Barion Pixel
A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Melyik a jó fékbowdenszál, váltóbowdenszál, és miért?

Ardó Tamás
2017. 09. 25. 00:00:00
Melyik a jó fékbowdenszál, váltóbowdenszál, és miért?

A bowdenezés a kerékpárok 95%-ánál fekete bárány. Szinte senki nem foglakozik vele, vagy nem csinálják jól, pedig a külső-belső gumi csere után a legnagyobb hatású tuning eszköz ahhoz, hogy javítsd a bringád működését, ráadásul filléres tétel. E cikkben bemutatjuk, a fékbowdenszálak, és váltóbowdenszálak hierarchiáját, melyik mire való, előnyeikkel, hátrányaikkal együtt. Ezek alapján könnyen ki tudod alakítani a számodra legjobb bowdenezést, vagy megvenni az ideális bowdenszettet, fékbowdent, vagy váltóbowdent.

FONTOS az elején leszögezni. Az első fékhez, és első váltóhoz rövidebb bowdenszál kell mint a hátsóhoz, de te NE keress rövidebbet. A legtöbb nagy gyártó nem is gyárt végfelhasználóknak specifikusan első vagy hátsó bowdenszálat. Egyféle méret van, ami bőven elég hosszú, mert igazából tök mindegy, hogy 20-30 vagy 60 centit kell majd levágnod belőle. A „gyárilag” első, fékhez vagy váltóhoz szánt bowdenszálak a specifikusan a gyártóknak készülnek, már eleve a kerékpárhoz szabott méretre, így beszereléskor olcsóbb dolgozni velük, mert nem kell a méretre vágással időt tölteni, és persze a rövidebb bowdenszál is olcsóbb valamivel, ha 10.000 db-ot rendel belőle egy gyártó. Tehát végfelhasználóként – hacsak nem tandem kerékpárod van – a bowdenszálak hosszával NEM kell foglalkoznod!
bowdenszál

A második fontos dolog, hogy a bowdenszálnak kompatibilisnek kell lenni a fékkaroddal, vagy a váltókaroddal, mármint bowdenszál-fej kialakítása terén. Szerencsére itt nincs nagy változatosság. Fékbowdeneknél van a hosszúkás két lépcsős országúti, és a fektetett korong alakú MTB kompatibilis, míg váltókaroknál mindkét szakágban ugyanolyat használnak. Egyedül a Campagnolo bowdeneknek van másfajta fej kialakítása, de aki Campa-t használ az ezt bizonyára tudja. Ha bizonytalan vagy e téren, akkor használd a "Fékhez vagy váltóhoz" szűrőnket, mely megmutatja az összes fej típust

Kezdjük a bowdenszállal. Hogy miért ezzel? Mert a bowdenszál, bowdenház, és a végzáró kupakok hármasából ez befolyásolja legnagyobb mértékben a rendszer összteljesítményét.

5. legalja szint: Galvanizált bowdenszálak:
galvanizált bowdenszál

A hierarchia alján a legegyszerűbb, legolcsóbb galvanizált - ez egy utólag felvitt fém felületi réteg a rozsdásodás ellen- bowdenszálak állnak, váltóbowden esetében 1,2 mm-es, míg fékbowden esetében 1,6 mm-es átmérővel. Kb. 200.000 Ft-os kerékpár árig, szinte csak ilyeneket találni minden gépen. És ez hiba, mert borzalmasan rossz a teljesítménye. Igazából egy pozitívuma van, hogy összeköti a féket vagy a váltót, az őket üzemeltető karokkal, szóval funkcionálisan működik, de ennyiben ki is merült a történet…
Mitől rossz a teljesítménye? Mert kör alakú drót szálak vannak benne összesodorva, egy szintén kör keresztmetszetű szállá, ami ettől végül nem kör keresztmetszetű lesz, hanem hullámos felületű. Mintha egy nagyon elnyújtott menetemelkedésű csavar lenne. Kis túlzással mintha egy csavart próbálnál meg forgatás nélkül kihúzni egy anyából… Ennek a kialakításnak eredménye, hogy amikor meghúzod a fék vagy váltókarral, akkor minden esetben érezni a darálós érzést, mivel nem sík felület csúszik sík felületen, hanem egy bordázott a síkon (a bowdenház teflon béléscsövén). Tehát nagy ellenállással, és akadozva jár, és viszonylag gyorsan romlik a teljesítménye, mert idővel önmagát darálja le. Mivel a bowdenszál felülete nem sík, ezért a szennyeződést is könnyebben beviszi a bowdenház belső részébe. Hogy fokozzuk a fikázását, fontos megemlíteni, hogy ezen bowdenszálak galvanizált felülete idővel ( pár hónap használat után) megkopik, lejöhet róla a galvanizálás, majd az első elázásnál után megrozsdásodnak. A rozsdás felületű fékbowden, vagy váltóbowden, „hála” a rozsdának eléggé megvastagszik, így innentől extra könnyem megszorul a bowdenházban. Egy ilyen szorulás a fékezést is nehezíti, de az érzékenyebb váltást a legtöbb esetben teljesen ellehetetleníti.
Ez a cucc igazából, úgy sz.r, ahogy van. Saját, vagy családtag gépébe ha jót akarsz sose rakj ilyet. Ne büntesd őket... Használt bicót Vaterán olcsón eladók szokták vinni, hogy valami mégiscsak legyen már a fék-váltókarok, és a fékek, váltók között, és ez a lehető legkevesebbe kerüljön.

4. ez sem éri meg szint: Rozsdamentes bowdenszálak:
rozsdamentes bowdenszál

A második „parasztvakító” szint. Sok vásárlónál a „rozsdamentesség” a kulcsszó. Ők jó szándékkal azt hiszik, hogy ettől lesz jó. Pedig valójában nem lesz jobb a működése, pont ugyanolyan rossz mint az előző, mivel ez is kör szálakból van felcsavarva, viszont a rozsdamentességnek hála, legalább jó sokáig lesz sz.r…. :-) Hurrá… Az egyetlen előnye, hogy nem rozsdásodik, de működés terén nem igazán jobb mint az előző, mivel pont ugyanolyan a felépítése, viszont nem romlik olyan látványosan a hatásfoka a nedvesség hatására. Szerintem ezt a szintet is célszerű elkerülni.

3. optimális kompromisszum szint. Galvanizált – köszörült bowdenszálak:
galvanizált köszörült bowdenszál

Na ez az a szint, amikor érdemi előrelépés kezdődik. Mégpedig attól, hogy ezen bowdenszálak – legyen szó akár fékbowdenről, akár váltóbowdenről – felületét megköszörülik. Ezáltal a korábbi hullámos, dörzsölős felület ismét közel kör keresztmetszetű lesz. A köszörülés maga mindössze 0,1 mm-el csökkenti a bowden átmérőjét 1,6 ról 1,5-re fékbowden esetében, és 1,2-ről 1,1-re váltóbowdennél. Ettől az csak olyan kis mértékben lesz gyengébb, hogy az szóra sem érdemes, viszont SOOOOOOKAL könnyedebben fog csúszni a bowdenházak teflon béléscsövében. Ráadásul a kisebb átmérő miatt a bowdenház hajlítását is jobban tűri, kevésbé akar megszorulni benne.

Számolgassunk kicsit: ha mondjuk tételezzük föl, hogy bicajozásonként mindössze 50 alkalommal fékezel, és 50 alkalommal váltsz, és mondjuk 10 alkalmanként ázol el a bicózás közben, akkor az azt jelenti, hogy 1000 bowden-működtetésre jut 1 db nyamvadt elázás… érted már hogy miért nagyságrendekkel fontosabb szempont, hogy köszörült legyen a bowdenszál, mint az hogy rozsdamentes? A plusz poén, hogy a galvanizált köszörült bowdenszál jobb teljesítményű és olcsóbb, mint a köszörületlen rozsdamentes…. Van még kérdés? :-)

2. Nagyon jó szint: Rozsdamentes-köszörült bowdenszálak:
rozsdamentes köszörült bowdenszál

Itt már majdnem mindent megkapsz. Köszörült is, ezáltal jól csúszik, rozsdamentes is, így az elázásoktól sem kell tartanod. Ezeknek a bowdenszálaknak hacsak meg nem ütöd, hogy sérüljön, nem igazán szokott romlani az állapota. Ameddig végképp el nem koszolódik a bowdenház, addig a bowdenszál is bírni fogja. És a lényeg: mindössze 50 -100 Ft-al drágább, mint a sima rozsdamentes verzió…. Na ez a minimális különbség, ami nagyságrendekkel jobban megéri az árát, mert 50 Ft-al drágábban kétszer olyan jó működést kapsz…

1: Etalon szint: Rozsdamentes-köszörült TEFLONOS bowdenszálak:
roszdamentes köszörült teflon bowdenszál

Az előző szint köszörült acél felülete is viszonylag jól csúszik a bowdenházak teflon béléscsövében, de az az igazi, amikor teflon csúszik teflonon... ezért a rozsdamentes köszörült szálat még bevonják egy extra csúszós teflon réteggel. Ez még egy nagyságrendi ugrás a fékhatás, és a váltás érzet, és könnyedség terén. Ezt tudják a teflonos bowdenszálak. Ezekből már nem is gyártanak nem rozsdamentest, vagy nem köszörültet. Mind rozsdamentes is, köszörült is, és teflonos is. Ha a bowdenházvégek és a kupakok rendben vannak, akkor nem kell tartani a teflon réteg leválásától, vagy lekopásától. A teflon a teflonon gyakorlatilag soha nem kopik el. A sima rozsdamentes köszörült bowdenszálhoz képest a teflonozott verzió kb. plusz 300 Ft kiadást jelent / szál. A 2 váltó + 2 fékszálnál ez 1200 Ft „extra költség” …. nevetséges. Ha azt veszed, hogy 1-2 évig használod ezeket a bowdenszálakat, akkor napi 2 vagy 4 Ft plusz költség… Miről beszélünk???…. Magunk között szólva egyáltalán nem értjük, amikor valaki megveszi a 300 Ft-al olcsóbb „sz.rt”, amikor 300 Ft-al drágábban megkaphatná a létező legjobbat, amitől legalább háromszor olyan jól működne a váltója is, valamint a fékhatása is jelentősen emelkedne. De ti tudjátok… mi szóltunk...

0: Non-Plus-Ultra szint: Polírozás, előfeszítés, hatszög szálak, polimer bevonatok, kenés:
polimer bevonatos bowdenszál
Top kategóriás országúti és MTB verseny gépeken használnak olyan bowdenszálakat, melyek igazából már külön szálként a legritkább esetekben érhetők el, inkább csak komplett szettben, olyan 10-20ezer forint körüli összegekért. Ebben a kategóriában a bowdenszálak már nem kör, hanem hatszögletű szálakból állnak, és ezek sodrata teszi ki magát a bowdenszálat. Az eredmény: az egyes szálak között nincs levegő, jobban, hézagmentesen felfekszenek egymásra így a hosszirányú rugalmasságuk még kevesebb, és erősebbek is a hagyományos kör alakú szálaknál. Sok esetben ezeket a szálakat előnyújtják, ami még inkább kiküszöböli az utólagos nyúlást, vagy rugalmasságot. A hatszög szálakból álló komplett bowdenszál külső felülete szintén le van köszörülve, gyakran még fel is van polírozva. Ezek után ellátják, még a teflonnál is csúszósabb polimer réteggel, néha speciális kenőanyaggal is, ami nem lassítja a bowdenszálak mozgását.

Érdemes-e kenni a bowdenszálakat?

Ez egy érdekes kérdés. Rövid távon, ha ésszel csinálja valaki, akkor jó hatása van, köszörületlen bowdenszálaknál érezhetően csökken a súrlódás, viszont hosszú távon ha poros körülmények között is használod a gépet, akkor idővel pont az ellenkező hatást lehet elérni vele. A kenőanyagba ugyanis belerakódik a por, és az onnan többé nem megy ki. A bowdenszál mozgatásával ez bejut a kupakon belülre, és ott hajlamos lerakódni. Ha már mindenképpen kenni akarsz, akkor használj finom olajat, puha szilikonzsírt, és ami a legfontosabb, hogy töröld le a fölösleget.

A bowdenszál a bowdenezésnek csak az egyik összetevője. Majdnem ilyen fontos a bowdenházak szerepe, a kupakok kialakítása, és tömítettsége, és egy kulcsfontosságú tényező, a megfelelő bowdenház hosszak. Mindezeket külön cikkekben találod ide, ide, és ide kattintva.

Kínálatunkban a:

- Bowdenszálakat itt:

- A bowdenházakat itt:

- A kupakokat itt:

- A bowdenszetteket pedig itt találod!

Ha hasznosnak találtad e cikkünket, ne felejtsd el megosztani a Facebook-on!

Tartalomhoz tartozó címkék: Tartalmi cikkek
blog comments powered by Disqus
Árukereső.hu