A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Fék-váltókar agyváltóhoz

Integrált fékváltókar egység hidraulikus fékrendszerhez, bolygműves agyváltót alkalmazó kerékpárokhoz.

A bolygóműves váltóval szerelt kerékpárok a mindennapi közlekedésben és a hosszútávú bicajos túrázásban váltak be leginkább. A gyártók általában igényes városi, trekking és túra kerékpárokat szerelnek agyváltóval, az ilyen kerékpárok csekély hányada országúti kormánnyal rendelkezik, amelyre kizárólag országúti fékváltókar szerelhető. A jelen termékkategória a hosszú távú túrázók által kedvelt, agyváltót vezérlő fékváltókarokat gyűjti egyben.

A fékváltókar a váltókar és a fékkar integrációja egy egységben. Régebben ezek elkülönültek, a váltókar többnyire az alsócsövön kapott helyet, a váltást csakis a kormányt elengedve lehetett végrehajtani. A technika hétmérföldes fejlődésével az agyváltóhoz készült fékváltókarok a hagyományos bowdenes (mechanikus) váltás mellett akár elektronikus vezérlést is kínálnak. A bowdenek felszámolása itt még nem ér véget: számos országúti fékváltókar - ahogy az MTB felhasználásban már megszokhattuk – hidraulikus tárcsaféket működtet.

Az agyváltó tulajdonképpen nem más, mint egy bolygómű rengeteg egymásba kapcsolódó fogaskerékkel, akár a gépjárművek váltóiban. A piacon manapság 3-5-7-8-11 és 14 fokozatú agyváltók kapatók, a legnagyobb gyártók a SRAM, a Shimano, a Sturmey-Archer, illetve az agyváltók etalonját jelentő német Rohloff. Az agyváltóval szerelt kerékpárok legfőbb előnye az elképesztő élettartam, valamint a gondozást alig igénylő, precíz, és időjárás független működés. Vannak ma üzemben lévő agyváltók, amelyek már 20 évnél is öregebbek, továbbá futásteljesítményük igazoltan 200.000 km felett van.

Az ok egyszerű: az agyváltó szerkezete nincs kitéve külső sérülési lehetőségeknek, vagy szennyeződésnek, hiszen a kerékagy testébe, zárt rendszerként működik. Ennek köszönhetően ellenáll az időjárás viszontagságainak, nem tudja a szél belefújni a port, nem kerül bele sár vagy kosz, így csak minimális karbantartás igénye van. Az agyváltó egyszerűen kombinálható láncos és bordásszíjas hajtással egyaránt, hiszen váltáskor nem változtatja meg a lánc- vagy szíj vonalvezetését. Így a lánc vagy szíj élettartama is megnő hisz’ nincs keresztbe váltás, kezdő kerékpárosok is könnyedén és gond nélkül tudják használni. Sőt, még álló helyzetben is lehet váltani vele!

Hogy a hátrányokról is szóljunk, az agyváltók hozzávetőleg kétszer drágábbak, mint a hasonló minőségű láncváltós szerkezetek, de ezt sok felhasználásban ellensúlyozza, a rendkívüli tartósság és az elenyésző fenntartási költség a láncváltós rendszerekhez képest. A másik hátrány a nagyobb össztömeg, ami egy pillekönnyű kerékpár esetében talán fontos lehet, de egy városi vagy túrakerékpáron - csomagokkal és egyéb felszereléssel megpakolva - már gyakorlatilag elhanyagolható.

Amennyiben az agyváltóhoz tervezett fékváltókarban váltás elektronikus, az majdnem kizárólag Shimano Di2 rendszerű. Ez teljesen új szisztéma, csakis komplett Nexus vagy Alfine szettként elérhető. Az elektronikus vezérlésnek a fő előnye a könnyed működtetés, a preferencia alapján történő programozhatóság.

A Bikepro webshop számos agyváltórendszert forgalmaz, ehhez való alkatrész, váltóolaj illetve ilyen hajtással szerelt kerékpár is szerepel a kínálatban. A jelen kategóriában szereplő fékváltókarszett hozzávetőleg 125.000 Ft-ot „kóstál”. A Di2 elektronikus vezérléssel rendelkező csúcsmodell ennél lényegesen drágább. Az alternatív váltórendszerekről oldalunkon szakcikk is megjelent.

Árukereső.hu Árukereső.hu