27,5 colos fűzött kerék, vagy más néven 650B méretű fűzött kerék
A 27,5” manapság rendkívül elterjedt MTB kerékméret, a 26” és 29” közötti űrt tölti be. 650b méretként is ismert, utalva az egykori francia gumiméretre, amit egy évtizeddel ezelőtt MTB használatra átvettek. A 27,5” számos új MTB kerékpáron megtalálható, a kisebb vázméretek rendszerint ezzel kerékmérettel készülnek. Bizonyos szakágakban a 27,5” minden vázméret esetében alkalmazott: ilyen az MTB enduro és a trail, és már DH, fatbike, városi és túrakerékpárokon kerékpárokon is fel-felbukkan. Itt érdemes megjegyezni, hogy triatlonkerékpárokon régebben a 650c méret volt elterjedt, amely nem kompatibilis a 650b kerék (és gumi) mérettel.
Manapság a legtöbb kerékpár gyárilag fűzött kerékszettel szerelt. A „gyári” kerékszettnek szokás nevezni azt a típust, amely egy modellnév alatt tartalmazza mind az első, mind a hátsó kereket, amely tartalmazza az abroncsot, a küllőket és a küllőanyákat, illetve a kerékagyat és annak rögzítőjét, ami olcsóbb modellek esetén tengelyanya, prémium típusok esetében gyorszár vagy átütőtengely. Kaphatók emellett komplettre fűzött kerékszettek, amelyek nem kaptak modellnevet, de kialakításuk átgondolt, megbízható alternatívát kínálva a drága speciális kerékszetteknek. A webáruházunkban a 27,5”-os kerékpárokhoz való kerék jellemzően alkatrészekből komplettre fűzött típus, mindemellett kapható specialista kerékgyártó (pl. Shimano) által készített kerékrendszer.
A 27,5” (650b) kerékméretből kizárólag egy van forgalomban, ami megkönnyíti a kiválasztást. Ez az MTB sportban elterjedt 584-es típus, de mégis ajánlott lejegyezni a kerék kiválasztásakor a bicajban lévő gumin szereplő ETRTO számot. Az ETRTO két paramétert jelöl: az egyik gumiköpeny szélessége, másik az abroncs peremátmérője. Például a gumi oldalfalon szereplő 27,5x2.1 mellett rendszerint megtalálható az ETRTO szerinti 54-584 méret: ez utóbbi a fenti két paraméterre utal milliméterben számolva. Tehát 584mm a peremátmérő, 54mm pedig a gumiszélesség. A peremátmérő tekintetében mindenképpen ellenőrizd az egyezést! Az alkalmazható gumiköpeny-szélesség már nem igényel egzakt egyezés. Elsődlegesen az abroncs peremek közt mért belső szélessége határozza meg. Az ajánlott érték 50-80% közötti, azaz 54mm gumiszélesség 27-45mm belső peremszélességet igényel.
Miután ellenőrizted a váz- és gumikompatibilitást, tisztázni kell, hogy abroncsfékes vagy tárcsafékes kerékpárhoz vásárolod a kerékszettet. Kizárólag az előbbi rendelkezik fékezhető abroncsfelülettel, az utóbbinak pedig elég erősnek kell lenni a tárcsafék okozta plusz terheléséhez. A kerékrögzítéshez használt tengelyrendszer területén számos szabvány van a piacon. A két fő variáns az ejtőpapucsos és az átütőtengely (Thru axle) rendszer, különböző tengelyátmérővel és -hosszal „megspékelve”. Az ejtőpapucsos (nyílt sarus) változat rögzülhet gyorzárral vagy hagyományos tengelyanyával. Végezetül a hátsó kerék lánckeréksor-szisztéma lehet menetes, amely szabadonfutó sorral használható, vagy kazettás, amely ezzel kompatibilis lánckeréksort fogad. Ez utóbbi pedig kapható 8-10, illetve 11-12 fokozathoz készült változatban.
Vásárlás előtt tisztázni kell a fékrendszer és a tengelytípust, továbbá a fokozatszámot és természetesen a kerék- és gumiköpeny méretet. A Bikepro honlapján ezen információk minden leírásban megtalálhatók.