A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Agyváltó és alkatrészei

Ebben a kategóriában agyváltók, és az ehhez szükséges alkatrészek, kiegészítők találálhatók.
Rendezés:
Rendezés:

Az agyváltó a hátsó kerékagyba integrált bolygóműves váltórendszer, amely a gépjárművekhez hasonlóan elven működik. Az agyváltóval szerelt kerékpárok a mindennapi közlekedésben és a hosszútávú bicajos túrázásban terjedtek el leginkább, a kerékpárgyártók igényes városi, trekking és túra kerékpárokat szerelnek ezzel a hajtásrendszerrel. Tény, hogy napjainkban a kerékpárok többségén „kanalas” láncváltót találunk, pedig a kezdetekben a bolygóműves váltóval szerelt típus volt az elterjedt.

Története a századfordulóra datálódik, amikor egy nottinghami kerékpárgyártó üzemben dolgozó két angol mérnök, Henry Sturmey és James Archer megtervezte és szabadalmaztatta az első működőképes agyváltót. A piacon 1903-ban jelent meg az első 3 sebességes agyváltóval szerelt kerékpár, és a Sturmey-Archer név a mai napig eme váltótípus szinonimája. A piacon manapság 3-5-7-8-11 és 14 fokozatú agyváltók kapatók, a legismertebb gyártó a SRAM, a Shimano és a már említett Sturmey-Archer, illetve a prémium agyváltók specialistája, a német Rohloff.

Az agyváltóval szerelt kerékpárok legfőbb előnye az elképesztő élettartam, valamint a gondozást alig igénylő, precíz, és időjárás független működés. Vannak ma üzemben lévő agyváltók, amelyek már 20 évnél is öregebbek, továbbá igazoltan 200.000 km feletti futásteljesítmény van bennük. Az ok egyszerű: az agyváltó szerkezete nincs kitéve külső sérülési lehetőségeknek, vagy szennyeződésnek, hiszen a kerékagy testébe, zárt rendszerként működik. Ennek köszönhetően ellenáll az időjárás viszontagságainak, nem tudja a szél belefújni a port, nem kerül bele sár vagy kosz, így csak minimális karbantartás igénye van.

A bolygóműves agyváltó egyszerűen kombinálható láncos és bordásszíjas hajtással egyaránt, hiszen váltáskor nem változtatja meg a lánc- vagy szíj vonalvezetését. Így a lánc vagy szíj élettartama is megnő hisz’ nincs keresztbe váltás, kezdő kerékpárosok is könnyedén és gond nélkül tudják használni. Sőt, még álló helyzetben is lehet váltani vele! Hogy a hátrányokról is szóljunk, az agyváltók hozzávetőleg kétszer drágábbak, mint a hasonló minőségű láncváltós szerkezetek, de ezt sok felhasználásban ellensúlyozza, a rendkívüli tartósság és az elenyésző fenntartási költség a láncváltós rendszerekhez képest. A másik hátrány a nagyobb össztömeg, ami egy pillekönnyű kerékpár esetében talán fontos lehet, de egy városi vagy túrakerékpáron - csomagokkal és egyéb felszereléssel megpakolva - már gyakorlatilag elhanyagolható.

A Bikepro webshop számos agyváltót, továbbá ehhez való alkatrészt, illetve ilyen hajtással szerelt kerékpárt kínál. Az utóbbiak a „Komplett kerékpár – Agyváltós kerékpár” menüpont alatt érhetők el. A jelen menüpont két részből áll: egyikben a komplett, azonnal beépíthető agyváltók találhatók, a másik az alkatrészeket tartalmazza. A váltók 25000 Ft-tól indulnak, és 125000 Ft-ot kóstál a Di2 elektronikus vezérléssel rendelkező Nexus 11-fokozatú csúcsmodell. További változatok az integrált kontra-, görgősfék vagy tárcsafék-kompatibilitás. Az alkatrészek között megtalálható a speciális agyváltókar, a bowden szerelék, elfordulásgátló különleges vázkialakításokhoz, tengelyrögzítő anya és akár váltóolaj is. Az alternatív váltórendszerekről a Bikepro webáruház oldalán terjedelmes szakcikk is olvasható.