A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

29 colos MTB teleszkóp

Ebben a termékkategóriában a modern 29 colos (29", 29er) MTB kerékmérethez tervezett teleszkópos villák (telók, rugósvillák) kapnak helyet.
Rendezés:
Rendezés:

A kezdetekben minden kerékpár merev első villát alkalmazott (ezek webáruházunkban külön termékkategóriában találhatók), azonban az MTB szakágban hamar felmerült az igény a kerékfelfüggesztés iránt. Az első kerék esetében ez különösképpen fontos, mivel a kerékpár irányítása nagyrészt a kormányzott kerék tapadásától függ. Az első piacra dobott „telók” nehezek voltak, nem működtek megbízhatóan és túlzott rugalmasságuk néha az irányítást is kompromittálta. A nagyobb becsúszószár- és villaláb-átmérőknek és a legfejlettebb alumínium-ötvözetek alkalmazásának köszönhetően mára már mind a súly, mind a merevség kérdése megoldódni látszik. Emellett a mai „telók” működését a fejlett légrugók és hidraulikus csillapítás-rendszerek teszik egyre tökéletesebbé.

Manapság sokféle teleszkópvilla kapható. Ha a kerékméret oldalról közelítjük meg a MTB kerékpárok besorolását, az utóbbi 10 évben nagy változásoknak lehettünk szemtanúi. Az MTB hőskorában megalkotott 26"-os kerékméret mellé előbb megjelent a 29", majd a 27,5”. A 29” (avagy „29er”, „niner”) sokféle MTB kerékpáron fordulhat elő, így beszerelésre kerülhet felfüggesztés nélküli, „merevfarú” elöl telós vagy össztelós, továbbá a cross country felhasználástól az enduróig bármilyen kerékpárba.

A 29” fő előnye a nagyobb kerékméret adata alacsonyabb gördülési ellenállás, vagyis a kerekek kevésbé mélyednek el a terep egyenetlenségeiben, ritkábban akasztják meg az akadályok. Ettől az ilyen kerékkel szerelt kerékpárok érezhetően gyorsabbak, főleg lefelé menet. Ezzel szemben gyorsításkor nagyobb keréktömeget kell mozgásba lendíteni, fékezéskor pedig megállítani. Az irányítás is kissé lomhább a tömeg által okozott tehetetlenség miatt.

További hátrány, hogy a nagyobb kerékméretből kifolyólag nem lehet szűkre szabni a gép hátulját, 120-140 mm feletti rugóút esetében szabályosan útban van a kerék. Ellenben a nagyobb testmagasságú, illetve tömegű bicajosok számára mindenképpen előnyös a 29-esek világa.

A jelen termékkategóriában szereplő 29” teleszkópvilla manapság nemcsak típusra különböző MTB kerékpárokon fordul elő, hanem az árszínvonal is rendkívül tág, a belépő szinttől egészen a többmilliós versenyzésre tervezett hi-tech gépcsodákig. Érdemes megjegyezni, hogy elsősorban a kerékméret, kisebb mértékben a felhasználás határozza meg az adott villa felépítését, a szár hosszát, a beépítési magasságot és a villageometriát.

A 29”-os teleszkópvilla különböző anyagokból készülhet: a leggyakrabban egy adott villa is többféle alapanyagot alkalmaz. A villa szára (más néven „lába”) készülhet magnéziumból vagy ötvözött alumíniumból, a becsúszószárak erős ötvözött alumínium vagy acélcsövek. A váll rendszerint alumínium vagy karbonkompozit, míg a villanyak anyaga erős acél vagy alumínium. Fontos még a villa szerkezeti felépítése, valamint a becsúszók átmérője. Az átmérő növeléssel fokozható a villa merevsége, stabilitása, pontos működése és az első kerék fékteljesítménye, ehhez a kerékmérethez a maistandard a 32mm, „keményebb” MTB felhasználásra 36 vagy akár 40mm is rendelkezésre áll. A becsúszót a gyártók rendszerint keményanodizált felületkezeléssel és súrlódáscsökkentő bevonattal látják el. Végezetül a 29er villák a hosszabb felépítés miatt robusztusabb kialakítást kapnak, ennek megfelelően tömegük is nagyobb a 26 vagy 27,5”-hez készült típusoknál. Jó tudni, hogy az extraballonos külsőkhöz tervezett 27,5+ típusú villák 29”-os kereket is fogadnak.

A rugózó elem a villaszár belsejében található, lehet acél spirálrugó vagy légrugó. Az utóbbi könnyebb, de a légzárás biztosítása miatt szimmeringet igényel, így a megindulás nem lesz olyan finom, mint az acélrugónál. Emellett a rugózást bizonyos mértékig csillapítani kell: mind a befele úton, mind kirugózáskor. A csillapítás a jobb telók esetében hidraulikus és állítható. Csillapítás nélküli típust szerintünk kizárólag alacsony költségvetésű városi gépekbe érdemes vásárolni, rövid rugóúttal. A jelen termékkategóriában szereplő 29” „telók” az említett rendszerek bármelyikét alkalmazhatják.

A 29”-os teleszkópvillák rugóútja MTB XC kerékpároknál jellemzően 100mm, MTB maraton gépeken 120mm, all mountain és trail felhasználáshoz 130-140mm, endurónál 150-170mm. Ennél hosszabb rugóúttal 29”-os villák esetében nemjellemző, a 150mm feletti „osztály” is csak a közelmúltban került a boltokba. További meghatározó paraméter a villanyak átmérő és -hossz. A nyak ennél a kerékméretnél kizárólag A-Head rendszerű, az átmérő pedig vagy alul-felül 1 1/8” vagy a legújabb tapered, azaz kúpos szabvány, 1 1/8” felső, 1,5” alsó szisztémát követi. A kereket tartó saru is többféle rendszer lehet: a hagyományos gyorszáras vagy menetes rögzítés (9x100mm) ennél a változatnál ritka, jellemző a 15x100mm és az egyre terjedő BOOST 15x110mm átütőtengely-rendszer. A fékfelfogatás pedig PM (Post Mount) vagy FM (Flat Mount) rendszerű, de adapterezéssel van némi átjárhatóság a többi szisztéma felé.

A Bikepro webshopban a teleszkópvillák 29” kerékmérethez készült változata igen népszerű, a hobbi XC felhasználástól az enduro versenyzéshez tervezett típusokig többféle típus kapható. A gyártók tekintetében az ipar legismertebb szereplőivel találkozhatunk, mint például az amerikai Rock Shox és Manitou, valamint a távol-keleti SR Suntour. Egy 29er teló már bő 70.000Ft-ért megrendelhető, a profi felhasználásra tervezett csúcsmodell viszont már közel 300.000Ft-ot kóstál.

Árukereső.hu