Integrált Országúti Hajtómű
Az országúti kerékpárokhoz gyártott hajtómű lehet négyszög- vagy bordástengelyes csatlakozású, valamint integrálttengelyes rendszer, ahol a tengely az egyik kar részét képezi. Az integrált hajtómű általában 24 vagy 30mm átmérőjű tengellyel rendelkezik, ami azonos tömeg mellett lényegesen merevebb szerkezetet tesz lehetővé, mint a négyszög vagy bordástengelyes rendszer esetében. A legtöbb ma megvásárolható közép- és felsőkategóriás kerékpár már integrált hajtóművel kerül a boltokba.
Az Integrált hajtókarok alapanyaga gyakrabban alumínium, a magasabb árkategóriában a karbonkompozit kar is népszerű. Aluötvözet alapanyag esetében több gyártó (elsősorban a Shimano) a karszerkezetet gyakran üregesre alakítja, így fokozva merevséget alacsonyabb tömeg mellett. A hajtókar rendszerint 165mm hossztól 180mm-ig kapható: az előbbi alacsony termethez lehet megfelelő, a hosszabb kialakítás a langaléta kerékpárosoknak nyújt jobb biomechanikát. A leggyakoribb a 170, 172,5 és 175 mm karhossz.
Az országúti hajtóműre típustól függően 2 vagy 3 lánckerék rögzíthető. Gravel és cyclocross hajtóműveken előfordul egyetlen lánctányér is, amely ennek megfelelő Narrow-Wide fogkialakítást kap. A 3 lánctányér szélesebb áttételskálát tesz lehetővé, de mégis a kettő az elterjedtebb. A lánckerekek az igényesebb típusok esetében mind cserélhetők.
A lánctányér kiválasztásánál figyelni kell a furatkör szabványára, amelyből számos eltérőkapható. A régebbi gyártású országúti kerékpárokon 5-karos 130BCD, Campagnolo és egyes olasz hajtóműveken 135BCD, későbbi „kompakt” hajtóművek 5-karos 110BCD rendszerűek. A legújabb országúti és gravel hajtóművek aszimmetrikus kialakítású, 4-karos gyártó-specifikus lánctányért alkalmaznak. Az egy lánctányéros hajtásrendszerek esetében népszerű a furat nélküli ún. Direct Mount lánctányérrögzítés, amely ugyancsak gyártóspecifikus.
Az integrált hajtóműhöz való középcsapágy a hajtómű típusa és a váz középcsapágy-rendszere függvényében több tucat féle lehet. Például kapható 24-es tengelyű hajtómű, amelyik végig 24mm átmérőjű (pl. Shimano Hollowtech II), vagy SRAM GXP rendszerű, ahol az egyik tengelyvég 22mm-re szűkül. A menetes csatlakozásnál pedig nemcsak a házszélesség tér el (68/70/73mm), hanem az csapágyház-átmérő is, ilyenkor a menetszabvány olaszmenetes.
Lehet a 24mm-es változat közvetlen bepréseléses (BB86, BB90, BB92) vagy PressFit (PF90, PF92), a 30mm tengely pedig 68mm széles csapágyházhoz való (BB30), 68mm-es PressFit csapágyházzal kompatibilis (PF30), 86mm széles közvetlen préseléssel (BB386) vagy PressFit. És akkor még nem beszéltünk az aszimmetrikus típusról (BBRight), és az egyéb kuriózumokról! Vásárlás előtt kereséssel/méréssel határozzuk meg a kiszemelt vázban alkalmazott középcsapágy-szisztémát, illetve a vázban lévő vagy beszerelni kívánt hajtűműtípust!
A Bikepro kerékpáros webáruházban az országúti kerékpárokhoz tervezett integrált tengelyrögzítést alkalmazó hajtóművek elsősorban a nagy alkatrészgyártók kínálatából érkeznek, mint például a Shimano vagy a SRAM. Emellett említsünk meg néhány specialista márkát, mint a Suntour, a Sunrace, a Truvativ és az FSA. Az integrált országúti hajtómű a kereskedelemben általában egyetlen egységként kapható, azaz a hajtómű tartalmazza a lánckerekeket is. Az integrált hajtóművek ára jellemzően 25000 és 140000 Ft között alakul kialakítás, alapanyag és az alkalmazott technika függvényében. Emellett webshopunkban egyéb hajtómű- és középcsapágy-alkatrészek, mint például lánckerekek, lánckerékcsavarok, külön csapágyak, hajtómű rögzítőcsavarok, távtartók, hézagolók és adapterek is kaphatók.
A webolunkon található alábbi kerékpáros szakcikkek segítenek a tájékozódásban és vásárlásban:
- Ilyenek a korszerű hajtóművek
- Középcsapágyak kompatibilitása
- Minden információ a láncokról