A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

12 Sebességes Lánc

Ebben a kategóriában a 12 db hátsó fokozatszámhoz  való (ún. 12 sebességes) láncok kapnak helyet, mindenféle kerékpárhoz, elsősorban kurrens modellekhez.
Rendezés:
Rendezés:

A modern kerékpárláncok fokozatszám-növekedéssel egyre vékonyabb kialakítást kapnak. Az adott fokozatszámú váltórendszerhez ma már specifikus lánc készül, de legkevesebb a fokozatok számában egyezni kell. Hogy ne csak általánosságokban beszéljünk, íme egy példa! A Shimano alkatrészcsaládjaihoz egy-két kompatibilis lánctípus készül: például a 12-fokozatos M8000 szériás XT szetthez az XT mellett még a Deore, az SLX és az XTR 12-fokozathoz tervezett láncok használhatók teljesítménycsökkenés nélkül. Más gyártók 12-es láncai esetleg működőképes váltásrendszert eredményezhetnek, ámbár a teljesítmény nem minden esetben lesz kielégítő. És nemcsak a Shimano „finnyás” e tekintetben: a SRAM rendszerekhez ugyanúgy az amerikai márka által tervezett és kínált láncok lesznek a leginkább megfelelőek.

A dedikált sor-lánc párosítást a Shimano Hyperglide Plus technológia helyezte újabb dimenzióba. Itt már a lánc nemcsak fokozatszám és szakágspecifikus, hanem a sor áttételi arányát is figyelembe veszi. Ennek megfelelően mind a belső, mind a külső oldallap-kialakítás pontosan leköveti a rámpák kialakítását, továbbá itt először a belsők is jelentős szerepet játszanak a rámpák „megmászásban”. Igen, már nem minden második láncszem dolgozik, tehát a „lábak száma” megkétszereződik! A 12-fokozatos rendszereknél - ahol MTB vonalon már 10-51 fog áttételi arányok a jellemzőek - nem is lehetne egyszerűbb technológiákkal operálni. Összefoglalva: egy 12-fokozatos váltórendszerhez mindenképpen 12-fokozathoz tervezett láncot kell alkalmazni, és ha a legjobb teljesítményt szeretnénk a váltórendszertől, a márkának és a típusnak is egyezni kell..

A kopás a „nyúlásban” mutatkozik meg leginkább. A lánc „megnyúlása” nem szó szerint értendő: valójában a láncgörgő és az oldallapokból kinyúló peremek koptatják egymást, a köztük lévő hézag nő. A hézagok összessége miatt a lánc hosszabb lesz, és már nem fekszik fel tökéletesen a fogakra. Erre szokták mondani, hogy a lánc „megnyúlt”, pedig fizikálisan a lánc oldallemezei egy szemernyit sem nyúltak. A folyamat végeredménye borítékolható: a lánc cserére szorul. Ez a paraméter láncnyúlásmérővel egyszerűen és gyorsan ellenőrizhető.

Ha már kopásról volt szó, sokan gondolják, hogy a keskenyebb 10/11/12-fokozatos rendszerekhez készült láncok gyorsabban használódnak el, könnyebben szakadnak, hisz’ kevesebb a bennük a „matéria”. Mindkét hiedelem alaptalan: a gyártók és független laborok tesztjei egyöntetűen igazolják, hogy a fokozatszám „szaporodással” nem csökken a láncok szakítószilárdsága, sok esetben az új „hiperkeskeny” modellek az erősebbek.

A modern, speciálisan széles áttételezést alkalmazó váltórendszerhez kifejlesztett kurrens gyártástudomány lényegesen jobb működést eredményez. Itt csodát kell művelni, és ennek sajnos ára van: webáruházunkban a 12s láncok ára akár a 30.000 forintot is elérhetik! Jó tudni, hogy a lánc bontását végezhetjük szerszámmal, de az összeszerelés kizárólag patentszemmel lehetséges. A gyári kiszerelésben a lánchossz a legtöbb kerékpár esetében elégséges. 

A láncokkal kapcsolatban nemrég szakcikk is megjelent, emellett a váltórendszerek kompatibilitása is szorosan kapcsolódik a témához.

Árukereső.hu Árukereső.hu