Kerékpár hajtás
Az utóbbi időben teret nyert a szíjhajtás, de mivel csakis bolygóműves váltók esetében alkalmazható, a láncot száműzni előreláthatólag nem tudja. Nézzük a fenti komponenseket egyesével! A pedál a kerékpáros lábát megtámasztó, csapágyat tartalmazó szerkezet, amely a hajtókarokba menettel csatlakozik. Meg kell különböztetni az utcai cipővel használatos platform (más néven taposó) pedáltípust az automata pedálkötéstől, de erről bővebben a „pedál” kategóriához tartozó leírásban olvashatunk. A Bikepro kerékpáros webáruházban a pedálok teljes választéka áll rendelkezésre, bármilyen kerékpárhoz és stílushoz, akár már 700 Ft-os áron.
A pedál tehát megtámasztja a lábat, tengelye a hajtóműbe csatlakozik (ügyeljünk a menet irányára!) erre pedig 1, 2 vagy 3 lánckerék kerül. A lánckerekek lehetnek integráltak, igényesebb hajtóművek esetében cserélhetők, anyaguk acél vagy alumínium, maga a hajtómű általában alumínium alapanyagú, de a felső árkategóriában több karbonkompozit szerkezetű található. A hajtómű a középcsapágy-tengely körül forog, amely a középcsapágyházban kap helyet. Ezen egységek általában „csomagban” kaphatók, azaz a hajtómű tartalmazza a lánckerekeket, bizonyos esetekben a csapágyakat is, áruk a Bikepro webshopban 5000-90000 Ft-ig terjed. Elsősorban a nagy alkatrészgyártók, mint a Shimano és SRAM kínál az alkatrészcsaládokon belül hajtással kapcsolatos hajtásrendszereket, emellett említsünk meg néhány specialista márkát, mint a Suntour, a Sunrace, az FSA, a Sturmey-Archer, az XLC és a Prowheel, illetve hazaiakat, mint a Csepel és az Altrix.
Ha elhasználódnak, a legtöbb gyártóhoz és modellhez tartalék csapágy és lánckerék ugyancsak széles választékban áll a vásárlók rendelkezésre. Kiválasztásnál ügyeljünk arra, hogy az MTB kerékpárok eltérő hajtóműkialakítást és lánctányérokat igényelnek, mint az országúti/gravel/túra típusok. A manapság egyre terjedő egy lánckerekes hajtásrendszerek esetében pedig arra figyeljünk, hogy ezek komplett hajtásegységként működnek, a hajtómű cseréjével nem lehet egy hagyományos szorzóváltós rendszert ilyenre átalakítani, továbbá a tengelykialakítás vázfüggő!
A hajtásláncon tovább haladva a hajtómű a láncon keresztül adja át a nyomatékot a hátsó keréknek. A lánc kopóeszköz, használat függvényében 1000-5000 km-ként cserére szorul. Minden kurrens fokozatszámhoz eltérő lánctípus kapható, a lánc ára a Bikepro kerékpáros webáruházban 1000 és 14000 Ft között van. Az utolsó elem a hátsó lánckeréksor, amely a lánchoz hasonlóan kopó alkatrész, illetve fokozatspecifikus, kizárólag az adott váltórendszerrel kompatibilis típus helyettesíthető be a hajtásláncba. Egy fokozathoz való lánckerék akár 500 Ft-ért is elérhető, ellenben egy hi-tech ötvözetből CNC-mart csúcs 12-fokozatos „sor” akár 140000 Ft-ba is kerülhet… Vigyázzunk rá, mint szemünk fényére! A Bikepro webshop honlapján a fenti információk minden egyes leírásban megtalálhatók. Emellett kerékpáros weboldalunkon az alábbi szakcikkek állnak rendelkezésre a témában:
Középcsapágy kompatibilitáskisokos