Bowdenes fék-váltókar (MTB, trekking)
A fékváltókar egyetlen ergonomikusan kialakított egységbe integrálja a váltókart és a fékkart. Alapvetően két típus eltérő szisztémájú fékváltókar típust különböztetünk meg: az országúti kormánytípushoz valót és az itt szereplő a jellegzetesen MTB, trekking és városi kerékpárokon előfordulót, amely egyenes – illetve esetleg enyhe felfele hajlítással rendelkező – kormányra szerelhető. A jelen termékkategóriában az egyenes kormányra szerelhető változat szerepel, egész pontosan annak mechanikus változata, amely nem hidraulikus, hanem mechanikus tárcsaféket vagy V-féket kezel.
A fékváltókar fő előnye, hogy a kormányra az egység egyetlen bilinccsel csatlakozik, így kevesebb helyet foglal és az ergonómiai kialakítás is optimálisabb lehet. Az egységben elhelyezett váltókar vezéreli a váltókat, mechanikus váltórendszer esetében ezt bowden-összeköttetéssel teszi. A váltókar működését nézve lehet ujjal működtetett kar (pl. Rapidfire, Trigger) vagy forgatható markolatváltó (pl. Revoshift, Gripshift). Ez utóbbi ma már kevésbé népszerű, így a kínálatban is ritkábban fordul elő. További variáns a hagyományos hüvelyujj-váltókarral kombinált fékkar, amely elsődlegesen belépő kategóriájú kerékpárokhoz készül. Korábban a Shimano kínált az országúti fékváltókarok működését imitáló „Dual Control” típust, ami már nem kapható.
Ha már meglévő rendszerhez/kerékpárhoz keresünk fékváltókart, a fenti lehetőségekkel számolhatunk, azonfelül a kompatibilitás biztosításához ezekre a paraméterekre kell odafigyelni. Alapszabályként rögzítsük, hogy a váltókarnak és a váltónak a megfelelő pozícionáláshoz fokozatszám, gyártó és széria (modellsorozat) szerint meg kell egyezni. Mindemellett az egyenes kormányos (MTB, trekking, stb.) váltókarok 9 fokozattal bezárólag márkán belül megtartották a teljes csereszabatosságot: ez azt jelenti, hogy az adott gyártó 8-fokozatos karja ugyanazon gyártó 9 fokozatos hátsó váltójával működni fog, és viszont. A mechanikus fékváltókarok még kaphatók 6-9 fokozatszámmal is, így a régi váltórendszerekkel legtöbbször kompatibilisek. Ellenben számos kurrens fékváltókar 10-12 hátsó fokozatot kínál, ebből kifolyólag a kompatibilitásra már nincs garancia. Ebben a kérdésben a Bikepro egyik szakcikke nyújt segítséget.
A mechanikus (bowdenes) fékrendszer esetében nincs kompatibilitás-probléma: bármely itt kapható MTB fékváltókar képes kezelni mind mechanikus tárcsaféket, mind V-féket, ellenben országúti, régi MTB cantilever vagy görgős agyfékhez nem használhatók. Érdemes végezetül kitérni arra a variációra, amikor a váltó és fékkar egység nem integrált, viszont egyetlen tartóbilincsre szerelhető. Ilyen például a Shimano I-Spec, illetve a SRAM Matchmaker rendszer. Ezek a fékváltókar praktikusságát és funkcióját egyesítik a külön egységként történő csere lehetőségével.
Webáruházunkban többféle egyenes kormányra szerelhető fékváltókar áll rendelkezésre. Az itt szereplő teljesen mechanikus működésű típusok mellett hidraulikus fékrendszert alkalmazó is elérhető, ezek egy másik termékkategóriában szerepelnek. Mindkét típus elsősorban hobbi MTB, trekking, cross, fitness és városi kerékpárokra szerelhetők fel. Egyenes kormányos fékváltókart elsősorban a japán Shimano cégóriás kínál, áruk párban 8000Ft-ról indul. A fékváltókarok rendszerint oldalanként is megvásárolhatók.