Váltóbowden Szál
A mechanikus váltórendszerben a váltókar bowdnek segítségével mozgatja az első és a hátsó váltót. Egyirányú húzásról van szó, a visszaút ellenrugóval történik. A bowdenrendszer egyszerű, megbízható és költséghatékony megoldás. Elemei a jelen termékkategóriában szereplő bowdenszál, a bowdenház, ez utóbbit lezáró kupak, az előfeszítést szabályzó csavar, a bowdenvég-kupak és a számos vázra vagy villára szerelt vezető-, illetve csatlakozóelem.
Mindenekelőtt meg kell különböztetni a váltórendszerhez alkalmazott bowdenszálat és bowdenházat a fékrendszerhez valótól. A két bowdenszál-típus mind az átmérő (a váltóbowden 1,2-1,2mm, a fékbowden 1,6 mm vastag), mind a fejkialakítás tekintetében eltér, semmi esetben nem helyettesíthetők egymással. Erre rendeléskor fokozottan figyelni kell! Emellett a váltóbowdenszál majdnem minden esetben rozsdamentes, köszörült kialakítású, azonfelül gyakran kap Teflon vagy egyéb súrlódáscsökkentő bevonatot. Az ilyen „extrákat” a termékleírás tartalmazza.
A váltóbowdenek fejkialakítása a Shimano és a Campagnolo váltórendszerek esetében eltér. Ez utóbbi ritkább, így a termékleírásban minden esetben szerepel a „Campagnolo”, mint tulajdonság. Ha nincs meghatározás, a váltóbowden Shimano, SRAM, Sunrace, Suntour váltórendszerrel kompatibilis. Számos bowden két fejjel rendelkezik, a szükségtelen bowdenvágóval eltávolítandó. Mindemellett jobb váltórendszer-specifikus típust venni, mert a gyári véget könnyebb a váltórendszeren elvezetni, mint a házilag vágottat. A hossz tekintetében a váltóbowden szál rendszerint 2000-2300mm hosszú, amely majd’ minden kerékpár esetében az első és a hátsó váltást megoldja. Emellett forgalmazunk tandemkerékpár-hátsóváltóhoz készült speciális 3000mm-es típust is.
A külön termékkategóriában szereplő váltóbowden-ház ugyancsak vékonyabb, mint a fékrendszerhez való bowdenház átmérőjű, a váltórendszerhez alkalmazott, emellett a ház szerkezete is eltér: hosszanti acélszálakat alkalmaz, szemben a fékrendszernél alkalmazott egyetlen szálból húzott spirál kialakítással. Ezáltal a bowdenszál hossza a ház hajlítása során azonos marad, a váltás kormányzáskor nem „vándorol”. A megfelelő bowden és bowdenház-típus kiválasztására rendeléskor mindenképpen figyeljünk!
Jegyezzük meg, hogy a bowdenrendszer nagyobb hatással van a váltás pontosságára, mint a váltókar vagy a váltómechanika. Hiába precíz az utóbbi kettő, ha a bowden házon belül súrlódás lép fel, azaz járása akadályozott. Emellett a bowdenrendszer megsérülhet, szennyeződik, kopik, ezért rendszeres cseréje ajánlott.
A bowden gyakran megsérül, emellett óhatatlanul szennyeződik, kopik, ezért rendszeres cseréje ajánlott. A Bikepro kerékpáros webáruház bőséges kínálatot biztosít váltóbowden szálakból. Az árakat tekintve a rozsdamentes köszörült bowdenszálak 200-6000 Ft-os áron kaphatók, 2500 Ft-ért elérhető a speciális „telfon-bevonatos” típus. Az iparban a legismertebb márkákkal dolgozunk, mint a Shimano, a Jagwire, a SRAM vagy az XLC. Jó tudni, hogy a bowdenszál, bowdenház és a kiegészítő alkatrészek szettben is megvásárolható, jellemzően 2000-12000 Ft-os áron, ami kedvezőbb, mint a külön-külön történő rendelés esetén. A bowdenek fontosságáról a Bikepro webáruházban több szakcikk jelent meg:
Mi a szerepe a bowdenház kupakoknak a fék és váltásteljesítményben?
Miben segít neked a jó fékbowdenszálról és váltóbowdenszálról készült szakkcikk?