Kerékpár bowdenes felnifékek
A kereket az abroncs (felni) felületén a fékpofa rászorításával lassító féktestet nevezzük mechanikus felnifék rendszernek. Felépítése alapján lehet az patkófék, V-fék, kantifék, U-fék. A felniféket bowden köti össze a kézzel működtetett fékkarral. Itt a Bikepro webáruház kínálatban szereplő különböző féktestekkel foglalkozunk. Általánosságban elmondható, hogy fékrendszerből többféle van forgalomban, a legkorszerűbb a hidraulikus tárcsafék, amely ma már nemcsak az MTB kerékpárokon meghatározó, hanem az országúti, gravel, és akár a trekking vagy városi szegmensben is jelentős szeletet hasít ki magának.
A korábban egyeduralkodó mechanikus bowdenes abroncsfék (felnifék) visszaszorulóban van minden fronton, ennek ellenére a mindennapi közlekedésben, régebbi kerékpáron még bőven előfordul. A bowdenes felnifékek négy fő típusa a középhúzású kantifék, a V-fék, az oldalhúzású patkófék (más néven országúti fék), illetve a BMX kerékpárokon mai napig egyeduralkodó U-fék. Ez utóbbi néha még modern, felső kategóriás országúti időfutam-kerékpárokon is felbukkan!
A középhúzású kantiféket ma már főképpen régebbi típusú mountain bike-okon, cyclocross, esetleg túrakerékpárokon találunk. A váz támvilláján és az első villán található két-két fékcsonk-konzolra rögzíthetők. A fékszerkezet két fékpillangóból áll, amelyet egy áthidaló bowdenszakasz köt össze, ezt a bowdenszakaszt húzza központosan felfele egy kengyel segítségével a fékkar által működtetett bowden.
A V-fék a leghatékonyabb féktípus egészen a tárcsafékek megjelenéséig, ma is népszerű az alsóbb árszegmensben. Ugyancsak a támvillán és az első villán található szabványos konzolpárra rögzül, a kantifékekkel szemben a karok (pillangók) itt hosszabbak, továbbá nem középhúzós elven működnek, hanem a bowden oldalirányból közvetlenül szorítja össze a karokat. Rövidebb pillangókkal cyclocross és hibridkerékpárokon is előfordulnak.
Az oldalhúzású országúti fék a vázhoz vagy a villához általában egyetlen központi csavarral rögzül, amely egyben a féktestkarok forgáspontját is biztosítja. A modern változatokon nem egy, hanem két forgáspontot találunk, és a rögzítés terén is a régi szisztémát felváltja a kétcsavaros ú.n. Direct Mount rögzítéstípus. Többnyire országúti kerékpárokon alkalmazzák ezt a féktípust, mivel kis mérete ellenére megfelelő fékhatást tesz lehetővé. Az U-fék esetében a rögzítést biztosító konzolpár magasabban helyezkedik el, a mechanika pedig „ollóként” zár össze.
Felszerelés szempontjából tehát csakis a kanti és V-fék cserekompatibilis. A Bikepro webshop kínálatában a felsoroltak közül mindegyik féktípusból számos modell áll rendelkezésre, amellyel pótolható a kerékpár meghibásodott, elhasználódott féktestje. Emellett a korszerűsítés igénye is felmerülhet: egy modern V-fék megváltás lesz egy csikorgó kantiféket használó kerékpárosnak, az Shimano országúti fék pedig lemossa az útról a régi, egyforgáspontos lassító alkalmatosságot.
Az ár tekintetében 1500-60000 Ft-tal számolhatunk kerekenként. Ez utóbbi már egy profi versenyhasználatra szánt csúcsmodellt takar, mindazonáltal 5000-15000 Ft között bármely típusból megbízható, hatékony, minőségi féktestet kapunk. A márkák közül kiemelkedik a két nagy alkatrészgyártó, a Shimano és a SRAM, de kisebb specialista gyártók, mint például a Saccon, a Sunrace, a Tektro és az Acor, vagy a honi Csepel, Zoogie, Trinity és Spyral márkák ugyancsak korszerű fékeket kínálnak elfogadható áron. Az XLC kiegészítő specialista kuriózum fékvariánsokat kínál, mint például a mini V-fék vagy a hagyományos U-fék korszerűsített kiadása.