A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

MTB Merev Váz

Ebben a termékkategóriában az MTB felfüggesztés nélküli váztípus található, többféle kerékpározási stílushoz.
Rendezés:
Rendezés:

Az MTB terep („hegyi”) kerékpár egyaránt kapható első-hátsó felfüggesztéssel és merev hátsó résszel. Ebben a vázkategóriában az utóbbival foglalkozunk. Az ilyen típusú kerékpár széles árspektrumban többféle kerékpározási stílushoz kapható. A felső szegmensben található az „XC Race” típus, amely a mountain bike-ok „versenykerékpárja”. Ez a legkönnyebb, a legfürgébb, a leghatékonyabban hajtható, viszont nehéz terepviszonyok közt, hosszabb távú versenyeken nem nyújtja a hosszabb rugóúttal járó többlet kényelmet és lehetőségeket. A hi-tech anyagokat és technológiát alkalmazó XC masinák egyben nagyon drágák is, így a külön kapható vázak sem éppen olcsók.

A vázkonstrukció első rugóútja jellemzően 100mm körüli, a vázgeometria ehhez optimalizált. Mivel terepre készül, viszonyleg erős, strapabíró, ellenben a vázgeometria az MTB típusok közül a leggyorsabb, legagilisabb irányítást célozza meg. Az így kapott menettulajdonság jól jön a meredek mászások és technikás, kanyargó ösvényeken, amely az XC pályákat gyakorta jellemzi. A kormány és nyereg magasságát is többé-kevésbé úgy szokták beállítani, mint az országúti kerékpáron: a kerékpáros testhelyzete előre dőlt, a hajtás hatékonyságra és aerodinamikára optimalizált.

De nem feltétlen kell egy merevfarú MTB kerékpárral versenyezni! Az alsó árszegmensben mind a kerékpárok, mind a külön kapható vázak stabilabb, kiszámíthatóbb irányítást, kényelmesebb testtartást biztosítanak. Az ilyen „monti” ideális lehet azon hobbikerékpárosoknak, akik ritkán túrázik, döntően az ösvényeket szeli, mindamellett nem igényli az abszolút teljesítményt és pillekönnyű súlyt, amit a „profi” vázgeometriával rendelkező MTB merevfarú modellek biztosítanak.

A merevfarú MTB-k esetében a vázanyag jellemzően alumínium vagy karbon, de acél és titán is néha előfordul. Természetesen a felső kategóriában több karbonvázat találunk, míg a hobbi használatra tervezett modellek rendszerint hőkezelt ötvözött alumíniumból készülnek. A merevfarú MTB modellek árszegmenstől függetlenül egyenes vagy enyhén emelt kormánnyal rendelkeznek, a vázgeometria is erre a kormánytípusra optimalizált. Mindazonáltal a többi MTB típushoz képest a kormány keskenyebb a stucni hosszabb, így alacsonyan helyezkedik el, így fokozva sportosságot és az agilitást. 

A vázgeometria viszonylag előre dőlt testhelyzetet eredményez, ami elősegíti az erőleadást, emellett csökkenti a légellenállást. Az XC kerékpár irányítása gyors, ezzel könnyítve a mászást és az akadályok közt „lavírozást”. A kerékméret a három kurrens közül bármelyik lehet, a 29”-os típus a legjellemzőbb, mindazonáltal a 26”-os és 27,5” kerékméret is kapható alacsonyabb termetűek és hölgyek számára. Ebben az irányba is tovább folyik a merevfarú MTB-k fejlesztése. A típuson található gumiköpeny nem túl agresszíven bütykös, egyéb MTB szakágakhoz kínált típusokhoz viszonyítva kevésbé ballonos. Mindezekből következik, hogy XC kerékpár tehát elsősorban versenyzésre való, kiegészítőket nem fogad, továbbá a könnyű váz és a teleszkóp sérülékenysége miatt általános közlekedésre nem a legjobb választás.

A merevfarú MTB kerékpártípus nagy népszerűségnek örvend, ezt támasztja alá, hogy a Bikepro webshop MTB kínálatának is nagyobb részét az XC és a maraton felhasználásra szánt kerékpárok alkotják. Népszerűek a nemzetközileg is elismert Superior, Rock Machine és természetesen az amerikai Specialized kerékpármárkák. Az árak jelentős mind a kerékpárok, mind a vázak terén nagy szórást mutatnak.

A vázméret kiválasztásánál legyünk tekintettel a következőkre! A felsőcső a legfontosabb adat, mert ez határozza meg egy váz kényelmét és megfelelő méretét. Megmutatja, hogy milyen hosszú a vázközép, és megfelel-e az adott testmagasságnak, mennyire kell előre hajolni hajtás közben. A felsőtestszögnek van egy emberenként változó ideális szöge, ami még kényelmes, de mégis hatékony. Természetesen más mértékű előre hajlás szükségeltetik egy aerodinamikára és maximális sebességre kihegyezett időfutam kerékpáron, mint egy városi cruiser kerékpáron. A váz mindezt meghatározza, a kiegészítőkkel már csak finomítani lehet a testhelyzeten.

A gyártók sajnos nem végtelen, hanem 3-5 méretben kínálják a vázakat, rendszerint S/M/L/XL vagy cm-ben megadott méretben – ez utóbbi nem egzakt, mindössze viszonyítás. Mi is csak hozzávetőleges tájékoztatást tudunk adni a megfelelő vázméretről, mivel az nemcsak a testmagasságtól, hanem egyéb anatómiai paraméterektől – és még a hajlékonyságtól – is függ. De hogy konkrétum álljon itt, a testmagasság/felsőcső-hossz/vázméret tekintetében a számok így alakulnak: 160 cm - 520-530 mm  - 15” (XS) vázméret; 168 cm - 520-530 mm – 16”(S); 175 cm - 530-540 mm – 17-18”(M); 180 cm - 545-555 mm – 18-19”(M/L); 185 cm - 555-565 mm – 20”(L); 190 cm - 570-590 mm – 21-22”(XL). Általánosságban elmondható, hogy a nevesebb gyártók prémium kerékpár vázai több vázméretben, kisebb lépésekben állnak rendelkezésre, így könnyebb megtalálni a testmérethez és személyes preferenciához passzolót.

Árukereső.hu