A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Ciklokrossz Villa

Ebben a termékkategóriában a ciklokrossz (cyclocross, CX) kerékpárokhoz való kantiféket vagy tárcsaféket fogadó merev első villák kapnak helyet.

A ciklokrossz kerékpár alapja egy kissé nagyobb sárférőhellyel rendelkező országúti kerékpárváz, amelyre hagyományos országúti kormányt és kereket szerelnek. A ciklokrossz váz (sok helyen szerepel „cyclocross” vagy „CX”-ként) elsősorban terephasználatra készül, viszonyleg erős, strapabíró, ellenben a vázgeometria az országúti kerékpárokon megszokott gyors, agilis irányítást biztosítja. Az elmúlt 20 évben a szakág népszerűsége jelentősen emelkedett, mind a versenyzés tekintetében, mind általános sportolásra és egyéb célra népszerű.

A ciklokrossz kerékpár hatékonyan hajtható, a szabványos 700c kerékméretnek köszönhetően többféle mintázatú külsővel felszerelhető, de legfeljebb 30-35mm széles gumiköpenyt fogad. Ez mind hátul mind elől a villánál igaz. Számos CX váz és villa sárvédőt, csomagtartót és egyéb kiegészítőt is fogad, így a felhasználás területe tovább bővül. Ma egyetemesen tárcsafékkel szerelik ezt a típust, de régebbi CX kerékpárokon többnyire kantiféket találtunk.

Ennek megfelelően a jelen kategória tárgyát képező „cross” villa egy az országútihoz képest kissé nagyobb gumiférőhelyet biztosító, rendszerint tárcsaféket fogadó, esetleg sárvédőszemmel is rendelkező típus. Az alapanyag manapság döntően karbonkompozit, olcsóbb CX kerékpárok esetében alumínium, mindazonáltal acélvázakhoz azonos anyagból készült villa is szokványosnak mondható.

Cyclocross bringa esetében a kerék rögzítése az első villában történhet nyitott sarus módon - korábban ez volt az egyeduralkodó rendszer -, vagy korszerű átütőtengellyel (Thru Axle). Érdemes megjegyezni, hogy CX, gravel, fitnesz és országúti kerékpároknál nem az MTB 15x100 vagy 15x110 Thru Axle rendszer terjedt el, hanem a keskenyebb 12x100 tengelyszabvány. A villanyak régebbi cyclocross kerékpárokon akár 1” menetes is lehet, újabbakon 1 1/8 Ahead vagy még inkább a modern tapered (kúpos) felül 1 1/8, alul 1,5” szisztéma. Néhány gyártó, mint például a Cannondale, a Giant és a Canyon kínál ettől eltérő kormánymű-rendszert. A tárcsafékfelfogatás egyaránt lehet IS (International Standard), PM (Post Mount) vagy FM (Flat Mount) rendszerű, ezek közt adapterezéssel van némi átjárhatóság.

Érdemes kitérni néhány mondat erejéig a manapság nagy népszerűségnek örvendő gravel kerékpártípus és a ciklokrossz közti különbségekre. Első pillantásra mindkettő ballonos gumit fogadó országúti jellegű kerékpárnak tűnik, de a vázgeometria más elveket követ: a ciklokrossz a gyors irányváltáshoz szükséges fürge, agilis irányítást helyezi előtérbe, egyben biztosítva a kerékpár gyors és egyszerű vállra vételét (az épített akadályok leküzdéséhez), míg a gravel típus mountain bike vázgeometriát alkalmaz a keményebb terepviszonyokhoz és a többórás úttalan utakon történő kalandozásokhoz.

A Bikepro webshop számos ciklokrossz vagy gravel kerékpárt, vázat és külön villát kínál, elsősorban a Ritchey, Superior, a Rock Machine, a Neuzer, illetve az amerikai Specialized márkáktól. Egy CX vagy gravel villa ára az országúti típushoz hasonlóan alakul, jellemzően 30.000Ft-nál kezdődik. 

Árukereső.hu