A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Országúti első váltó

Első váltó (átdobó) országúti kerékpárokhoz, többféle váltórendszerhez és fokozatszámhoz
Rendezés:
Rendezés:

Az országúti hajtásrendszerek tradicionálisan szorzóváltót alkalmaznak, elől két – esetleg három - lánckerék kap helyet. Az első váltó (más néven átdobó) az első lánckerekek közt végzi a váltást. A váltórendszer többnyire bowden működtetésű, de manapság egyre terjed az elektronikus vezérlés. A váltás pontosságáért elsősorban a váltókar felel, hiszen itt történik a pozícionálás. Az első váltó csak végrehajtja a „parancsot”, jó esetben precízen és gyorsan. Az elektronikus váltórendszernél viszont a váltókar mindössze jeladó, a pozícionálást valóban a váltók végzik.

Ma már lényegében minden váltórendszer pozícionált (indexelt). Amennyiben a hajtásrendszer elől 3 darab lánctányért kínál, ott a középső állás pozícionált, és ezt a feladatot az első váltót irányító vártókár végzi. A kétlánctányéros rendszernél két végállás van, amely nem igényel pozícionálást, de gyakori a finomállítás (trimmelés, YAW) lehetősége. Az egyetlen első lánctányért alkalmazó váltórendszerek esetében az első váltó értelemszerűen nem is kerül felszerelésre.

Az első váltó esetében nem olyan fontos a váltókarral való gyártó/széria egyezés. Ami lényeges, hogy a három lánctányéros hajtásrendszerekhez eltérő terelőlapkialakítás szükséges, mint ha csak kettőt kell kezelni. Erre a nagy gyártóknál az alkatrészcsaládokon belül létezik külön típus. A terelő 3 lánctányér esetében mélyebbről indul, és a középső pozícióhoz is „rámpát” tartalmaz. A 2x… és 3x… váltótípusok nem csereszabatosak!

Országúti kerékpárok esetében a váltófelszerelés lehet bilincses vagy konzolos. A bilincs is háromféle átmérő lehet: 35mm, 31,6mm, illetve régi acélvázak esetében 28,6mm. Szerencsére országúti vázakon a konzol szabványos, legfeljebb arra kell figyelni, hogy kizárólag 50-től 56 fogszámig használható.
Jegyezzük meg, hogy az első lánckerekek száma manapság csökken, ami az országúti felhasználásra is kihatással van. Tudni kell, hogy a „szorzóváltó” eleinte két első lánctányért kínált, amit a 80-as évek MTB trendje háromra bővített. A plusz lánctányér beiktatásához tökéletesíteni kellett az első váltást, amiben a japán Shimano jelentős szerepet vállalt. A váltó a 90-es évektől elől is pozícionált lett, feleslegessé téve a középső fokozat manuális „fürkészését”. A lánckerekbe mart új váltáskönnyítő rámpák szabályosan felkapták és levezették a láncot, a folyamat az ezredfordulóra majdnem olyan finommá vált, mint a hátsó váltásnál.

A 2000-es évek elején megfordult az irány. Először az országúti váltószettek kínálatából kezdett eltűnni a három első tányért alkalmazó hajtás, majd az MTB technika is átállt a kéttányéros szisztémára. Az egyszerűsítés lehetőségét egyértelműen az egyre szaporodó hátsó fokozatszám, a 9, 10, 11, majd 12 hátsó fokozat tette lehetővé. Manapság az MTB szakág majdnem teljesen átállt az egyetlen első lánctányéros hajtásra, az országúti szegmensen belül pedig a gravel és cyclocross is követte a trendet. Emellett ma már egy-egy országúti kerékpár is mellőzi az első váltást.

A Bikepro webshopban az országúti felhasználásra készült első váltók többféle változata kapható, kiegészítve a legújabb Di2 / eTap elektronikus rendszerhez készült típusokkal. A nagy alkatrészgyártók közül a Shimano és a SRAM kínálja a legtöbb ilyen típust. A konzolos váltókhoz bilincses adapter különböző átmérővel áll rendelkezésre. Kiválasztáskor figyelni kell arra, hogy az országúti, az MTB és egyéb felhasználásra készült első váltók nem csereszabatosak, továbbá a fokozatszám-egyezés is fontos szempont. A váltókompatibilitásról és az első lánckerek számával két külön szakcikkünk foglalkozik

Árukereső.hu Árukereső.hu