A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Merev Villa

Rendezés:

A kerékpárhoz a kerékméret és a felhasználás függvényében sokféle villatípus kapható. Először is különböztessük meg a felfüggesztést kínáló teleszkópvillát („telót”) és a merevvillát. Az előbbi elsősorban terephasználatra készül, az utóbbi szilárd útburkolatra, általános használatra. Ebben a leírásban az utóbbival foglalkozunk, a „telókat” és azok ismertetését az „Alkatrész – Teleszkóp, rugósvilla” menüponton belül találjuk. A merevilla – mint ahogy neve sugallja – nem biztosítja a kerék függőleges mozgását, így nem képes aktívan részt venni a talajegyenetlenségek semlegesítésében. Mindazonáltal bizonyos fokú mozgása a merevvillának is van, a rezgéseket valamelyest tompítja. E tekintetben szerepet kap az anyagválasztás.

A merevvilla különböző anyagokból készülhet. A szénacél a legelterjedtebb, bár többnyire csak olcsó tömegkerékpárok esetében használják. Előnye a rugalmasság, így kényelmes, kifáradásra kevésbé hajlamos, élettartama hosszabb, de sajnos nehéz. Az acél ötvözött változata a CroMo, ez a komolyabb villák esetében fordul elő. Itt a villaszárak és a -nyak falvastagsága kisebb, így hatékonyabban nyeli el az út felöl érkező rezgéseket, emellett elfogadható tömeggel rendelkezik. Az alumínium villa rendszerint 6061-es vagy 7005-ös ötvözetből, hegesztéssel vagy ragasztással készül. Könnyebb, mint az acél, elérhető áron kapható és rozsdaálló, de rendszerint kevésbé rugalmas, mint az acél. A titán villa ritka, mint a fehér holló, könnyű és rugalmas, viszont előállítási költsége igen magas. A prémium kerékpárkategóriában a karbonkompozit alapanyag a legnépszerűbb, a versenysportban használata alapértelmezett. Tömege az összes típus közül a legalacsonyabb, bármilyen menetkarakterisztikával felruházható, ami elsősorban a karbonkompozit eljárástól függ. Egyre újabb és újabb technológiák jelennek meg, így ha az anyagi lehetőségek engedik, a karbon az ésszerű választás.

De nemcsak az alapanyag, hanem a kerékméret is eltérhet az egyes kerékpártípusoknál. 12”-től 29”-ig terjed a bicajok kerékmérete, ráadásul a villatervezőknek nem csak ezt a paramétert, hanem a gumiköpeny szélességét is figyelembe kell venni. Például az országúti kerékpár és a 29”-os MTB ugyanazt a kerékméretet alkalmazza (622), ellenben montis gumi beszerelése az országúti villákban reménytelen vállalkozás. A villa pontosan meghatározott geometriát követ, ennek része a villaszárak hossza, és a kerékrögzítés pozíciója a vázfejcső – és a villanyak – tengelyéhez képest. Ez rendszerint előrébb helyezkedik, a villaszár tehát előre nyúlik, így biztosítva a stabil irányítás, a kívánatos menettulajdonságot. A villaszárhossz, azaz beépítési magasság pedig a kerékméret függvénye. Általánosságban elmondható, hogy a villa előrenyúlása a beépítési magasság növekedésével arányosan nőni szokott, hogy a kormányzás geometriája neutrális maradjon. Emellett kaphatók olyan MTB merev villák, melyek a kerékmérethez képest jelentősen nagyobb beépítési magassággal rendelkeznek - szemre is hosszúak -, ezeket a gyártók elsősorban teleszkópok kiváltására tervezik. Geometriájuk megegyezik a telós gépbe szánt teleszkóp SAG-el (beüléssel) csökkentett hosszával.

További meghatározó paraméter a villanyak átmérő és -hossz. A nyak lehet menetes vagy A-Head rendszerű, az átmérő pedig 1”, 1 1/8”, 1,5”, vagy kúpos, ahol a felső átmérő 1 1/8”, az alsó pedig 1 3/8” vagy 1,5”. A nyakhossz Ahead rendszernél a fejcső hossz + a kormánycsapágy beépítési magassága + kormányszár villanyak befogójának magassága (rendszerint 40-50 mm között) + az esetleges távtartók magassága és mennyisége. Menetes rendszer esetén a fejcső hossz + a kormánycsapágy beépítési magassága. Ha nem szeretnénk colban számolni, a villanyak külső átmérője AHEAD-es 1 colos rendszereknél 25,4 mm, 1 1/8 colnál 28,6 mm. A kúpos (ún. „Taper”) nyakú villa rendszerint 38,1-40 mm a vállnál, majd 1 1/8 colra, azaz 28,6 mm szűkül. Néhány szimplavállas telót és a Cannondale MTB kerékpárokat szerelik végig 1,5 colos nyakcsővel. (Halkan jegyezzük meg, hogy az említett amerikai márka egylábú villákat is kínál!)

További bonyodalom, hogy a kereket tartó saru többféle rendszert követhet. A hagyományos gyorszáras vagy menetes rögzítés 9x100mm sarutávolságot igényel a villától, a legismertebb MTB szabvány a 15x100mm átütőtengely, de terjed a BOOST 15x110mm, és forgalomban van még az extrémsportban alkalmazott 20mm átütőtengely, illetve a modern országúti, ciklokrossz és gravel kerékpárokon található 12x100mm átütőtengely. Szerencsére diszciplínák közt ritka a keveredés, de ha egy pár gravel kereket veszünk, azt gravel/CX/országúti kerékpárba mind be tudjuk szerelni.

A bevezetőben említettük a tárcsaféket, mint opciót: igen itt a villák ismét két táborra oszthatók! Az egyik a hagyományos felnifékes, másik a tárcsás - mind hidraulikus, mind mechanikus - fékrendszert fogadó típus. Ha az egyik mellett köteleztük el magunkat (vagy a kerékpárgyártó tette meg helyettünk), utólag nem tudunk változtatni döntésünkön. Ritka a mindkét fékfelfogatást kínáló merevvilla. A felfogatás pedig lehet IS (International Standard), PM (Post Mount) vagy FM (Flat Mount) rendszerű, ezek közt adapterezéssel van némi átjárhatóság, így lehetőség nyílik régebbi tárcsás rendszert alkalmazó kerékpárok korszerű hidraulikus tárcsafékes átalakítására.

A Bikepro webáruházban számos merev villatípus áll rendelkezésre, elsősorban city/városi, single speed, fixi, országúti, BMX, MTB, ciklokrossz, gravel, dirt jump; triál, stb. kerékpárokhoz. Az említett kerékpárok eltérő kialakítású, méretű és geometriát alkalmazó villát igényelnek, a besorolás tehát kerékméret és kerékpártípus szerint történik. (A fenti típusok pontos leírása a webáruház ide vonatkozó kerékpár- és vázkategóriában olvasható.) Az elérhető márkák tekintetében emeljük ki a Csepel, a CWI, a Mali, a Mosso, a Neuzer, a Velosteel és a Velotech gyártókat. Az árak tekintetében az egyszerű Csepel acél villa alig került többe 3000 Ft-nál, míg egy csúcs színvonalat képviselő MTB aluvilla ennek tízszereséért kapható. További hasznos információ a villák kiválasztásáról és cseréjéről a Bikepro webshop villaszereléssel foglalkozó szakcikkében található.