányai, de leginkább más-más felhasználáshoz, stílushoz ajánlottak. A koskormányt elsősorban teljesítménycentrikus országúti kerékpárokon láthatjuk, hasonlóan népszerű túra és cyclocross kerékpárokon, manapság pedig emellett a dinamikusan fejlődő gravel kerékpártípus is ezt a típust tette magáévá.

A felsorolt kerékpárokat hajlamosak vagyunk egyszerűen „országútiként” említeni. A koskormányos bringák ugyanúgy szegmentálódtak az elmúlt évtized során, mint a hegyikerékpárok az ezredforduló óta. Maga az országúti kategória is tovább bontható aerodinamikus elvek alapján tervezett, kényelem-orientált vagy alacsony tömeg megcélzó „hegyi” altípusokra. A gravel és túra kerékpár „öszvért” pedig egyre gyakrabban nevezzük „bikepacking” bringának. Ezek a fejlesztések az országúti kormányok geometriáját is érintik. Ma már közel egy tucat hajlítás-változatot különböztetünk meg, a koskormányok egy része aerodinamikus, vannak visszahajló vagy éppen megemelt kialakítások, továbbá az alsó szakasz mutathat kifelé (flare), így szélesítve lejtmenetben a fogást Az előre, majd hátra hajlítás is ölthet többféle formát: kerekívet, szögletesebbet, anatómiást, kisebb vagy nagyobb ejtéssel és előre nyúlással. Ráadásul a karbonkompozit alapanyag még szabadabb formai kialakítást tesz lehetővé, amit sok gyártó ki is aknáz.

Miért jobb egy koskormány, mint az egyenes típus? Először is az egyetlen fogáshelyzet helyett minimum hármat biztosít, azokat váltogatva megelőzhető a kéz zsibbadása, ami hosszú távok teljesítése során igen fontos. Persze ezt egy „nagypapis” komfortkormány is „tudja”, de az országúti kormánynál ezek a pozíciók különböző felsőtesttatást eredményeznek, mászáskor, lejtmenetben és kényelmes haladás közben megfelelő pozíciót biztosítva.

A kormány felszerelésekor az egyik tényező az országúti kormánygeometria, a másik annak magassága és beállítása. Ugyanaz a koskormány többféle felhasználást kiszolgálhat, amennyiben ahhoz pontosan be van állítva. Adott a három fő fogáspont: a felső szakasz a befogó két oldalán, a fékkaron és az alsó visszahajló szakaszon. Az első ideális hegymenetben, pihentető „üzemmódban”, a fékkar jelenti az általános használatot, az alsó pedig a sprintben és lejtmenetben érdemes választani, amikor a leggyorsabban haladunk. Az amatőr kerékpárosok számára a megfelelő kormánymagasság mellett fékkarfogásban a felsőtest hozzávetőleg 45 fokban dől előre, a felsőtest és a kar által bezárt szög jellemzően 90 fok.

A koskormányok szélessége többnyire 380 és 460mm közt van: az előző keskeny vállúaknak (hölgyeknek, ifjúknak, madárcsontú férfiaknak) ajánlható, az utóbbi nagyobb termetűeknek vagy túrázni kívánóknak. Az előre nyúlás (reach) 80-110mm, az ejtés (drop) pedig 120-150mm. A népszerű „compact” változat biztosítja a legcsekélyebb ejtést, ami kényelmesebb testhelyzetet eredményez. A kihajlás (flare) 5 foktól 40 fokig terjed, a nagyobb érték inkább növeli az alsó fogás szélességét, viszont szokatlan helyzetbe hozza a fékkarfogást. A „flare” a modern gravel kormányok sajátja.

Vannak egyéb kormánytípusok adott speciális felhasználásra. Például a pályakormány (track/pista) egy olyan koskormány, aminek nincs felső fogása, az ejtése viszont jelentős. Említsük meg a triatlon kormányt, amely nem – vagy csak alig - kínál ejtést, viszont előre nyúlása jelentős. Ez utóbbi webáruházunkban külön kormánykategóriába kap helyet.

Az országúti kormányok befogója - amelyhez a kormányszár csatlakozik - régebben 25,4-26,0mm volt, mára ezt leváltotta az új szabvány, a 31,8mm. A kormányok döntő többsége ez utóbbiból kerül ki, néha előfordul a Super Oversize 35mm befogó, amely fokozott merevséget és stabilitást tesz lehető bizonyos mértékű komfortcsökkenés mellett. Éppen ezért a régebbi kerékpárok esetében ma már a kormánnyal együtt célszerű a kormányszárat is cserélni, amennyiben ez villaszárba illesztett, Ahead adapter is szükséges.

A koskormány anyaga általában hőkezelt alumíniumötvözet, mindamellett a felsőbb árszegmensben a karbonkompozit használata is elterjedt. Az alumínium-ötvözetek eltérő szakítószilárdsági mutatókkal rendelkeznek: a 7000-es sorozat a legerősebb, ezt követi a „kettes” számmal kezdődő, majd a 6000-es, amely az alacsonyabb árkategóriára jellemző. A felhasznált alapanyag-típus jelentős különbséget eredményez a kormány tömegében (pl. a 7075 „duralu” ötvözetből készülnek a legkönnyebb kormányok), és az általuk biztosított stabilitásban és kényelemben. Szerencsére a tartósság kérdését az ipar a megfelelő hőkezelésekkel megoldotta. Mindemellett az alumíniumkormány intenzív használat során idővel „kifárad”, a befogó környékén hajszálrepedés keletkezhet. Ennek megfelelően a kormány állapotát rendszeresen ellenőrizni kell.

Érdemes megjegyezni, hogy a kormány kerékpárpártípus-specifikus. Az országúti vázak abban az esetben biztosítanak kényelmes testhelyzetet, ha országúti, esetleg időfutam-kormánnyal használjuk. A kormánygeometria kiválasztása már a felhasználás (verseny, túra, cyclocross, gravel), az ergonómia és a személyes preferencia körébe tartozik.

A Bikepro kerékpáros webáruházban az országúti kormánytípus többféle hajlítással/kialakítással és szélességben kapható. Az alumínium alapanyag és a 31,8mm-es befogó a legelterjedtebb. A gyártók közül emeljük ki az Acor, a Charge, a Funn, a Merida, a PRO, a Ritchey, a Spcialized, az XLC valamint a Zoom nemzetközi márkákat. A koskormányok ára minőségtől és alapanyagtól függően 5000 és 115.000 Ft között alakul, a felső szegmensben nagyrész könnyű karbonkompozit kormányok kapnak helyet.

Ha már kormányokról van szó, azokra kell egy jó bandázs, erről szakcikk is rendelkezésre áll: Bandázsolásról

Árukereső.hu Árukereső.hu