A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Kerékpár teleszkóp, rugóstag

A jelen kategória a kerékpár összes rugózó elemét gyűjti egybe, az első és hátsó felfüggesztést, tehát  a teleszkópvillákat és rugóstagokat, valamint azok alkatrészeit, kiegészítőit.
Rendezés:
Rendezés:

A kerékpár fő szerkezeti eleme a váz, a villa és a kerék. A váz a „logisztikai központ”, erre ehhez csatlakozik minden egyéb alkatrész, köztük a villa. Ez ugyebár az első kereket rögzíti, emellett a kormányzást, azaz a kerékpár irányítását teszi lehetővé. A vázhoz a villa a kormánycsapágyon át rögzül, így tetszőleges pozícióba fordítható a vázhoz képest. A villa eleme a nyak, a két szár (alul a kereket tartó két saru), illetve rendszerint a „váll”, amely a nyakat a szárakhoz rögzíti, a teleszkópvillák ennél kissé bonyolultabbak. A villaszárra rögzül az első fék (tárcsa-, felnifék, esetleg dobfék), a nyakra pedig a kormányszár csatlakozik.

A váz a „vázgeometria által mérhető, számszerűsíthető. A hosszméretek és a szögek jelentik a vázparamétereket, ennek megfelelően eredményezik a kerékpár viselkedését. A villa esetében a villageometria a villaszárak hosszából, illetve a kerékrögzítés pozíciójából áll. Ez rendszerint előrébb helyezkedik, a villaszár tehát a villanyak tengelyéhez képest előre nyúlik, így biztosítva a stabil irányítás, a kívánatos menettulajdonságot.

A kerékméret és a felhasználás függvényében sokféle villatípus kapható. Először is különböztessük meg a felfüggesztést kínáló teleszkópvillát („telót”) és a merevvillát. Az előbbi elsősorban terephasználatra készül, az utóbbi szilárd útburkolatra, általános használatra. Itt jön a képbe, hogy a kerékpár valójában számos felhasználásra készülhet, eltérő kialakítással, tulajdonságokkal, alapanyagokból. A Bikepro webáruházban a teleszkópot alkalmazó kerékpárkategóriák az MTB XC, MTB AM/trail, MTB enduro, MTB DH, trekking és cross, az egyes típusok eltérő kialakítású, méretű és geometriát alkalmazó teleszkóvillát igényelnek. A kerékméret is eltérő, 26”, 27,5” és 29” a kurrens standard, de gyermekbicajokhoz és összehajtósokhoz kapható 20 és 24” „teló” is. A kerékméret határozza meg a villaszárak hosszát, a beépítési magasságot és a villageometriát.

A teleszkópvilla típustól függően különböző anyagokból készülhet. A leggyakrabban egy adott villa is többféle alapanyagot alkalmaz. A villa szára (más néven „lába”) készülhet magnéziumból vagy ötvözött alumíniumból, a becsúszószárak erős duralumínium esetleg acélcsövek. A váll rendszerint alumínium vagy karbonkompozit, míg a villanyak anyaga erős acél vagy alumínium. Fontos még a villa szerkezeti felépítése, a becsúszók átmérője. Manapság 28mm a legkisebb igénybevételnek kitett trekking villák becsúszó átmérője, míg a DH villáké akár 40mm is lehet. Az átmérő növeléssel fokozható a villa merevsége, stabilitása, pontos működése és az első kerék fékteljesítménye. Mindez különösen fontos kihívást jelentő terepen vagy nagyobb súlyú kerékpárosok esetében.

A rugózó elem a villaszár belsejében található, lehet acél spirálrugó vagy légrugó. Az utóbbi a legkönnyebb, de a légzárás biztosítása miatt szimmeringeket igényel, így a megindulás és a „járás” nem lesz olyan finom, mint az acélrugónál. Természetesen a rugózást bizonyos mértékig csillapítani kell, mind a befele úton, mind kirugózáskor. A csillapítás a jobb telók esetében hidraulikus és állítható. Csillapítás nélküli típust szerintünk kizárólag alacsony költségvetésű városi gépekbe érdemes vásárolni, az úthibák éleit ezek a modellek is leveszik, de ennél többet nem szabad várni tőlük sem rugózási komfort, sem vízzáróság tekintetében. A villa rugóút a túra/trekking/cross szegmensben 60-80mm, MTB XC kerékpároknál jellemzően 100mm, MTB maraton gépeken 120mm, all mountain és trail felhasználáshoz 130-140mm, endurónál 150-170mm, végezetül DH-ban 180-200mm.

További meghatározó paraméter a villanyak átmérő és -hossz. A nyak lehet menetes vagy A-Head rendszerű. Az előbbi a belépő kategória sajátja, és szerencsére egyre inkább háttérbe szorul, többé kevésbé leváltotta a minden szempontból fejlettebb Ahead rendszer. Az átmérő pedig 1”, 1 1/8”, 1,5”, vagy kúpos, ahol a felső átmérő 1 1/8”, az alsó pedig rendszerint 1,5”. A nyakhossz Ahead rendszernél a fejcső hossz + a kormánycsapágy beépítési magassága + kormányszár villanyak befogójának magassága (rendszerint 40-50 mm között) + az esetleges távtartók magassága és mennyisége. Menetes rendszer esetén a fejcső hossz + a kormánycsapágy beépítési magassága. Ha nem szeretnénk colban számolni, a villanyak külső átmérője AHEAD-es 1 colos rendszereknél 25,4 mm, 1 1/8 colnál 28,6 mm. A kúpos (úgynevezett Taper nyakú) villa rendszerint 38,1-40 mm a vállnál, majd 1 1/8 colra, azaz 28,6 mm szűkül. Néhány szimplavállas telót és a Cannondale MTB kerékpárokat szerelik végig 1,5 colos nyakcsővel. (Halkan jegyezzük meg, hogy az említett amerikai márka egylábú villákat is kínál!)

A kereket tartó saru többféle rendszert követhet. A hagyományos gyorszáras vagy menetes rögzítés 9x100mm sarutávolságot igényel a villától, a legismertebb MTB szabvány a 15x100mm átütőtengely, de terjed a BOOST 15x110mm, és forgalomban van még az extrémsportban alkalmazott 20mm átütőtengely. Az adott kerékrendszerhez kell villát választani vagy a már meglévő villához kereket, az adapteres átalakítás nem mindig lehetséges vagy kifizetődő. A fékfelfogatás pedig lehet IS (International Standard), PM (Post Mount) vagy FM (Flat Mount) rendszerű, ezek közt adapterezéssel van némi átjárhatóság, így lehetőség nyílik régebbi tárcsás rendszert alkalmazó kerékpárok korszerű hidraulikus tárcsafékes átalakítására.

Az alapok után nézzük, milyen villák kapható a Bikepro webshopban! Az „Alkatrész – Teleszkóp, rugósvilla” menüponton belül megtalálhatók az első kerék felfüggesztését biztosító villák, az „Alkatrész – Merev villák” alatt pedig a rugózást nélkülöző, mindazonáltal erős, megbízható változatok. Az előbbi kategóriánál a kerékméret, a rugóút és a felhasználás függvényében a termékek a következő szegmensekbe lettek besorolva: 20 col; 24 col; 26 colos MTB teleszkóp; 27,5 colos MTB teleszkóp; 28 colos trekking teleszkóp; 29 colos MTB teleszkóp; duplavállas teleszkóp. Emellett webáruházunkban kapható vázba val

Árukereső.hu