Hagyományos, karos váltókar
A váltókar, az első és hátsó váltó, illetve az ezeket összekötő bowden alkotja a kerékpár váltórendszerét. A váltókar a „karmester”, ez vezényeli le a váltásokat, az első és hátsó váltó a láncot a megfelelő első és hátsó lánckékre helyezi, pozícionálja. Itt rögtön jegyezzük meg, hogy régebben a váltókar nem tartalmazott pontos állásokat, így a pozícionálást a kerékpáros manuálisan végezte. Ezeket hívjuk frikciós váltónak. Ellenben ma majdnem minden váltórendszer pozícionált, erre utal pl. a SIS jelzés.
A jelen termékkategóriában szereplő hagyományos egyenes kormányos váltókar őse a régi országúti és túrakerékpárok alsó csövére rögzített váltókar. Elfordításával a bowden megfeszül, és ez a váltómechanikát a rugó ellenében elmozdítja. A váltó pedig – mint mondtuk - a láncot a megfelelő első és hátsó lánckékre helyezi, pozícionált rendszer esetében pozícionálja. Az egyenes kormányos kerékpárokon a váltókar a kormányra kerül, így használata praktikusabb, biztonságosabb. A helyzete már nem függőleges, hanem vízszintes, de az alapvető működés azonos.
Ebben a kategóriában mind alsócsőre, mind kormányra vagy kormányvégbe szerelhető kartípusok szerepelnek. Ennek megfelelően a „karos” váltókarok számos kerékpártípushoz, váltás- és hajtásrendszerhez nyújtanak megoldást, a gyermek és ifjúsági kerékpároktól a bolygóműves agyváltós városi és túrakerékpárokig.
A kurrens váltórendszerek 8-12 hátsó fokozatot kínálnak, ezzel szemben az itt szereplő karos típusból viszont akár 5 hátsó fokozatos típus is kapható. Jó tudni, hogy a váltórendszerek kompatibilitása - MÁRKÁN BELÜL - 9 hátsó fokozattal bezárólag biztosított. Ez azt jelenti, hogy az adott gyártó 6-fokozatos karja ugyanazon gyártó 9 fokozatos hátsó váltójával működni fog, és viszont. 10 fokozattól a váltókarnak és a váltóknak a megfelelő pozícionáláshoz fokozatszám, gyártó, széria (modellsorozat) és felhasználás szerint meg kell egyezni.
A Bikepro webshopban többféle hagyományos karos váltó kapható, elsősorban trekking, túra- vagy gyermekkerékpáron történő felhasználásra. Ezen felül bolygóműves agyváltóhoz is tudunk karos váltót ajánlani. Ezt a típust elsősorban a Shimano kínálja, emellett webáruházunk a Sunrace és Sturmey Archer és a Ventura márkákat is forgalmazza. Az ilyen váltókarok ára a többi típushoz képest alacsony, szettben 1500-tól 14.000Ft-ig terjed. A karok rendszerint oldalanként is megvásárolhatók. A váltókról, illetve a bowdenek fontosságáról számos Bikepro szakcikk jelent meg:
A különböző váltórendszerek kompatibilitásáról
A hátsó kazettatestek fejlődéséről
Mi a szerepe a bowdenház kupakoknak a fék és váltásteljesítményben?
Miben segít neked a jó fékbowdenszálról és váltóbowdenszálról készült szakkcikk?
Tudtad, hogy léteznek alternatív váltórendszerek?