MTB Első Váltó
A modern kerékpárokon található váltórendszer része a hátsó váltó, a váltókar, a jelentermék kategóriában szereplő az első váltó, más néven átdobó. A váltórendszer lehet mechanikus vagy elektronikus vezérlésű, az utóbbinál a bowden szerepét elektromos vezetékek veszik át. A váltókarral az első és hátsó lánckerekek fogszámarányát állítjuk be, az első váltó esetében a szerkezetet alkotó két terelőlemez a láncot a kívánt első lánckerékre vezeti. Az első váltó működése kifinomult, paralelogrammás mechanikája tizedmilliméter pontos pozícionálást tesz lehetővé.
Az első váltó esetében a váltókarral való gyártó és széria (modellsorozat) egyezés nem életbevágó. Ami lényeges, hogy a három lánctányéros hajtásrendszerekhez eltérő terelőlapkialakítás szükséges, mint ha csak kettőt kell kezelni, erre van külön típus az alkatrészcsaládokon belül. A terelő 3 lánctányér esetében mélyebbről indul, és a középső pozícióhoz külön „rámpát” tartalmaz. Továbbá kiválasztáskor figyelni kell a fokozatszám-egyezésre is.
Az MTB és trekking/városi felhasználásra készült első váltók többnyire eltérő fogszámú hajtóművekhez optimalizáltak. MTB váltók 40 vagy 42 fogszámú nagy lánctányért tudnak kezelni. Figyeljünk a „40T” „42T” „44T” vagy „48T” paraméterre a termékleírásban, és válasszuk a külső lánctányérnak megfelelő típust!
A vázon történő rögzítés lehet bilincses és többféle konzolos szisztéma. A bilincsátmérő MTB kerékpárokesetében rendszerint 35mm vagy 31,6mm. ezen belül lehet felső vagy alsó bilincses (bottom swing vagy top swing). A konzolosból több szabvány van forgalomban, például Direct Mount, High Direct Mount, HO, E-type, Low Direct Mount, E2-type, S3, stb. Ezek egymással nem kompatibilisek, bizonyos esetekben adapterrel átalakítók. Webáruházunk kínálatában konzolos első váltó adapterek is szerepelnek.
Érdemes megjegyezni, hogy manapság az MTB kerékpárokon egyre ritkább az első váltó. A trenddel egyik szakcikkünk foglalkozik, amely itt olvasható.
Röviden összefoglalva a „szorzóváltó” eleinte két első lánctányért kínált, amit a 80-as évek MTB hulláma háromra bővített. A plusz lánctányér beiktatásához tökéletesíteni kellett az első váltást, amiben a japán Shimano jelentős szerepet vállalt. A váltó a 90-es évektől elől is pozícionált lett, feleslegessé téve a középső fokozat manuális fürkészését. A lánckerekbe mart új váltáskönnyítő rámpák szabályosan felkapták és levezették a láncot. A folyamat az ezredfordulóra majdnem olyan finommá vált, mint a hátsó váltásnál.
A 2000-es évek elején fordult a „szélirány”. Először az országúti váltószettek kínálatából kezdett eltűnni a három első tányért alkalmazó megoldás, majd az MTB technika is átállt a kéttányéros hajtásra. A legvégsőkig a túra és trekking kerékpárok tartottak ki, azok még a mai napig kaphatók három első lánckerekes hajtással. Az egyszerűsítés lehetőségét egyértelműen az egyre szaporodó hátsó fokozatszám (9, 10, 11 majd 12) tette lehetővé. Manapság az MTB szakág majdnem teljesen átállt az egyetlen első lánctányéros hajtásra, az új kerékpáro közt alig találunk szorzóváltóst.
A Bikepro webshopban az összes felsorolt MTB váltótípus megtalálható, kiegészítve kompatibilis váltókarokkal, váltóalkatrészekkel, bowdenrendszerrel, és a legújabb Di2 / eTap elektronikus rendszerhez készült típusokkal. MTB első váltót elsősorban a Shimano és a SRAM kínál, emellett webáruházunk a Sunrace márkát is forgalmazza. Kiválasztáskor figyelni kell arra is, hogy az országúti és MTB első váltás nem csereszabatos. A váltókompatibilitással külön szakcikkünk foglalkozik.