Integrált MTB Hajtómű
Az MTB, trekking és egyéb egyenes kormánnyal szerelt kerékpárokhoz gyártott hajtómű lehet négyszög- vagy bordástengelyes csatlakozású, valamint integrálttengelyes rendszer, ahol a tengely az egyik kar részét képezi. Az integrált hajtómű általában 24 vagy 30mm átmérőjű tengellyel rendelkezik: ez a technikai megoldás azonos tömeg mellett lényegesen merevebb szerkezetet tesz lehetővé, mint akár a négyszög-, akár a bordástengelyes rendszer. A legtöbb ma megvásárolható közép- és felsőkategóriás kerékpár már integrált hajtóművel kerül a boltokba.
Az Integrált hajtókarok alapanyaga többnyire ötvözött alumínium, a magasabb árkategóriában a karbonkompozit karszerkezet is népszerű. Aluötvözet alapanyag esetében több gyártó (elsősorban a Shimano) a karszerkezetet üregesre alakítja (kovácsolja), így növelve a merevséget arányos tömegcsökkentés mellett. Az integrált hajtókar 165mm hossztól 180mm-ig kapható, a legjellemzőbb a 170, 172,5 és 175 méret. Az előbbi alacsony termethez lehet megfelelő, a hosszabb kialakítás a langaléta kerékpárosoknak nyújt jobb biomechanikát.
Az MTB és trekking (továbbá cross, túra, városi) hajtóműre típustól függően 1, 2 vagy 3 lánckerék rögzíthető. Az utóbbi szélesebb áttételskálát tesz lehetővé, de manapság terjedőben vagy az egy lánctányéros hajtás, amely egyszerűbb kezelést és fokozott megbízhatóságot kínál. Ez utóbbinál a lánckerék rendszerint Narrow-Wide típus, azaz váltakozó széles és keskeny fogkialakítást kap. A lánckerék rendszerint cserélhető, így elhasználódás esetén pótolható, továbbá az áttételtartomány is módosítható.
A lánctányér kiválasztásánál figyelni kell a furatkör szabványára, ami BCD jelölést kap. Ebből számos eltérő van a piacon: az MTB kerékpárokon gyakori a 4-karos 104/64BCD típus, de a legújabb MTB, trekking és gravel hajtóművek aszimmetrikus kialakítású, 4-karos gyártó-specifikus lánctányért alkalmaznak. Az egylánctányéros hajtásrendszerek esetében sok estben találni Direct Mount lánctányérrögzítés, amely ugyancsak márkaspecifikus.
Az integrált hajtóműhöz való középcsapágy a hajtómű típusa és a váz középcsapágy-rendszere függvényében több tucat féle lehet. Például kapható 24-es tengelyű hajtómű, amelyik végig 24mm átmérőjű (pl. Shimano Hollowtech II), vagy SRAM GXP rendszerű, ahol az egyik tengelyvég 22mm-re szűkül. A menetes csatlakozásnál pedig nemcsak a házszélesség tér el (68/70/73mm), hanem az csapágyház-átmérő is, ilyenkor a menetszabvány olaszmenetes.
Lehet a 24mm-es változat közvetlen bepréseléses (BB86, BB90, BB92) vagy PressFit (PF90, PF92), a 30mm tengely pedig 68mm széles csapágyházhoz való (BB30), 68mm-es PressFit csapágyházzal kompatibilis (PF30), 86mm széles közvetlen préseléssel (BB386) vagy PressFit. És akkor még nem beszéltünk az aszimmetrikus típusról (BBRight), és az egyéb kuriózumokról! Vásárlás előtt kereséssel/méréssel határozzuk meg a kiszemelt vázban alkalmazott középcsapágy-szisztémát, illetve a vázban lévő vagy beszerelni kívánt hajtűműtípust!
A Bikepro kerékpáros webáruházkínálatában számos MTB, városi és trekking kerékpárokhoz tervezett integrált tengelyrögzítést alkalmazó hajtómű áll rendelkezésre. Az integrált hajtómű általában egyetlen egységként kapható, azaz a hajtómű tartalmazza a lánckerekeket, bizonyos esetekben a csapágyakat is. Ezen felül a Bikepro webshopban kapható lánckerék nélküli kiszerelés is, valamint külön lánctányér többféle fogszámmal a legtöbb furatkör szabványhoz. Elsősorban a nagy alkatrészgyártók, mint a Shimano vagy a SRAM hajtásrendszereit kínáljuk, de említsünk meg néhány specialista márkát, mint a Suntour, a Sunrace, a Truvativ és az FSA. Az ilyen hajtóművek ára jellemzően 25000 és 140000 Ft között alakul kialakítás, alapanyag és az alkalmazott technika függvényében.
A webolunkon található alábbi kerékpáros szakcikkek segítenek a tájékozódásban és vásárlásban:
- Ilyenek a korszerű hajtóművek
- Középcsapágyak kompatibilitása
- Minden információ a láncokról