Nyeregbilincshez Gyorszár Kar
Kerékpározás közben a nyereg biztosítja az egyetlen fix pontot, annak magassága pedig meghatározó mind a kényelem, mind a leadott teljesítmény szempontjából. A régebbi kerékpárokon a nyeregcső rögzítése a vázba integrált szisztémával történt, ma ez rendszerint egy külön bilincselem. Itt most a régebbi szisztémáról van szó. A vázban alkalmazott rögzítés történhet csavarral, de MTB és trekking kerékpárok esetén gyakran előfordul a kerékagyaknál látott, karrral működtetett ún. gyorzáras rögzítés. Ebben az esetben a bilincsrögzítő csavart alumínium- vagy acélkarral feszítjük meg. Ez az elrendezés szerszámmentes nyeregállítást tesz lehetővé, így akár kerékpározás során és változtatható a súlypont (pl. meredek lejtmenetben). A jelen termékkategória a vázba integrált – azaz külön bilincset nem tartalmazó karos zárást kínáló típust tartalmazza.
Súlyunk döntő része a nyeregre nehezedik, ami jelentős terhelést ró a nyeregcsövet tartó bilincsre. Éppen ezért annak rögzítésére csakis e célra tervezett rögzítést használjunk! A régebbi MTB, trekking, túra és országúti acélvázak a nyeregcső-bilincsnél csavart vagy gyorszárkart fogadnak, a megszorítás ebben az esetben excenteres karral történik. A korrózió megakadályozására az alapanyag krómozott vagy rozsdamentes acél.
A nyeregcső-csavarrögzítés a nyeregpozíció két paramterét állítja: a magasságot valamint a nyereg vázzal való párhuzamos állását. Az utóbbi egyértelmű: a kettőnek egy síkban kell állni. A magasságállítást viszont a lábhossz függvénye: a nyereg hozzávetőleg akkor van a megfelelő helyzetben, ha a lábszár a legalsó pedálpozícióban nincs egyészen kinyújtva. Teljesen kinyújtott helyzetnél a pedálozás egyenetlenné válik, túl alacsony nyeregállás esetén pedig a térd fokozottan terhelt, emellett a teljesítmény is romlik.
A nyeregmagasság beállításához a nyeregszár-rögzítő kart kell meglazítani, majd a megfelelő nyeregpozíció beállítása után rögzíteni. A szükséges erőt úgy szokás definiálni, hogy helyes megszorítás esetén a kar a tenyéren nyomot hagy. A nyeregcsövet soha nem szabad a száron található „stop”, „max” vagy „min insert” jelölésen túl kihúzni. Alumínium, titán vagy acél vázba beillesztett alumínium vagy titán nyeregcső érintkező felületét minden esetben zsírozni kell.
A Bikepro webshopban a ma már szokványos bilincses rögzítés mellett a vázcsövet közvetlenül összehúzó megoldáshoz is többféle excenteres karral működtetett gyorszárat kínálunk. A fő márkák a Kalloy, a Neuzer, a Zoogie, valamint a Zoom, az ár típustól, kialakítástól és színvonaltól függően 600-tól 1200 Ft-ig terjed.