A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Országúti fék-váltókar

Integrált fékváltókar egység mechanikus (bowdenes) rendszerhez, országúti kerékpárokhoz.
Rendezés:
Rendezés:

Modern országúti kerékpárokon integrált fékváltókart találunk, amely a váltókar és a fékkar integrációja egy egységben. Régebben ezek elkülönültek, a váltókar többnyire az alsócsövön kapott helyet, a váltást csakis a kormányt elengedve lehetett végrehajtani. A technika hétmérföldes fejlődésével ma a fékváltókar nemcsak integrált, hanem akár 12 hátsó fokozatot képes kezelni, a váltás pedig a hagyományos bowdenes mechanikus mellett akár vezeték nélküli elektronikus is lehet. A bowdenek felszámolása itt még nem ér véget: számos országúti fékváltókar - ahogy az MTB felhasználásban már megszokhattuk – hidraulikus tárcsaféket működtet. A jelen termékkategória az ízig-vérig mechanikus integrált fékváltókarokat gyűjti egybe, azokat, ahol mind a váltót, mint a féktestet bowdenek működtetik.

Amennyiben mechanikus váltásról beszélünk, ma már minden váltó pozícionált rendszerű, a kerékpárosnak csak a kart kell működtetni, a többi a váltórendszer feladata. A fékváltókarok kizárólag rejtett (aero típusú) bowdenevezetéssel rendelkeznek, a bowdenek a kormánybandázs alatt, illetve a kormányban futnak. Mindkét funkció nagy előrelépés a régi országúti fékkarokhoz és alsócsöves képest. A fékváltókar kész megváltás minden kerékpárosnak, aki korábban nem ilyet használt. A Shimano által kifejlesztett fékváltókar használatához nem kell többé levenni a kezet a kormányról, ami nem csak gyorsabbá teszi a váltást, de biztonságosabbá is. A nagy vívmány sikere 5-6 év alatt úgy leszorította a gyártási költségeket, hogy az „STI” fékváltókarok teljesen kiszorították a régi alsócsöves váltókarokat. Ma már sokaknak el kell magyarázni, hogy milyen is volt az alsócsöves váltás!

Lehet-e fékváltókarra cserélni a meglévő hagyományos kart? A jó hír, hogy az országúti váltókarok 10 fokozattal bezárólag márkán belül megtartották a teljes csereszabatosságot. Ez azt jelenti, hogy az adott gyártó 8-fokozatos karja ugyanazon gyártó 10 fokozatos hátsó váltójával működni fog, és viszont. A 100% mechanikus fékváltókarok még kaphatók 8-10 fokozatszámmal is, a 10-es Shimano Tiagra típust kivéve ezek a régi váltórendszerekkel kompatibilisek.
Mivel a legtöbb kurrens fékváltókar 11-12 hátsó fokozatot kínál, így a régi rendszerekkel való kompatibilitás már nem biztosított. Mindhárom nagy alkatrészgyártónál (Shimano, SRAM, Campagnolo) 11 fokozattól a váltókarnak és a váltóknak a megfelelő pozícionáláshoz fokozatszám, széria (modellsorozat) és felhasználás szerint meg kell egyezni. Tehát a váltóalkatrészek nemcsak a gyártók között inkompatibilisek, hanem az egyes márkák is megszakították a saját rendszeren belüli visszamenőleges kompatibilitást. A gyártók az MTB felhasználásra szánt váltórendszere gyakran az országútitól eltérő bowdenhúzás-áttétellel rendelkezik, fokozatszám tekintetében  is eltér, azaz ma már márkán belül sem helyettesíthető be eltérő felhasználási csoporthoz tartozó és fokozatszámú alkatrész. A kompatibilitás kérdéskörében a weboldalunkon megjelent szakcikk nyújt segítséget.

Jegyezzük meg, hogy a „koskormányra” szerelt típus mellett létezik egyenes kormányra készült országúti fékváltókar, amelyek az MTB és trekking típusokhoz hasonló működést és bowdenvezetést kínálnak. A Rapidfire rendszerű váltókarok fitneszkerékpárok esetében nyújthatnak kényelmes kezelést.

A Bikepro webshopban többféle modern országúti fékváltókar áll rendelkezésre. Az itt szereplő teljesen mechanikus működésű típusok mellett elektronikus váltásvezérlésű (Shimano Di2 és SRAM eTAP), valamint hidraulikus fékrendszert alkalmazó (vagy akár kettő kombinációja) is elérhető. Elsősorban országúti kerékpárokra szerelhetők fel, emellett gravel, cyclocross és túra kerékpárokon is alkalmazhatók. Fékváltókart elsősorban a japán Shimano és az amerikai SRAM kínál. Az országúti fékváltókarok ára párban 20.000Ft-ról indul, a felső határ a csillagos ég! A váltókarok rendszerint oldalanként is megvásárolhatók.

Árukereső.hu Árukereső.hu