Első Váltó
Ebben a termékkategóriában első váltók szerepelnek különböző típusú kerékpárokhoz, mechanikus váltórendszerekhez, egy, kettő és három lánckerekes váltórendszerhez.
A modern láncváltós rendszerek esetében a váltókarral az első és hátsó lánckerekek fogszámarányát állítjuk be. Az első váltó esetében ez úgy történik, hogy a szerkezetét alkotó két terelőlemez a láncot a megfelelő első lánckerékre vezeti. Ma már lényegében minden váltórendszer pozícionált (indexelt). Ha a hajtásrendszeren elől 3 darab lánctányért találunk, ott a középső állás pozícionált, és ezt a feladatot az első váltót irányító vártókár végzi. A 2 lánctányéros rendszernél két végállás van, amely nem igényel pozícionálást. Egyetlen első lánctányéros váltórendszerek esetében az első váltó értelemszerűen nem is kerül felszerelésre. Mint ahogy a fentiekben utaltunk rá, a mechanikus váltórendszer esetében a váltók csak teljesítik a „parancsot”, amit a váltókar adott bowdenhossz meghúzásával kiad.
Az elektronikus „váltókar” (valójában jeladó) esetében a pozícionálást valóban a váltók végzik. Ennek megfelelően a hagyományos mechanikus váltó „buta” szerkezet, mindazonáltal működése kifinomult, az első váltó paralelogrammás mechanikája tizedmilliméter pontos pozícionálást tesz lehetővé. Az első váltó esetében – főleg ha csak két lánctányért kezel – nem olyan fontos, hogy a váltókarral a gyártó és széria (modellsorozat) egyezzen. Ami lényeges, hogy a három lánctányéros (3x8, 3x9, 3x10…) hajtásrendszerekhez eltérő terelőlapkialakítás szükséges, mint ha csak kettőt kell kezelni, erre van külön típus az alkatrészcsaládokon belül, és a (2x / 3x) típusok nem csereszabatosak. (A terelő 3 lánctányér esetében mélyebbről indul, és a középső pozícióhoz is „rámpát” tartalmaz.)
Az MTB és trekking/városi felhasználásra készült első váltók általában eltérő fogszámú hajtóművekhez optimalizált, figyeljünk a „42T” „44T” vagy „48T” paraméterre a termékleírásban! Amikor első váltót vásárolunk, a felsorolt szempontokat mindig tartsuk figyelembe! A váltó felszerelés tekintetében a vázon történő rögzítés lehet bilincses vagy többféle konzolos szisztéma. A bilincs is háromféle átmérő lehet: 35mm, 31,6mm, régi acélvázak esetében pedig 28,6mm. A bilincs MTB és trekking vázak esetében lehet felső vagy alsó bilincses (top swing, bottom swing). A konzolosból tengernyi szabvány van forgalomban Direct Mount, High Direct Mount, HO, E-type, Low Direct Mount, E2-type, S3, stb. - ezek egymással sajnos nem kompatibilisek. Szerencsére országúti vázakon a konzolos típus egyféle, legfeljebb arra kell figyelni, hogy ez rendszerint 50-től 56 fogszámig használható.
A Bikepro webshopban a letöbb felsorolt első váltótípus megtalálható, kiegészítve kompatibilis váltókarokkal, váltóalkatrészekkel, bowdenrendszerrel, és a legújabb Di2 / eTap elektronikus rendszerhez készült típusokkal. A gyártók tekintetében váltórendszereket elsősorban a fő alkatrészgyártók - a Shimano és a SRAM – kínálnak, a kiegészítők és bowdenrendszer tekintetében az Acor, Alligator, Altrix, Hauser, Jagwire, Neuzer, PRO, Sunrace és a Velotech palettájáról válogathatunk.
A témában Bikepro szakcikk is megjelent, amely itt olvasható. Emellett a váltóbowdenek fontosságáról több szakcikk jelent meg weboldalunkon:
Mi a szerepe a bowdenház kupakoknak a váltásteljesítményben?
Miben segít neked a jó fékbowdenszálról és váltóbowdenszálról készült szakkcikk?
Tudtad, hogy léteznek alternatív váltórendszerek?