A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Kerékpár Váz

Ebben a termékkategóriában a kerékpár lelke, a váz és annak alkatrészei (pl. váltótartó fül) található. A vázak különböző típusai eltérő felhasználáshoz készülnek, bővebb információ a HVJK útmutatóban.
Rendezés:
Rendezés:

A váz a kerékpár „lelke”, erre épül, és ehhez csatlakozik minden egyéb alkatrész. A kerékpár megannyi felhasználásra készülhet, eltérő kialakítással, tulajdonságokkal, alapanyagokból. A Bikepro webáruházban a kerékpározási stílus és szakág függvényében az alábbi kategóriákat különböztetjük meg: City (városi, single speed, fixi); BMX; Ciklokrossz; Dirt Jump; MTB merev; MTB össztelós 150 mm alatti rugóúttal; MTB össztelós 150 mm feletti rugóúttal; Országúti; Trekking; Triál. Emellett két kategóriában szerepelnek a vázak kiegészítői, a Váltótartó fül és a Kábelvezetők. A típusok pontos leírása a webáruházunk ide vonatkozó vázkategóriájában olvasható.

A kerékpár típustól függően különböző anyagokból készülhet. Világviszonylatban még ma is a szénacél a legelterjedtebb, bár többnyire csak olcsó tömegkerékpárok esetében használják. Előnye a rugalmasság, így kényelmes, kifáradásra kevésbé hajlamos, ezáltal élettartama hosszabb. Hátránya, hogy a rugalmasság miatt gyengébb a hajtáshatékonyság, korrózióra hajlamos, és sajnos nehéz. Az acél ötvözött változata a CroMo, ez a komolyabb acélvázak alapanyaga. Így már viszonylag korrózióálló, jól nyeli el az út felöl érkező rezgéseket, elfogadható tömeggel rendelkezik. Hátránya az elég magas ár.

Az alumínium az újonnan eladott vázak esetében a leggyakoribb vázanyag. Sokféle ötvözetét használják a gyártók, legelterjedtebb a 6061-es és 7005-ös alu, hőkezelt változatban, rendszerint változó csőfal-vastagságokkal (double/triple butted). Az aluvázak elérhető árúak, és nagy a választék belőlük, a belépő szintűtől a versenykategóriásig rengeteg fajta és féle választható. Előnye a stabilitás, így nem vész el a hajtásenergia a váz rugalmassága miatt, olcsó, könnyű és szerencsére rozsdaálló. Hátránya, hogy kevésbé rugalmas, mint az acél, nem nyeli el az út hibáit, ezért rázósabb lehet. Kifáradásra valamelyest hajlamos, nem megfelelő használat esetén törik vagy reped.

A titán ritkán alkalmazott vázanyag, könnyű és rugalmas, viszont előállítási költsége igen magas. A magnézium is ritka, korrózióra különösen hajlamos. A karbonvázak főleg a felsőbb kategóriás vázak körében terjedt el, a versenysportban úgymond alapértelmezett. Nem örökké tartó használatra szól, ellenben tömege a legalacsonyabb, bármilyen menetkarakterisztikával felruházható, ami elsősorban a karbonkompozit eljárástól függ - azért az alapanyag minősége is szerepet játszik. Döntően egy-két szezonra tervezik ezeket, sajnos sérülékenyebb, mint a többi anyag. Egyre újabb és újabb technológiák jelennek meg, így a karbon a legdinamikusabban fejlődő alapanyag.

A kerékpárváz a vázgeometria által mérhető, számszerűsíthető. A hosszméretek és a szögek jelentik a vázparamétereket, ennek megfelelően eredményezik a kerékpár viselkedését. Emellett a váz rendelkezik egy adott „mérettel”, amelyet a kerékpáros testméretével kell szinkronba hozni. Tehát itt egy igen bonyolult képletről beszélünk, amely áll a kerékpár menettulajdonságaiból, illetve a kerékpárossal való fiziológiai kölcsönhatásról. A hosszméretek közül az egyik legfontosabb adat nem a gyártó által vázméret, hanem a felsőcső-hossz. Az előbbi nem egzakt, az utóbbi elvileg mérhető, de sajnos ez sem hibátlan, mivel származtatott adat, hisz’ ha ugyanabba a gépbe egy 20 mm-el hosszabb rugóútú, azaz magasabb villát raksz, és ezzel megemeled a gép elejét, akkor változik a mérhető vízszintes felsőcső-hossza a gépnek, pedig a valóságban a gép hossza nem változott.

Azért a felsőcső a legfontosabb adat, mert ez határozza meg egy váz kényelmét és megfelelő méretét. Megmutatja, hogy milyen hosszú a vázközép, és megfelel-e az adott testmagasságnak, mennyire kell előre hajolni hajtás közben. A felsőtestszögnek van egy emberenként változó ideális szöge, ami még kényelmes, de mégis hatékony. Természetesen más mértékű előre hajlás szükségeltetik egy aerodinamikára és maximális sebességre kihegyezett időfutam kerékpáron, mint egy városi cruiser kerékpáron. A váz mindezt meghatározza, a kiegészítőkkel már csak finomítani lehet a testhelyzeten.

A gyártók sajnos nem végtelen, hanem 3-5 méretben kínálják a vázakat, rendszerint S/M/L/XL vagy cm-ben megadott méretben – ez utóbbi nem egzakt, egy viszonyítás. Mi is csak hozzávetőleges tájékoztatást tudunk adni a megfelelő vázméretről, mivel az nemcsak a testmagasságtól, hanem egyéb anatómiai paraméterektől – és még a hajlékonyságtól – is függ. De hogy konkrétum álljon itt, a testmagasság/felsőcső-hossz/vázméret tekintetében a számok így alakulnak: 160 cm - 520-530 mm - 15”-os vázméret; 168 cm - 520-530 mm – 16”; 175 cm - 530-540 mm – 17”; 180 cm - 545-555 mm – 18”; 185 cm - 555-565 mm – 19”; 190 cm - 570-590 mm – 20-21”. Általánosságban elmondható, hogy a nevesebb gyártók prémium kerékpár vázai több vázméretben, kisebb lépésekben állnak rendelkezésre, így könnyebb megtalálni a testmérethez és személyes preferenciához passzolót.

A Bikepro webshopban a legtöbb kurrens vázpártípus versenyképes áron elérhető. Az „Alkatrész – Kerékpár váz” menüponton belül megtalálhatók az egyes típusok a BMX-től a trekkingeken át a manapság futótűzként terjedő új szegmensekig, mint az MTB enduro vagy az országúti gravel. A gyártók tekintetében többek közt az alábbi jól csengő márkáktól választhatunk: Cross, Csepel, Gepida, Hauser, Mali, Neuzer, Rock Machine, Schwinn Csepel, Specialized és Superior. Az árak természetesen rendkívül nagy szórást mutatnak: „pofonegyszerű” Csepel acél fixi váz már 25000 Ft-ért kapható, míg egy csúcs színvonalat képviselő, a legmagasabb szintű profi versenysportban használt Specialized időfutamváz akár egy millió fölött lehet. Amit még tudni kell, hogy a Bikepro „gagyival” nem foglalkozik, így a legkedvezőbb árú modellek is vállalhatók, éveken ét jó szolgálatot tesznek.