A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Középcsapágy

A jelen termékkategóriában többféle középcsapágy szerepel, a legtöbb kerékpárhoz megtalálható a megfelelő típus. Érdemes a bal oldali termékszűrőket használni, valamint utána járni, a kerékpárban lévő jelenlegi típusnak: vagy kiszereléssel, vagy a kerékpár-specifikációk között.
Rendezés:
Rendezés:

A középcsapágy a kerékpárvázba szerelt csapágyazás, amely a hajtóműhöz csatlakozik. A középcsapágy feladata a hajtókarok forgását biztosítani, az a vázhoz stabilan rögzíteni. A hajtás során a kerékpáros lába meglepően nagy nyomatékot képes kifejteni, így a középcsapágy a legnagyobb terhelésnek kitett csapágy a kerékpáron. Emellett alacsony, útközeli elhelyezkedése folytán ki van téve a szennyeződésnek is. Ennek megfelelően a csapágyat érdemes rendszeresen cserélni, beszerzés esetén jobb minőségűt választani.

Most pedig vegyünk egy nagy levegőt, és induljunk el a középcsapágyrendszerek útvesztőjében! A középcsapágy lehet négyszög- vagy bordástengelyes csatlakozású, illetve integrált tengelyhez készült, ahol tengelyt nem tartalmaz. Ez utóbbi esetében a hajtómű tengelye általában 24 vagy 30mm átmérőjű, többféle tengelyhosszal kombinálva. Mindebből következik, hogy a csapágyazás mind hajtómű, mind vázspecifikus, és manapság megszámolni is nehéz hány különféle szabvány szerint csatlakozhat a csapágy majd a hajtómű a vázhoz! A legfontosabb középcsapágytípusok a következők.

A monoblokk a tengely és ahhoz tartozó csapágyazás egyetlen egységbe építve. A monoblokk lehet négyszög- vagy bordástengelyes csatlakozású. A régebbi golyóscsapágyas rendszer két csészéből, csapágygolyókból és a tengelyből áll, négyszögtengelyes vagy BMX kerékpárhoz való csatlakozású. Maga a menetes középcsapágyház lehet angol menetes (1.37"×24 tpi jelölés, meghatás oldalon balmenettel) vagy olasz menetes (36 mm×24 tpi, mindkét oldalon hagyományos jobb menettel. A Press Fit csapágy közvetlenül a vázba préselt integrált csapágyazást jelent, köztes (műanyag) csészével vagy a nélkül. A Bikepro webshopban minden termékleírásban szerepel a középcsapágy típusa, milyen hajtóműhöz és vázhoz passzol.

Nézzünk két példát! A kínálatunkban szereplő „Shimano Deore XT integrált középcsapágy, PressFit 104,5-107 mm, Hollowtech II” jelölésből megtudhatjuk, hogy ez a modell Hollowtech II hajtóműhöz passzol, PressFit rendszerű vázakhoz és MTB hajtóműhöz. A „Spyral Speed ISIS tengelyű ipari csapágyas középcsapágy (monoblokk), 68x118 mm” ISIS rendszerű bordástengelyes hajtóműhöz passzol, angol menetes vázba illik, a tengelyhossz pedig MTB felhasználást feltételez.

A SRAM DUB egy nemrég megjelent rendszer, amely bizonyos gondokat megold, de újabbakat szül. Aminek örülhetünk, hogy a DUB a legtöbb középcsapágyház-szisztémával kompatibilis (kivéve BB86/90/92, más szóval olyan csapágyház, amelynek szélessége meghaladja a 79mm-t). Azaz jó hír, hogy a DUB végre egyesíti a kerékpáripar összes vadhajtását. A hajtókarokkal való kompatibilitás kérdését ellenben a SRAM „rövidre zárta”, azaz alkotott egy új, saját, mások által nem alkalmazható szabványt, ahol a tengelyátmérő 28,99mm. Összegezve a fentieket: a DUB csapágy így majd’ minden modern és régi kerékpárvázba beszerelhető, viszont csakis SRAM DUB hajtűvel használható. A DUB hajtóművek ma már elérhetők minden típusú bicajra (MTB, országúti, gravel, trekking, városi, stb.)

A Bikepro kerékpáros webáruházban az elhasználódott középcsapágy cseréje típustól és minőségtől függően 2000-19000 Ft-os áron oldható meg. Elmelett webshopunkban kaphatók egyéb középcsapágy-alkatrészek, mint például ipari csapágyak, rögzítőcsavarok, ékek, tengelyek, távtartók, hézagolók és adapterek. A főbb középcsapágygyártókat is említsük meg: elsősorban a nagy alkatrészgyártók, mint a Shimano vagy a SRAM kínál az alkatrészcsaládokon belül középcsapágyat, emellett a Suntour, a Sunrace, az Truvativ, a Velotech, a Neco, és az XLC, illetve hazai márkák, mint a Spyral és az Altrix kínál számos rendszerhez megfelelő csapágytípust. A régebbi középcsapágy típusokkal kapcsolatban ez a Bikepro blogcikk segíthet, emellett egy komplett kompatibilitás-összefoglaló cikk is megjelent a témában.

Árukereső.hu Árukereső.hu