Országúti fék-váltókar (elektromos váltó)
Integrált fékváltókar egység elektronkius Di2 váltórendszerhez, országúti kerékpárokhoz.
Ma már gyakori látvány az elektronikus váltás, az új prémiumkategóriás kerékpárok jelentős részét Shimano Di2 vagy SRAM eTap elektronikus váltószettel szerelik. A Shimano már bő egy évtizede kínál fejlett „villanyváltót”, a Campagnolo is már a 4. generációnál tart, a SRAM később lépett a porondra, ellenben vezeték nélküli (eTAP) megoldást kínál. A Di2 egyértelműen a legkiforrottabb, legmegbízhatóbb ma a piacon, a Bikepro webshop is többnyire ezt a típust kínálja.
A jelen termékkategória az elektronikus váltástórendszert kínáló országúti fékváltókarokat gyűjti egybe, ezek az „aszfaltszaggatók” mellett a népszerű gravel, cyclocross és egyéb „koskormányos” kerékpárokra szerelhető fel. Jegyezzük meg, hogy számos országúti fékváltókar - ahogy az MTB felhasználásban már megszokhattuk – hidraulikus tárcsaféket működtet, kínálatunkban ilyen is kapható.
A Di2 és az eTAP váltórendszer egy teljesen új szisztéma, így elektronikusra történő fejlesztéskor a fékváltókarokon kívül a váltókat is le kell cseréni, a váznak pedig kompatibilisnek kell lenni az akkumulátor elhelyezésével, valamint az elektronikus kábelvezetéssel. A többi alkatrész maradhat, feltéve, ha kompatibilis az adott hátsó fokozatszámmal.
Ismerjük meg akkor a Di2 rendszer működését! A Di2 fékváltókarba csatlakoztatott vezetékek a kormány alatt elhelyezkedő kijelző egységbe fut, amelyen LED-ek és kapcsoló található. A felső az elem töltöttségi állapotát jelzi, míg az alsó a beállításnál ad segítséget. Innen egy vezeték távozik a középcsapágyház felé: ez lehet külső vagy vázon belüli vezeték, de manapság az utóbbi megoldás többé-kevésbé egyeduralkodó. A középcsapágyház alján egy elosztó egység található. Ide fut be az akkumulátortól érkező tápkábel, a fékváltókaroktól érkező adatkábel és a váltók csatlakozó vezetékei. Az első és hátsó váltót léptető elektromotorok működtetik. Az áramforrás a nyeregcső belsejébe vagy a vázcsőbe szerelt speciális akkumulátor egység. A kormány alatt található kijelző segítségével ellenőrizhetjük az akkumulátor töltöttségi szintjét.
Az akku egy töltéssel minimum 1000km-t képes megtenni. Az akku feltöltése 1,5 órát vesz igénybe. Lényegében ennyi az egész, nem kell félni tőle, több tízezer kerékpáros használja a Di2 rendszert nap mint nap, esőben, hóban sárban. (Gondoljunk a ciklokrossz versenyzőkre!) Az alkatrészcsalád tekintetében a Di2 országúti kínálat jelenleg Dura Ace és Ultegra szintre korlátozódik.
A SRAM eTAP esetében a vezetékekkel nem kell számolni. A legújabb SRAM eTap® AXS vezeték nélküli váltórendszer 12-fokozatos, mind az első, mind a hátsó váltón van egy kis jeladó, ami egy saját rendszeren keresztül (AIREA 128 bites rejtjelezéssel) kommunikál a fékváltókarokkal, az eredmény pedig egy halk szisszenés és villámgyors váltás! Az egyik oldali fékváltókaron a nehezebb, míg a másik oldalival könnyebb fokozatba rakhatjuk a hátsó sort. Ha azt szeretnénk, hogy az első váltó dolgozzon, és a kistányérról átkerüljön a lánc a nagyra (vagy fordítva), akkor mindkét kart egyszerre kell befelé nyomnunk.
Az elektronikus vezérlésnek a fő előnye a könnyed működtetés, a preferencia alapján történő programozhatóság, amelyre egyik példa a Synchornized Shift félautomata váltásmód. Ezzel többek közt elkerülhető a lánc keresztbe váltása. Fontos tudni, hogy a piacon kapható összes rendszer kizárólag önmagával kompatibilis, azon belül modellverziónak (sorozatnak) is egyezni kell, mert a különböző alkatrészgenerációk eltérő kommunikációs protokollt alkalmaznak.
A Bikepro webshopban többféle elektromos váltórendszer is kapható, ezen belül országúti fékváltókarok is. A főbb gyártók a Shimano és a SRAM. Az elektromos váltórendszer hozzávetőleg másfélszer drágább az azonos technikai színvonalat képviselő mechanikus váltószettnél, a Di2 fékváltókar-szett ára például 120.000 Ft körül van.