A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Országúti Váz

Rendezés:

Az országúti kerékpár szilárd burkolatra - elsősorban aszfaltra készült kerékpártípus. Az országúti kerékpár váza ennek megfelelően könnyű, a vázgeometria pedig a gyors, agilis irányítást tesz lehetővé. Így érhető el a legnagyobb sebesség a lehető legkisebb energiaráfordítás mellett, lehelet pontos nyomvonal-választással párosítva. Az országúti kerékpárok jellemzője az előre, lefele majd hátra hajló országúti kormánytípus, a rendkívül keskeny, teljesen sima felületű gumiköpeny, a 28” (622, 700C szabvány) kerékméret, a keskeny, a kemény nyereg és viszonylag szűk, a nagy sebességek irányába eltolt áttételi fokozatok. A vázkialakítás és -geometria is e szerint alakul: minimális helyet hagyva a gumikülsőknek, alacsonyabb kormánypozícióval és súlyponttal párosítva. Pár évvel ezelőtt még a felsorolásban a patkófék (felnifék) is szerepelt volna, de ma már lassan minden második eladott országúti tárcsafékkel szerelt, különösképpen a magasabb árszegmensben.

A vázalapanyag jellemzően alumínium vagy karbon, de prémium ötvözetből készült acél és titán is néha előfordul. Köszönhetően a keskeny, pillekönnyű gumiknak, az nagy áttételeknek és a jobb aerodinamikai tulajdonságoknak ezzel a kerékpátípussal tempósan, hatékonyan lehet száguldani, aminek elsősorban a kényelem terén kell megfizetni az árát. A jó állóképességgel és testi adottságokkal rendelkezők ezt a hátrányt alig érzik, így számukra az országúti kerékpár hosszabb távolságokra is az ideális lehet. E típus további hátránya, hogy kiegészítőket nemigen fogad, még a sárvédő felszerelése is gyakran komoly problémát okoz, így általános kerékpározásra nem ajánlott.

Az MTB kategóriához hasonlóan – a „road” szegmens több irányzatra tagolódik. Az országúti időfutamkerékpár már több évtizede levált, mint típus és verseny szakág, így ez a Bikepro webáruházban az ilyen bicajok és azok külön kapható vázai egyaránt külön kategóriában szerepelnek. De visszatérve a klasszikus országútikra, a kategórián belül nemrég megjelentek a levegőt nyílvesszőként hasító "aero" országútik, ezzel párhuzamosan a kényelemorientált "endurance" változatok népszerűége is nő, főként a hobbikerékpárosok körében. A maradék piaci teret jellemzően az ultrakönnyű, mászásra hangolt „climbing bike-ok” teszik ki.

Manapság a legújabb modellek ismét „általánosországúti modellek, amelyek az említett típusok előnyeit próbálják egyesíteni. (Például az amerikai Specialized márka palettáján ilyen a legújabb Tarmac, és utódja az Aethos.) Ettől függetlenül a speciális változatok a piaci kínálatban továbbra is rendelkezésre állnak. Az aerodinamikára kihegyezettek értelemszerűen a leggyorsabbak, megközelítve a néhány évvel ezelőtt kínált időfutambringák légellenállás mutatóit. A gyártók szélcsatornában, számítógépes szimulációval fejlesztik és tesztelik a készülő modelleket, hogy az légellenállás tökélyre legyen csiszolva. Jellemzően az aero váz 40 km-es távon közel két perc időmegtakarítása eredményez egy hagyományos kialakítással szemben. De tudni kell, hogy a bicaj a mindössze a légellenállás 15%-át adja, a többi a kerékpáros „sara”, és ott is bőven van mit ésszerűsíten a mutatókon. Ugorjunk a szegmens másik végére, ahol a kényelem az úr!

Az hobbi országútisok, teljesítménytúrázók, közös edzéseket végzők körében igen népszerűek az „endurance” (más néven gran fondo) típusok. Az irányzat célja, hogy az aszfaltos száguldás az átlagemberek számára is élvezhető legyen, ráadásul hosszútávon, több órán keresztül. Nem túrabicikliről van szó: az endurance kategóriában a technológia és a felszereltség abszolút hi-tech. Ha a versenysportot nézzük, a profik szívesen használják a már említett aero modelleket, de az endurance típus sem tabu számukra: a World Tour-ban a tavaszi klasszikus versenyeken a többlet kényelem érdekében rendre ilyeneket használnak. Ezek rendszerint rezgéscsillapító technológiát is kínálnak.

A Bikepro webshop országúti vázai közt kínálatában nemcsak az űripart idéző csúcsmodellek kapnak helyet, hanem a megfizethető típusok is, amit az átlag bicajos nyugodt szívvel megengedhet magának. A gyártók tekintetében olyan hazai márkáktól válogathatunk, mint a Csepel, a Mali, vagy a Neuzer, vagy a már említett ikon, a Specialized. A legolcsóbb országúti vázunk alig több mint 25000 Ft, a plafon már  hétszámjegyű!

A vázméret kiválasztásánál legyünk tekintettel a következőkre! A felsőcső a legfontosabb adat, mert ez határozza meg egy váz kényelmét és megfelelő méretét. Megmutatja, hogy milyen hosszú a vázközép, és megfelel-e az adott testmagasságnak, mennyire kell előre hajolni hajtás közben. A felsőtestszögnek van egy emberenként változó ideális szöge, ami még kényelmes, de mégis hatékony. Természetesen más mértékű előre hajlás szükségeltetik egy aerodinamikára és maximális sebességre kihegyezett időfutam kerékpáron, mint egy városi cruiser kerékpáron. A váz mindezt meghatározza, a kiegészítőkkel már csak finomítani lehet a testhelyzeten.

A gyártók sajnos nem végtelen, hanem 3-5 méretben kínálják a vázakat, rendszerint S/M/L/XL vagy cm-ben megadott méretben – ez utóbbi nem egzakt, mindössze viszonyítás. Mi is csak hozzávetőleges tájékoztatást tudunk adni a megfelelő vázméretről, mivel az nemcsak a testmagasságtól, hanem egyéb anatómiai paraméterektől – és még a hajlékonyságtól – is függ. De hogy konkrétum álljon itt, a testmagasság/felsőcső-hossz/vázméret tekintetében a számok így alakulnak: 160 cm - 520-530 mm  - 48cm-os (XS) vázméret; 168 cm - 520-530 mm – 50cm(S); 175 cm - 530-540 mm – 53cm(M); 180 cm - 545-555 mm – 56cm(M/L); 185 cm - 555-565 mm – 59cm(L); 190 cm - 570-590 mm – 62cm(XL). Általánosságban elmondható, hogy a nevesebb gyártók prémium kerékpár vázai több vázméretben, méretek köt kisebb ugrásokkal állnak rendelkezésre, így könnyebb megtalálni a testmérethez és személyes preferenciához passzolót.