A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Kormánycsapágy

Rendezés:

A kormánycsapágy a kormányszár, a kormány, a villa illetve a kerék szabad forgását biztosító csapágy. A váz fejcsőbe illeszkedik, közvetlenül bepréselve vagy köztes csészével együtt. A kormánycsapágy az egyetlen csapágy a kerékpáron, amely nem körkörösen forog, ellenben folyamatos mozgásban van, az út egyenetlenségei miatt pedig jelentős terhelést kell elviselnie. Két csapágyból áll, az egyik a fejcső tetején, másik az alján kerül beépítésre.

A csapágy lehet hagyományos golyós rendszerű, tűgörgős vagy mélyhornyú „ipari” típus. A kormánycsapágy rendszeres karbantartást igényel, bizonyos időközönként pedig cserére szorul. Manapság két fő kormánycsapágy-rendszer van forgalomban, a régebbi rendszer menetes villanyakat alkalmaz. Manapság elterjedt az újabb A-head rendszer, itt a villanyak nem tartalmaz menetet, a kormányszár bilincses rögzítéssel csatlakozik annak külső felületére. A csapágy beállítását a felső kupakban található imbuszcsavarral végezzük. A hagyományos rendszer – mint említettük - menetes villanyakat alkalmaz, a felső csészén belső menetet találunk, amely a villanyakra hajható fel. Egy kontraanyával tudjuk rögzíteni a pontosan beállított csapágyat. A csapágyak a menetes rendszer esetében mindenképpen a vázba préselt csészékben kapnak helyet, az A-head rendszernél lehet integrált vagy félintegrált. Az integrált változatnál az ipari csapágyak közvetlenül a fejcső belsejébe illeszkednek, a félintegrált esetében egy vékony köztes csésze védi a vázat a csapágymozgás okozta amortizációtól.

A beszereléshez – ha nem integrált csapágyas típussal van dolgunk – először be kell préselni a csészéket, ami célszerszámot igényel. Ha nem akarunk több tízezer forintért egy présszerszámot beszerezni, akkor a feladatot bízzuk szakemberre! A villára pedig fel kell húzni a kónuszt, amely ismét célszerszámot igényel. Az acél vagy alumínium villanyak belsejébe rögzítőrózsa, karbonnyakba expanderes dió kerül. Ezek beszerelése is szakértelmet és szerszámot igényel.

A kormánycsapágy-átmérő terén számos szabvány létezik, korábban 1 colos méret volt az egyeduralkodó, ezt többé-kevésbé leváltotta az 1,125 col (1 1/8”) átmérő, majd az utóbbi években fokozatosan elterjedt a „tapered”, azaz kúpos rendszer, ahol az alsó csésze 1,5” (esetleg 1 3/8” vagy 1 ¼”), a felső pedig rendszerint standard 1 1/8”. Egyes rendszereknél a felső csésze is „túlméretes”, elsősorban a Cannondale és a Giant kínál ilyen kerékpárokat 1,5” vagy 1 ¼” kormánybefogóval. Talán mondani sem kell, hogy a villanyak és a váz fejcső is az említett méreteket követi. Az „ipari” csapágy a kormánycsapágyrendszerek közt azonos átmérő mellett sem feltétlen csereszabatos! A csapágycsészék - ha vannak egyáltalán az adott rendszerben – általában alumínium, extrém MTB felhasználás és tandemkerékpárok esetén acélból készülnek.

A Bikepro kerékpáros webáruházban a „Kormányzás – kormánycsapágy” menüpont alatt a legtöbb felsorolt kormánycsapágy-típus megtalálható, az 1”-os rendszertől a menetes 1 1/8”-on keresztül a különböző A-head szisztémákig. Emellett kormánycsapágy-alkatrészeket is kínálunk, mint például A-head kupakot, golyóskosárat és kormányszár hézagolót. Ezek a „kormánycsapágy alkatrészek” menüpont alatt találhatók. A gyártók tekintetében a fő márkák az Acor, az Altrix, a Cane Creek, a Csepel, a Neco, a Neuzer, a Spyral, a Tioga, az XLC és a Zoogie. A kormánycsapágyak ára a rendszer, a felhasználás és minőség függvényében 1000-13000 Ft között alakul. Tartunk speciális, ritka típusokat és méreteket, amelyek egyéb kereskedésekben nem mindig elérhetők. A megfelelő kormánycsapágy típus kiválasztásához a Bikepro kerékpáros webáruház eme szakcikke nyújt segítséget.