Karbon Nyeregcső
A kerékpáros számára a nyereg és az azt rögzítő nyeregcső biztosítja az egyetlen fix pontot menet közben. Ez nyújt támasztékot, valamint súlyunk döntő része erre nehezedik. A nyeregcső tartja a nyerget a megfelelő helyzetben, egyúttal biztosítja a nyeregpozíció finomállítását. A nyeregcsövön kétféle beállítást végezhetünk: befolyásolhatjuk a kormányhoz viszonyított távolságát és a dőlésszögét. Ezek a konstrukciótól függően különböző módon végezhetők el.
De mielőtt még belemerülnénk az állítgatás részleteibe, említsük meg a karbonkompozit nyeregcsövek fizikai tulajdonságait. Az egyik a bilincsig mért szár hossza, ami rendszerint 300/350/400mm. A nyeregcső átmérőjét a nyeregvázcső belső átmérője határozza meg, ami 25,4-32,4mm-ig bármekkora lehet, a legelterjedtebb méret a 27,2, a 30,9 és a 31,6mm. Végezetül a nyeregcső alapanyaga lehet acél, alumíniumötvözet, a prémium árkategóriában pedig jelen termékkategóriában szereplő karbonkompozit a jellemző.
A karbonkompozit először az űrtechnikában került alkalmazásra, később a polgári életben is megjelent. A szén igen magas hőfokon történő kezelésével rendkívül erős, de mégis könnyű szálakat állítanak elő, ezeket többnyire vékony szövetté alakítják. Ebből lamináló anyag (műgyanta) segítségével különböző szerkezeteket formálnak, amelyek súlyukhoz viszonyítva rendkívül erősek. Szénszálas szövetből akár 800 grammnál könnyebb, megbízható kerékpárváz készülhet, az itt szereplő nyeregcsövek tömege pedig jellemzően 160-220g. A karbontechnológia mindössze két hátránnyal bír: maga a karbonszál, -szövet igen drága alapanyag, továbbá a laminálást körülményes gépesíteni, így rengeteg kézi munkát igényel. Ebből kifolyólag lényegesen drágább a karbonkompozit alkatrész, mint az alumínium alapanyagú.
Nézzük akkor a bevezetőben említett nyeregállítás-lehetőségeket! A nyeregcső bilincsrögzítése nyújthat bizonyos mértékű hátra pozícionálást: azaz oldalról nézve a bilincs középvonala a nyeregcső középvonalától bizonyos mértékig a hátsó kerék tengelye felé orientált. Ennek értéke 0-35mm, lehetővé téve a kerékpáros ideális 55/45% súlyeloszlását a két keréktengely közt. A nyeregpálcák nyeregszár-bilincsben történő előre-hátra történő elmozdításával a kormány és a nyereg távolsága tovább módosítható. Sajnos a nyereg hosszanti állíthatósága nem sok, jellemzően 1-2cm. A másik paraméter a nyereg dőlésszöge. A vízszintes nyeregfelület biztosítja a könnyed testtartást, különben a kerékpáros a kormányon kénytelen támaszkodni, vagy ellent kell tartania a nyeregből való lecsúszás megelőzéséhez.
A nyereg horizontális elmozdítása, illetve szögállítása a nyeregszár-fejen található imbusz csavarral vagy csavarokkal végezhető. Egycsavaros rögzítés esetében a csavar meglazításával a horizontális és a szögállítás egyszerre történhez. A másik fő rögzítés-szisztéma a két egymás mögött elhelyezett csavar. Ebben az esetben a beállítás menete eltér a fenti megoldástól: a nyeregpozícióbeállításához mindkét csavart meg kell lazítani, majd, a nyeregtávolság beállításához a nyerget vízszintesen kell elcsúsztatni, a szögállításhoz az egyik csavart ki-, a másik be kell hajtani. Magasabb szintű kerékpárokon elterjedt az oldalirányból átmenő csavarrögzítés: a működési elv korábban ismertetett egycsavaroshoz hasonló.
A Bikepro kerékpáros webáruházunk kínálatában karbonkompozit alapanyagból készült nyeregcsövek is szerepelnek. Jellemző márkák a Merida, a PRO, a Ritchey, a Specialized és az XLC. Az ilyen típusú nyeregcsövek ára lényegesen magasabb, jellemzően 40.000-től 80.000 Ft-ig terjed. És ha már a nyergek környékén járunk, ezekről átfogó szakcikk is született, amely itt olvasható.