A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

MTB Összteleszkópos Váz 150 mm alatt

Ebben a termékkategóriában az MTB felhasználásra tervezett 150mm rugóút alatti felfüggesztést kínáló váztípus található, maraton/AM/trail kerékpározási stílushoz.
Rendezés:
Rendezés:

Az MTB maraton és a trendi néven „trail” (régebben „all mountain”, AM) össztelós kerékpárok igen népszerűek, mivel a legtöbb terepen, és változatos viszonyok közt jól alkalmazhatók, igazi mindenesek. Áthidalják a teljesítmény-centrikus XC, illetve az extrém terepre szánt freeride/downhill szegmen közt fennmaradt űrt. Ezekben az MTB kategóriában a vázak kivétel nélkül felfüggesztést kínálnak, a rugóút 100-150 mm közötti, általában blokkolható, hogy emelkedőn is hatékonyan lehessen vele haladni. A váz tehát „telós”, rendszerint összetett többforgáspontos felfüggesztés-rendszerrel, minőségi légrugós tagokkal. A vázgeometria az MTB típusok között a középutat képviseli, kiszámítható, nagyobb tempónál nehéz terepen is kellően biztos, stabil irányítást céloz meg. Mindezt a maszáshoz szükséges gyors irányítás teljes feláldozása nélkül, kötéltáncot járva a két ellentétes követelmény határán.

Az így kapott menettulajdonság jól jön a változatos terepen, kanyargó ösvényeken. A trail bringákon a kormány magasabb és szélesebb, mint a maraton MTB gépeken, de mindkettő kb. félúton van a sportos és a bombabiztos, a stabilitást előtérbe helyező irányítás közt. A hajtás hatékonysága fontos tényező ebben a szegmensben, de a trail bringák esetében nem elsődleges, és a rugózás által nyújtott plusz teljesítmény a lejtmenetekben kárpótolja a kerékpárost az kaptatókon elvesztett percekért. A vázanyag jellemzően hőkezelt ötvözött alumínium, a prémium kategóriás maraton vázak esetében gyakori a karbon kompozit, de a strapabíróság érdekében még a legdrágább vázak között is találunk rendkívül magas színvonalú alu alapanyagot. A hobbi használatra tervezett modellek rendszerint közepes színvonalú alumíniumból készülnek. A hi-tech alapanyagokat és felfüggesztés-technológiát alkalmazó maraton/AM/trail masinák egyben nagyon drágák is, így a külön kapható vázak sem éppen olcsók.

A trail bringák kerekei erősek, strapabírók, a méretet tekintve lehet 26” vagy 27,5” (650b) de akár 29”-os is, bár az utóbbi az AM/trail rugóút-tartomány már „necces” párosítás. (A nagy kerékméret elhelyezése a vázgeometriát bizonyos fokig kompromittálja.) A maraton és az össztelós XC bringák jellemzően 29er kerékmérettel rendelkeznek. Tehát kerékméret tekintetben a váz többféle lehet, a kiválasztás személyes preferencia és a felhasználás szerint alakul.

A váz minden esetben kellően robusztus kialakítású, az első vázháromszög és a lengőkar anyagválasztása a terhelés függvényében eltérő is lehet. A kerék a fokozott megpróbáltatások miatt merev és ellenálló, a ballonos köpenyek magas és agresszív mintázatot kapnak, így fokozva a tapadást az extrém terepviszonyok közt. Ez azt eredményezi, hogy a váznak kellő helyet kell hagyni a guminak és a felhordott sárnak. Trail bringákon nem ritka a „Plusgumimérettel való (pl. 27,5+) kompatibilitás, így akár 2,8” széles külső is biztonságosan beszerelhető.

A széles kormány és a felegyenesedett testhelyzet jobb irányíthatóságot biztosít a technikás terepakadályok leküzdéséhez. Az elöl hátul hidraulikus tárcsafék ebben a kategóriában alapfelszereltség, a mai vázak kivétel nélkül ilyen rendszerűek, többnyire PM konzollal, vázon belüli kábelvezetéssel. A hajtásrendszer tekintetében, az 1×11 fokozat térhódítása ellenére jellemző a 2×10-es vagy 2×11-es első átdobós kialakítás, így biztosítva széles áttételtartományt a meredek mászásokhoz és a pedálozós lejtőkhöz. Az egyetlen lánctányérra készült váz előnye, hogy a tervezők optimalizálhatják a láncvillák, a felfüggesztés és a középcsapágy kialakítását, azaz nem szükséges alkalmazkodni az első átdobó helyigényéhez.

A vázkonstrukció szempontjából fontos még az állítható magasságú dropper post nyeregcsövekkel való kompatibilitás biztosítása –főleg a trail szegmens esetében. Ha ez is rendben van, a montis élménynek a technika már nem szab határt - minden a bicajoson múlik! A modern technológiákat felvonultató könnyű felépítésnek köszönhetően a kerékpáros egy ilyen géppel majdnem bárhová feltekerhet, de lefelé sem állíthatja meg semmi. Sokak szerint az AM/trail montiknál kezdődik az igazi „élménybringázás”, bár hozzá kell tenni, hogy ezek a gépek az alkalmazott fejlett felfüggesztés és alapanyagok miatt távolról sem olcsók: az árcédula 600.000 Ft-tól indul, és határ a csillagos ég! Hasonlóképp a külön kapható vázak is több százezer forintnál kezdődnek.

Ahogy a leírásból kirajzolódik, a maraton/AM/trail bicajkategória 150mmalatti rugóúttal nagy népszerűségnek örvend, így a Bikepro webshop MTB kínálatának nem elhanyagolható részét adják. Az ide sorolt modellek elérhetők többek közt a nemzetközileg is elismert Superior, Rock Machine és az amerikai Specialized kerékpármárka ide vonatkozó palettájáról.

A megfelelő vázméret kiválasztásánál legyünk tekintettel a következőkre! A felsőcső a legfontosabb adat, mert ez határozza meg egy váz kényelmét és megfelelő méretét. Megmutatja, hogy milyen hosszú a vázközép, és megfelel-e az adott testmagasságnak, mennyire kell előre hajolni hajtás közben. A felsőtestszögnek van egy emberenként változó ideális szöge, ami még kényelmes, de mégis hatékony. Természetesen más mértékű előre hajlás szükségeltetik egy aerodinamikára és maximális sebességre kihegyezett időfutam kerékpáron, mint egy városi cruiser kerékpáron. A váz mindezt meghatározza, a kiegészítőkkel már csak finomítani lehet a testhelyzeten.

A gyártók sajnos nem végtelen, hanem 3-5 méretben kínálják a vázakat, rendszerint S/M/L/XL vagy cm-ben megadott méretben – ez utóbbi nem egzakt, mindössze viszonyítás. Mi is csak hozzávetőleges tájékoztatást tudunk adni a megfelelő vázméretről, mivel az nemcsak a testmagasságtól, hanem egyéb anatómiai paraméterektől – és még a hajlékonyságtól – is függ. De hogy konkrétum álljon itt, a testmagasság/felsőcső-hossz/vázméret tekintetében a számok így alakulnak: 160 cm - 520-530 mm  - 15” (XS) vázméret; 168 cm - 520-530 mm – 16”(S); 175 cm - 530-540 mm – 17-18”(M); 180 cm - 545-555 mm – 18-19”(M/L); 185 cm - 555-565 mm – 20”(L); 190 cm - 570-590 mm – 21-22”(XL). Általánosságban elmondható, hogy a nevesebb gyártók prémium kerékpár vázai több vázméretben, méretek közt kisebb ugrásokkal állnak rendelkezésre, így könnyebb megtalálni a testmérethez és személyes preferenciához passzolót.

Árukereső.hu Árukereső.hu