A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Kerékpár Váltó Alkatrész, vezető görgő

Ebben a termékkategóriában a láncváltó rendszerek alkatrészei kapnak helyet, többféle felhasználáshoz.
Rendezés:
Rendezés:

Az első és hátsó váltó felszerelése és használata során szükség lehet pótalkatrészekre, illetve adapterekre. A hátsó váltó felszerelése standardizált, a váz szabványos váltófüléhez csatlakozik, így ott jellemzően vázkompatibilitás problémával nem szembesülünk. Az egyetlen alternatíva e téren a szűk körben használatos, még ritka direct mount (DM) rögzítés. Ha a váz ilyen hátsó váltótípust igényel, DM-kompatibilis eleve típust kell beszerezni, más típus utólag nem alakítható át. A hátsó váltóban viszont van kopóalkatrész, nevezetesen a váltókanálban lévő két vezetőgörgő.

A felső görgő oldalirányú elmozdulása végzi a lánc mozgatását, avagy „vezetését” a lánckerekek közt. A felső váltógörgő felel a tizedmilliméter pontos pozícionálásért, az alsó görgő pedig a láncfeszességet szabályozza. Mivel a két görgő nem ugyanazt a szerepet tölti be, kialakításuk - és akár fogszámuk - eltérhet. A görgők nemhogy gyártók között, de még az adott márka különböző váltómodelljei közt sem csereszabatosak. A kompatibilitás kérdését itt komolyan kell venni, hisz’ tizedmilliméter pontos pozícionálásról van szó, a lánc mérettoleranciája hasonlóképp hajszálpontos.

A görgők rendszerint csapágyazott konstrukciók, a váltó műszaki színvonalától függően egyszerű siklócsapágyat vagy szofisztikáltabb ipari (mélyhornyú) csapágyat tartalmaznak. Ez utóbbi ABEC szabvány szerinti, azonban nem feltétlenül cserélhető. A felső vezetőgörgő esetében gyakori a gyártó által betervezett oldalirányú csapágyjáték. Ez teszi lehetővé a lánckerek forgásának lehető legpontosabb lekövetését, így csökkentve a nem kívánatos zajt és súrlódást.

A váltógörgő anyaga rendszerint ipari műanyag, de lehet forgácsolt alumínium is. Az utóbbiak színes anodizált felületkezelést kapnak, így fokozva az egyediségét, szépítve a kerékpár megjelenését. A fogszám tekintetében régebben a 11 volt az általános, ma már a legtöbb hátsó váltó 13-fogas (13T) kialakítású. A nagyobb görgő csökkenti a zajt és a mechanikai ellenállást. Bizonyos váltóknál az alsó görgő nagyobb fogszámmal rendelkezik, mint a felső. A görgőket akkor kell cserélni, ha a fogak vagy a csapágyazás megkopott, működése zajos, a váltás teljesítménye akadozó, nem optimális.

Térjünk át az első váltóra! Az egyébként átdobónak is nevezett alkatrész az első lánckerekek közti váltást végzi, két terelőlemez segítségével. Nem tartalmaz cserélhető alkatrészt, így ha a terelőlapok vagy a váltómechanika elkopott (a lemezen vájatok jelentkeznek, a váltótestnek pedig érezhető „játéka” van), a komplett első váltó cserére érett. Itt tehát nincs mit javítani, színes alkatrésszel „tuningolni”. Ellenben a felszerelésnél - vagy ha más vázra szereljük át - adapterre is szükség lehet. A vázon történő rögzítés lehet bilincses vagy többféle konzolos szisztéma.

A bilincs is háromféle átmérő lehet, 35mm, 31,6mm, vagy régi acélvázak esetében 28,6mm. Felszereléskor itt jelentkezhet az első probléma. Ha váltó bilincse nagyobb mind a vázcső, akkor a megfelelő adapterrel az akadály áthidalható. A Bikepro webshopban mindhárom említett mérethez kapható adapter, mindössze 400 Ft-os áron is!

De a „galibának” itt még nincs vége: a bilincs MTB és trekking vázak esetében lehet felső vagy alsó bilincses (top swing, bottom swing): ez nem érinti a csőátmérőt, viszont bizonyos vázak csak az egyikkel vagy másikkal kompatibilisek, és az adapterezés sajnos nem opció. A konzolos rögzítésű MTB/trekking első váltóból is tengernyi szabvány van forgalomban, pl. Direct Mount, High Direct Mount, HO, E-type, Low Direct Mount, E2-type, S3. Ezek egymással csak bizonyos esetben kompatibilisek. Országúti első váltóból is létezik bilincses és konzolos rendszer.

Szerencsére a konzolos típus egyféle, legfeljebb arra kell figyelni, hogy rendszerint 50-től 56 fogszámig használható. Ide kapcsolódik még egy átalakítás-lehetőség, nevezetesen ha az első váltó konzolos, de a vázon nincs konzol (azaz bilincses első váltóhoz készült), akkor a probléma egy adapterrel minden további nélkül áthidalható.

A konzoladapter használata során ismét előkerül a bilincsátmérő kérdése, ami a korábban felsorolt három méret valamelyike. Mindháromhoz külön adapter kapható, de ha minden kötél szakad, a konzoladapter átmérőben tovább adapterezhető (például a 35mm-es konzoladapter szűkítővel 31,6mm-es vázcsőre felszerelhető). Konzoladapterből webáruházunk többféle típust kínál, ha magasságállítást biztosító modellt választunk, beállításkor a bilincset soha nem kell a vázon fel-le mozgatni. Emellett a konzoladapter polír alu és fekete színben egyaránt kapható, ára 1500 és 3500 Ft között van. Még nem szóltunk a lánctányérok száma és az első váltó kompatibilitásról.

A három lánctányéros (3x8, 3x9, 3x10…) hajtásrendszerekhez eltérő terelőlapkialakítás szükséges, mint ha csak kettőt kell kezelni, erre külön típust kínál minden alkatrészcsalád, tehát a (2x / 3x) típusok nem csereszabatosak. (A terelő 3 lánctányér esetében mélyebbről indul, és a középső pozícióhoz is „rámpát” tartalmaz.) Természetesen ezen a problémán átalakító nem segít. Végezetül az MTB és trekking/városi felhasználásra készült első váltók legtöbbször eltérő fogszámú hajtóművekhez optimalizáltak. Figyeljünk a „42T” „44T” vagy „48T” paraméterre a termékleírásban, amikor első váltót vásárolunk, a felsorolt szempontokat mindig tartsuk figyelembe!

A Bikepro webshopban mindenféle váltóalkatrész megtalálható, továbbá az összes felsorolt váltótípus és a hozzájuk szisztémában passzoló váltókar. Hasonlóképpen elérhetők a legújabb Di2 / eTap elektronikus rendszerhez készült váltótípusok és a hozzájuk tartozó alkatrészek, adapterek is. A gyártók tekintetében váltórendszereket elsősorban a Shimano és a SRAM alkatrészgyártók kínálnak, a kiegészítők és bowdenrendszer tekintetében pedig az Acor, Altrix, Hauser, Neuzer, PRO, Sunrace, Tacx, Velotech és XLC márkák palettájáról válogathatunk.

Árukereső.hu Árukereső.hu