Váltós hátsó kerékagy, agyváltó
Az agyváltó a hátsó kerékagyba integrált bolygóműves váltórendszer, amely a gépjárművekhez hasonlóan elven működik. Az agyváltóval szerelt kerékpárok a mindennapi közlekedésben és a hosszútávú bicajos túrázásban terjedtek el leginkább, a kerékpárgyártók igényes városi, trekking és túra kerékpárokat szerelnek ezzel a hajtásrendszerrel. Története a századfordulóra datálódik, amikor egy nottinghami kerékpárgyártó üzemben dolgozó két angol mérnök, Henry Sturmey és James Archer megtervezte és szabadalmaztatta az első működőképes agyváltót. A Sturmey-Archer név a mai napig eme váltótípus szinonimája, a Bikepro webáruház az „SA” termékek széles választékát kínálja.
A piacon manapság 3, 5, 7, 8, 11 és 14 fokozatú agyváltók kapatók. A már említett Sturmey-Archer mellett a német Rohloff, a norvég Kindernay a „műfaj” specialistája, de a láncváltós rendszerekről méltán híres alkatrészgyártók, mint a Shimano és a SRAM is kínálnak ilyen rendszert. A két „vonal” nem zárja ki egymás, hiszen elérő felhasználásra nyújtanak optimális megoldást. A legújabb típusok estében a vezérlés lehet elektronikus (lásd Alfine és Nexus Di2), valamint hidraulikus tárcsafékkel kompatibilisek. Amennyiben az agyváltó nem mechanikus bowden által, hanem elektronikusan vezérelt, a váltást a kormányon elhelyezett nyomógombokkal vagy fékváltókarral végezhető. Az elektronikus vezérlésnek a fő előnye a könnyed működtetés, a preferencia alapján történő programozhatóság.
Az agyváltóval szerelt kerékpárok legfőbb előnye az élettartam, valamint a gondozást alig igénylő, precíz, és időjárás független működés. Vannak ma üzemben lévő agyváltók, amelyek már 20 évnél is öregebbek, továbbá igazoltan 200.000 km-t teljesítettek. Mindez azért lehetséges, mert az agyváltó szerkezete nincs kitéve külső sérülési lehetőségeknek, vagy szennyeződésnek, hiszen a kerékagy testébe, zárt rendszerként működik. Ennek köszönhetően ellenáll az időjárás viszontagságainak, nem tudja a szél belefújni a port, nem kerül bele sár vagy kosz, így csak minimális karbantartás igénye van.
A bolygóműves agyváltó egyszerűen kombinálható láncos és bordásszíjas hajtással egyaránt, hiszen váltáskor nem változtatja meg a lánc- vagy szíj vonalvezetését. Így a lánc vagy szíj élettartama is megnő hisz’ nincs keresztbe váltás. Kezdő kerékpárosok is könnyedén és gond nélkül tudják használni, sőt álló helyzetben is lehet váltani vele!
Hogy a hátrányokról is szóljunk, az agyváltók hozzávetőleg kétszer drágábbak, mint a hasonló minőségű láncváltós szerkezetek, de ezt sok felhasználásban ellensúlyozza, a rendkívüli tartósság és az elenyésző fenntartási költség a láncváltós rendszerekhez képest. A másik hátrány a nagyobb össztömeg, ami egy pillekönnyű kerékpár esetében talán fontos lehet, de egy városi vagy túrakerékpáron - csomagokkal és egyéb felszereléssel megpakolva - már gyakorlatilag elhanyagolható.
A Bikepro webshop számos agyváltórendszert forgalmaz, ehhez való alkatrész, szerelék, váltóolaj is szerepel a kínálatban. A jelen kategóriában szereplő hátsó kerékagyba integrált bolygóműves váltók ára 25000Ft-nál kezdődik, amiben már a váltókar is benne van. A sokat emlegetett Di2 elektronikus vezérlésű, tárcsafékes Shimano Alfine csúcsmodell ennek ötszörösébe kerül. Az alternatív váltórendszerekről Bikepro szakcikk is olvasható.