A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

1 col integrált kormánycsapágyak

Ebben a kategóriában az 1" (alapméretes) integrált kormánycsapágy található, csésze nélküli, specális típus, jellemzően felső kategóriás acél és titán alapanyagú országúti vázakhoz.. A csapágy közvetlenül fekszik fel a fejcső belső peremein.

A kerékpárokon két fő kormánycsapágy-rendszer van forgalomban: a régebben használatos menetes típus, illetve a mára már széles körben elterjedt menet nélküli Ahead rendszer. Azonfelül a villák nyaka régebben 1” átmérővel rendelkezett, mára ez 1 1/8 col-ra „hízott”, továbbá különböző kúpos szisztémák is napvilágot láttak. Tetejében a köztes csészés csapágymegoldást többé-kevésbé leváltotta az integrált kormánycsapágyrendszer.

A jelen termékkategória átmenetet képez a régi és az új szabványok közt, klasszikus 1”-os villanyakhoz való, viszont már a menet nélküli Ahead rendszert követi, valamint a legújabb integrált kormánycsapágy-elhelyezéssel kompatibilis. Ilyen kormánycsapágy-megoldást alkalmazó kerékpárból nem sok fut az utakon: jellemzően az ezredforduló első évtizedében gyártott országúti kerékpárokon fordul elő.

A mai kormánycsapágy-rendszerek bonyolultak, bemutatásuk némi magyarázatot igényel. A kormánycsapágy a váz fejcsőbe illeszkedik, közvetlenül bepréselve vagy köztes csészével együtt. Az itt található integrált rendszer esetében nincs köztes csésze, a csapágy közvetlenül a vázfejcső erre kialakított felületére kerül laza illeszkedéssel. Mivel a felfekvés közvetlen, a csapágymozgás okozta amortizáció hosszútávon problémát okozhat. Ennek elkerüléséhez a csapágy felületét bőven el kell látni kenőzsírral, és az csapágyállapotot rendszeresen ellenőrizni szükséges.

Az integrált kormánycsapágy két csapágyból áll: az egyik a fejcső felső peremén, másik az alján kerül beépítésre. Ez rendszerint mélyhornyú zárt, tömített ún. „ipari” típus. Továbbá a felső csapágy porvédő borítást kap, amely általában alumíniumötvözetből, néha karbonkompozitból készül. A csapágybeállítást a felső kupakban található imbusz csavarral végezzük.

A jelen kategóriában szereplő integrált csapágy beszerelése rendkívül egyszerű: a csapágy a megtisztított, bezsírzott fejcsőbe illeszkedik, préselést nem igényel. A villára felkerülő kónusz is rendszerint „sliccelt” – azaz célszerszám nélkül felpattintható. Az acél vagy alumínium villanyak esetében annak belsejébe rögzítőrózsa, karbonnyakba expanderes dió kerül. Ezek beszerelése már némi szakértelmet és szerszámot igényel.

Végezetül az Ahead rendszernél kormányszár magassága távtartók beiktatásával vagy kivételével szabályozható. A kormánycsapágy (legfelső) záróeleme a gyártó által meghatározott beépítési magassággal rendelkezik, ami meghatározza a kormányszár legalacsonyabb helyzetét. Amennyiben ez probléma, a „kormánycsapágy-kupak” egy vele kompatibilis kialakítású, de kisebb beépítési magasságúra cserélhető. Figyeljünk arra, hogy a kormánycsapágy rendszeres karbantartást igényel, bizonyos időközönként pedig cserére szorul!

A Bikepro kerékpáros webáruházban a legtöbb kormánycsapágy-típus megtalálható. Ennek megfelelően a régebbi országúti 1” villanyak-szabványt megtartó, de már menet nélküli Ahead rendszert kínáló, ráadásul integrált csapágyat fogadó országúti vázszettek sem „mostohák”. Sajnos a gyártók és termékek tekintetében nincs nagy választék. A megfelelő kormánycsapágy-típus kiválasztásához egy korábban megjelent Bikepro szakcikk nyújt segítséget:

Árukereső.hu Árukereső.hu