Fék kar, váltó kar
A fékváltókar egyetlen ergonomikusan kialakított egységbe integrálja a váltókart és a fékkart. Ennek előnye, hogy a kormányra az egység egyetlen bilinccsel csatlakozik, így kevesebb helyet foglal és az ergonómiai kialakítás is optimalizált. A váltókar része az egységnek vezéreli az első és hátsó váltót, mechanikus váltórendszer esetében ezeket bowden köti össze.
A váltórendszer lehet elektronikus vezérlésű is, ennél a bowden szerepét elektromos vezetékek – vagy rádiójelek veszik át. Természetesen a két típus eltérő szisztémájú fékváltókar típust igényel. A fékváltókar ezen felül készülhet országúti kormánytípushoz vagy a jellegzetesen MTB, trekking és városi kerékpárokon előforduló egyenes – illetve esetleg enyhe felfele hajlítással rendelkező – kormányváltozathoz. Az agyváltós kerékpárokhoz tervezett fékváltókarok képezik a harmadik szegmenst. De nézhetjük a változatokat a másik funkció, a fékezés szemszögéből is.
Ezen belül mechanikus (bowdenes) és hidraulikus fékrendszert találunk, következésképpen a fékváltókarok egy része az egyik, a másik része a másik rendszerrel lesz kompatibilis. Mielőtt még teljesen eltévednénk a permutációk útvesztőjében, nézzük, milyen fékváltókar alkategóriákat kínál a Bikepro webáruház: „Bowdenes fékváltókar (MTB, trekking)”, „Hidraulikus fékváltókar (MTB, trekking)”, „Országúti bowdenes fékváltókar”, „Országúti elektromos fékváltókar”, „Országúti fékváltókar hidraulikus fékrendszerhez”, illetve „Fékváltókar agyváltóhoz”.
Ha már meglévő rendszerhez/kerékpárhoz keresünk fékváltókart, a fenti lehetőségekkel számolhatunk, azonfelül a kompatibilitás biztosításához ezekre a paraméterekre kell odafigyelni. A fékváltókar működését, ergonómiáját nézve a váltókar lehet ujjal működtetett kar (pl. Rapidfire, Trigger) vagy forgatható markolatváltó (pl. Revoshift, Gripshift). Ez utóbbi ma már kevésbé népszerű, így a kínálatban is ritkábban fordul elő. Elvétve létezik egy harmadik váltókar-variáns, a hagyományos hüvelyujj-váltókar, ahol a kar a kormány felett kap helyet.
A modern országúti kerékpárokon ún. integrált fékváltókart találunk. Ezek ergonómiai szempontból rendkívül jól megtervezett típusok, tökéletes kényelmet és gyors, biztonságos kezelhetőséget biztosítanak (pl. Shimano Dual Control, Shimano STI, Campagnolo Ergopower, SRAM DoubleTap). Jó tudni, hogy az országúti és egyenes (MTB) kormányos váltók eltérő bilincsátmérővel és formai kialakítással rendelkeznek, ezért ilyen szempontból sem csereszabatosak. A kurrens fékváltókarok döntő része 6-12 hátsó fokozatot kínál. A váltókarnak és a váltónak fokozatszám, gyártó és széria (modellsorozat) szerint meg kell egyezni a megfelelő pozícionáláshoz.
Érdemes végezetül kitérni arra a variációra, amikor a váltó és fékkar egység nem integrált, ellenbe egyetlen tartóbilincsre szerelhető. Ilyen például a Shimano I-Spec, illetve a SRAM Matchmaker rendszer. Ezek a fékváltókar praktikusságát és funkcióját egyesítik a külön egységként történő csere lehetőségével. Mint ahogy az a fentiekből kirajzolódik, a látszólag azonos kialakítású fékváltókarok a működés terén nagy szórást mutatnak. Országúti fékváltókaroknál is többféle működési el van forgalomban.
Működtetés szempontjából a váltókar lehet a fékkarral kombinált, de lehet külön kioldókaros, a kioldókar pedig lehet a fékkar mögött vagy külön „fülön”. A Shimano Dual Control, a SRAM DoubleTap, a Campagnolo Ergopower, az FSA és a Microshift rendszerek mind eltérők e tekintetben. De nem kell megijedni, működtetésük intuitív, könnyen elsajátítható.
A Bikepro webshopban az összes felsorolt fékváltókartípus megtalálható, kiegészítve váltóalkatrészekkel, bowdenrendszerrel, és a legújabb Di2 elektronikus váltóalkatrészekkel. Fékváltókarokat elsősorban a nagy alkatrészgyártók, így a Shimano, a SRAM illetve a Sunrace kínálnak. Agyváltóhoz valót a Sturmey Archer és a Shimano palettáján találjuk. Különböző váltókiegészítőket és bowden-rendszereket az Acor, Alligator, Altrix, Hauser, Jagwire, Neuzer, PRO, Sunrace és a Velotech kínál. A tágabban értelmezett váltórendszer további eleme a hátsó lánckeréksor, az első lánckerekek, illetve a lánc: ezek a Bikepro webáruház „Alkatrészek - Hajtás” menüpontja alatt található.
A témakörben a Bikepro-n megjelent szakcikk nyújt segítséget.