A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Hogyan és mivel bandázsolj? Kormánybetekerők országúti kormányra

Németh Balázs, Ardó Tamás
2021. 10. 08. 00:00:00
Hogyan és mivel bandázsolj? Kormánybetekerők országúti kormányra

A kormánybandázs - amit hívnak még, szalagnak, betekerőnek vagy csak egyszerűen bandázsnak - nem más, mint az országúti kormányra tekercselt szalag. Funkciója a tapadás növelése, a rezgések csillapítása, továbbá az általános kényelemérzet biztosítása. Egy csövet szalaggal körbe tekerni bárki tud – gondolhatnád…

De mint ahogy a címből már sejtheted, nem mindegy, hogy milyen szalaggal próbálkozol, majd hogyan haladsz végig a girbegurba „koskormányon”! Szerintünk egy szépen kivitelezett, egyenletes, feszes, a végeken és a fékkarnál is szépen illeszkedő bandázs megéri a plusz fáradtságot, a kerékpár szebb lesz, de akár a komfort és a biztos fogás is alakulhat a hevenyészett betekeréshez képest.

5_bandázsok betekerők országúti kormányra


Mielőtt még felvázolnánk a többféle betekerő típust, nézzük, milyen kurrens kerékpároknak kapnak bandázst! Ott a klasszikus országúti kerékpár, annak megannyi válfaja az aerodinamikustól a kényelemorientált „endurance” típusig. Az „ősrégi” ciklokrossz terepkerékpár is koskormányos, illetve a túrakerékpárok nagyobb hányadán is ilyen kormánytípust markolunk. Az időfutamkerékpáron eltérő kormányhajlítást találunk, ennek ellenére a „nyúlványukat” ugyanúgy betekerővel kell ellátni, mint a koskormányt. A legutoljára a „bandázsbrigádhoz” szegődő típus a dinamikus fejlődést mutató gravel bike. Itt a kormány alsó szárai kifele hajolnak, de a borítás elve megegyezik a többi kormányvariánssal.
12k_bandázsok betekerők országúti kormányra

A kezdetek:
A kerékpározás hőskorában vékony vászonnal, bőrrel, a 70-es évektől műanyag szalaggal tekercselték a kormányt. Manapság a lágy, bélelt szintetikus szövet és parafautánzat a trend. A rezgéscsillapító réteg lehet zárcellás zselé, vagy a relatíve lágy alapanyag megvastagítása. A bandázs a legtöbb esetben a kormány végétől közel a kormányszár-befogóig ér, megkerülve a fék- vagy fékváltókart. Szerepe sokrétű, kényelmes fogást és megfelelő tapadást nyújt, ami nem kis szerepet tölt be a kerékpár biztos irányításában. Emellett nem elhanyagolható a szín és mintázat választék, ezzel emelve a bicaj esztétikáját. Egy frissen feltekert bandázs életet ad a bringának!

Az egykori bőrbandázsok ismét divatba jöttek…

11k_bandázsok betekerők országúti kormányra


A bandázs nem kerékpár vagy típusfüggő, az előzőekben felsorolt kerékpárokkal lényegében mindegyik kompatibilis. A kiválasztás személyes preferencia alapján történik. A legtöbben az alapanyagot nézik, a tapintás érzetét, a puhaságot vagy éppen a stabil fogást. Erre jönnek az esztétikai preferenciák, illetve a kerékpár színvilágával mutatott összhang. Ez utóbbi terén az általános tanács, hogy a bandázs- és a nyeregszínnek célszerű árnyalatban egyezni. A váz fényezésével nem kell egyezést mutatni, a bandázs (és a nyereg) lehet annak komplementere is. A hangsúly az összhangon van: ha lehet, a színek ne üssék egymást! Ezen elveket követve a kerékpár stílusossá válik, „menő” lesz. Megnyugodhatsz, ha piros a bicajod, akkor is kiszolgálunk rózsaszín bandázzsal, de a sok furcsa megoldást látva a fenti eszmefuttatás valahogy kikívánkozott…

1_bandázsok betekerők országúti kormányra

Lényeg a lényeg, a bandázs egy vagy két tekercsben kapható, amely 1-1 kormányoldal betekeréséhez elegendő hosszúságú. Hátoldala a jobb tapadás érdekében kétoldalú ragasztócsíkot kap. A bandázscsomag része két kisebb, 6-8cm-es betekerő darab, amely a fékkarok mögé kerül, orvosolva, nehogy a kormány itt-ott „csupasz” maradjon. Végezetül a kormány felső szakaszvégen öntapadó szalaggal, az alsó kormányvég-dugóval záródik. Az említett kiegészítők ugyancsak a kormánybandázs-csomag részét képezik.

Hihetetlen méreteket ölt a bandázsválaszték…

10k_bandázsok betekerők országúti kormányra


A betekerő vastagsága 2-4mm, felülete perforált vagy homogén. A lényeg, hogy a nedvességet elvezesse a kéz felületéről, ami mindkét kialakítással megoldható. A ma kapható típusok ráadásul a legfejlettebb mikroszálas, parafás vagy EVA alapanyagokból készülnek, az integrált szivacs- vagy gélrétegnek köszönhetően plusz kényelmet biztosítanak. Hatékonyan csillapítják a rezgéseket, még izzadt, nedves kézzel fogva is kiválóan tapadnak, nem gyűrődnek, könnyen tisztíthatók és tartósabbak, mint a korábbi egyszerű műanyag kormányszalagok. A csere sem túl költséges, kis ügyességgel és időráfordítással otthon is elvégezhető. No de hogyan?

3_bandázsok betekerők országúti kormányra

Nézzük lépésenként:
A „koskormányok” bandázsolása nem könnyű feladat, az esztétikus kivitelezés sokak számára kihívást jelent. Még a neves kerékpárgyártók is gyakran elbagatellizálják a feladatot, pedig a precízen, ízlésesen bandázsolt kormány sokad dob a bicaj megjelenésén, stílusán. Akkor álljunk neki!

1k_bandázsok betekerők országúti kormányraAz első lépés a bowdenházak szoros rögzítése erős ragasztószalaggal [1], majd a fék(váltó)kar gumiborításának felhajtása. Célszerű ilyenkor a kormány felületét zsírtalanítani [2], elősegítve a szalag jobb tapadását, illetve a kormány elfordulását megakadályozni: így a munka sokkal egyszerűbb lesz [3].

2k_bandázsok betekerők országúti kormányraA bandázsolást a kormány alsó végén kezdd [4], a kormány külső feléről az óra irányával megegyezően [5]. Ez biztosítja, hogy kezeddel nem gyűrőd fel a bandázs széleit és nem lazítod a bandázst [6]. (Ha felülről indítanál, egyszerűbb lenne a két vég eldolgozása, de a felső szakaszon a szalag pereme a támaszkodástól folyamatosan felgyűrődne!)
3k_bandázsok betekerők országúti kormányra
Az első kör a szalaggal majdnem teljes szélességben nyúljon túl a kormány végén, a felesleget a végén majd begyűröd a kormányvégbe. Az öntapadós réteget védő papírcsíkot a bandázsolás során folyamatosan húzd le! Ügyelj arra, hogy a lehető legszorosabban tekerd körbe a szalagot [7], anélkül, hogy az elszakítanád. A legtöbb mai betekerő szerencsére elég rugalmas és strapabíró e téren. A következő kör az előző részt kb. harmadát fedje. Ha ennél nagyobb az átfedés, akkor a túl hamar elfogyhat a szalag, ha kevesebb, akkor nem takarja teljesen a kormányt a hajlat külső ívén. [8]. A fékkarhoz érve a dobozban lévő két rövidebb csíkot helyezd el úgy, hogy az a bilincset takarva merőlegesen a kormányra simuljon [9].
4k_bandázsok betekerők országúti kormányra
Próbáld meg úgy elosztani a félig letekert bandázsszalagot, hogy az utolsó előtti körben éppen még ne érintse a fékkar alsó részét [10]. Szerencsére itt nem látszik, hogy mekkora az átfedés, mivel a kormány úgyis erősen ívelt. Innen még egy kört kell tenni, és akkor a szalag már a fékkartest oldalának ütközik [11]. Az említett kis bandázsdarabok pozícionálását Campagnolo karok esetében egy-két milliméter pontossággal kell elvégezni, a Shimano és SRAM karoknál kb. fél centi a tűréshatár. A szalagot ezután egy átlós ívvel hajtsd át a fékkartesten a felső peremre kisség rálógatva [12]. Nem baj, ha többször próbálod a megfelelő pozíciót, közben beigazítva a kis darabot, annak érdekében, hogy az átfedés tökéletes legyen.
5k_bandázsok betekerők országúti kormányra
Ha elégedett vagy a fékkar körüli „lapolással”, folytasd a fékkartest felső részénél a betekerést egyharmados fedéssel [13, 14], végig a kormány tetején, addig, amíg a szalag el nem fogy, vagy el nem éred a kormány megvastagított részét. Ha jól fordultál a fékkar körül, a felső szakaszon az élek „előre néznek”, azaz fedettek. Itt nagyon látszik, hogy egyenletes-e az átfedés, tehát erre fokozottan figyelj [15]. Természetesen a szoros tekerés is kritikus.
6k_bandázsok betekerők országúti kormányra
Ahogy elérted a kormány szélesebb átmérőjét, a tekerést hagyd abba [16], a bandázs végét vágd el szögben a vég felöl (hogy a perem végig megmaradjon), majd hajtsd rá, hogy a kormányra merőleges, lépcsős végződést kapj [17, 18, 19, 20].
7k_bandázsok betekerők országúti kormányra
Ezután az ékes bandázsvéget zárd le szigetelő szalaggal [21, 22, 23], majd erre a bandázshoz adott dísz szalagot is rátekerheted. Ez leginkább attól függ, milyen a díszszalag színben, feliratban passzol-e a kerékpárhoz [24].
8k_bandázsok betekerők országúti kormányra
Még egy-két feladat maradt. Helyezd vissza a fékkart borító gumiburkolatot, majd a kormányvégen hagyott szalagfelesleget tűrd a kormány belsejébe [25]. Végezetül helyezd/nyomd/csavarozd be a csomagban kapott végdugókat, ügyelve arra, hogy a felirat vízszintesen álljon [26].
Ennyi az egész, átestél a vízkeresztségen! Elsőre nem biztos, hogy tökéletes lesz - ez legyen a szomszéd bicaja – a következő, a tiéd már pont olyan lesz, amilyennel a profi versenyzők mennek! A bandázsokról további néhány érdekes infót, illetve az aktuális kínálatot itt találod.

Ha a fenti leírás alapján sikerült az első bandázsolás, segíts másokon, küldd el ismerőseidnek el a cikket!

Árukereső.hu Árukereső.hu