Görgős Lakat
A görgős lakat (más néven gyűrűs lánc) az utóbbi időben vesztett népszerűségéből, helyét részben átvette a népszerű lamellás „colstokzár”, illetve az egyre fejlődő sodrony lakat. A láncos lakatokhoz sok szempontból hasonlító görgős típus első ránézésre nagyon masszívnak tűnik, de a látszat sajnos csal. A konstrukció a következő: a görgős lakat belsejében végig húzódó acélsodronyra a gyártás során acél hengerek kerülnek, majd erre jön még a vastag műanyag borítás, amely az egész szerkezet összefogja, emellett a kerékpár fényezését is kíméli.
Tehát első blikkre sem fűrésszel, sem más vágóeszközzel nem lehet kárt tenni bennük, de a „beltartalom” nagy része sajnos levegő. Persze a hordozhatóság tekintetében jó a szellős kialakítás, így a „gyűrűs” típus a láncos zárnál kevesebbet nyom a mérlegen. A másik gond, hogy az acél hengerek egymáshoz nem rögzülnek – ezáltal hajlékony a görgős lakat -, és ezeket szétnyitva a tolvaj már csak egy vékony acélsodronyt talál.
Mindamellett vegyük tekintetbe, hogy a „gyűrűs” lakatok igen széles árfekvésben kaphatók, illetve a neves gyártók az említett két problémát többé-kevésbé képesek orvosolni. A csúcsmodelljei valóban biztonságosak, megközelítik a középkategóriás U-lakatok szintjét, viszont a jellemzően 2-5 ezer forintért kínált változatok néhány másodpercekig állnak ellen egy rutinos tolvajnak. (A feltörés módszere egyértelmű: a külső műanyagburkot átvágva és a lakatot hurokban megtörve a vékony belső sodrony védtelenné válik.)
További ellenérv a szállítást illeti: habár szerkezetük nem színacél, a gyűrűs láncok tömege egyáltalán nem elenyésző, a legbiztonságosabbak akár a két kilót is elérik. Cserébe nagyjából egy méter hosszúak, tehát a legtöbb utcai „tereptárgy” körbefogható velük. Érvek ide vagy oda, a tényt az, hogy a legtöbb görgős lakat szerény biztonsági mutatóval rendelkezik. (A biztonsági besorolást minden gyártó a saját rendszere szerint végzi, a számok/szintek tehát márkák között nem összehasonlíthatók.)
Jegyezzük meg, hogy a zárszisztéma szempontjából a gyűrűs lakat lehet kulcsos rendszerű vagy számkombinációs, de igazából mindegy, lévén a prémium szegmenst kivéve a konstrukció lesz a gyenge „láncszem”, nem a zárbetét. Ez a lakattípus tehát nem alkalmas arra, hogy a kerékpárt nyugodtan leparkoljuk egy áruház elé, majd ott hosszasan nézelődve visszatérjünk. Arra viszont jó lehet, hogy a kisboltba 1-2 percre beugorjunk.
A Bikepro webáruház számos görgős (gyűrűs) lakatot kínál, a gyártók között szerepel a szakma egyik leismertebb márkája, a német Trelock. Emellett több kerékpáros kiegészítőkre szakosodott márka termékei is elérhetők, mint a Bikefun, a Csepel vagy az M-Wave. Az árspektrum alján 3500 forint körül 120cm hosszú, 20mm átmérőjű Csepel lakatot kapunk, ha ennél nagyobb fokú biztonságra van szükség, inkább 10-15000 Ft-tal számoljunk. Itt már a Trelock kiváló görgős zárai kapnak helyet, hasonló méretben, mint a már említett Csepel, csak lényegesen jobb alapanyagból, választhatóan praktikus CODE számkombinációs vagy kulcsos zárszerkezettel. A mindennapi kerékpáros közlekedéshez használt lakatokkal kapcsolatban kerékpáros webáruházunkban egy informatív szakcikk áll rendelkezésre, emellett a kerékpárzárakkal kapcsolatban újabb Bikepro szakcikk is született.