26 colos fűzött kerék MTB, és városi kerékpárokhoz.
Velogo-Malvestiti 26-os (559 mm) MTB első kerék, csavaros tengellyel, ezüst színű
Velogo-Malvestiti 26-os (559 mm) MTB első kerék, csavaros tengellyel, fekete
A 26” sokáig egyeduralkodó kerék- és gumiméret volt az MTB kerékpárokon, de ma már kétségtelenül népszerűbb a nagyobb 27,5” és 29” változat. Ennek ellenére DH, freeride és fatbike felhasználásra a mai napig piacvezető. A 26 colos gumi rengeteg régebbi MTB kerékpáron megtalálható, továbbá előfordul új dirt jump, triál, összecsukható, rekumbens (fekvő) és cargo (teherszállító) kerékpárokon is. Trekking-, városi és túrakerékpárokon elsősorban a kis vázmérettel rendelkező, jellemzően hölgyek számára kínált modelleken találjuk.
Manapság a legtöbb kerékpár gyárilag fűzött kerékszettel szerelt. A „gyári” kerékszettnek szokás nevezni azt a típust, amely egy modellnév alatt tartalmazza mind az első, mind a hátsó kereket, amely tartalmazza az abroncsot, a küllőket, a küllőanyákat, bizonyos esetben a védőszalagot illetve a kerékagyat és annak rögzítőjét, ami olcsóbb típusok esetében tengelyanya vagy prémium kategóriában gyorszár. Kaphatók emellett komplettre fűzött kerékszettek, amelyek nem kaptak modellnevet, de kialakításuk átgondolt, megbízható alternatívát kínálva a drága speciális kerékszetteknek. A webáruházunkban a 26”-os kerékpárokhoz való kerék jellemzően alkatrészekből komplettre fűzött típus, de kapható specialista kerékgyártó által kínált kerékrendszer is.
A legtöbb 26”-osnak nevezett kerék és gumi manapság az MTB sportban elterjedt 559-es típus, ámbár léteznek egyéb 26”-os változatok kissé megnövelt peremátmérővel. Legjobb, ha a kerék kiválasztásakor a bicajban lévő gumin szereplő ETRTO számot vesszük figyelembe. Az ETRTO két paramétert jelöl: az egyik gumiköpeny szélessége, másik az abroncs peremátmérője. Például a gumi oldalfalon szereplő 26x1.75 mellett rendszerint megtalálható az ETRTO szerinti 47-559 méret: ez utóbbi a fenti két paraméterre utal milliméterben számolva. Tehát 559mm a peremátmérő, 47mm pedig a gumiszélesség. A peremátmérő tekintetében mindenképpen ellenőrizd az egyezést!
Az alkalmazható gumiköpeny-szélesség már nem igényel egzakt egyezés. Elsődlegesen az abroncs peremek közt mért belső szélessége határozza meg. Az ajánlott érték 50-80% közötti, azaz 47mm gumiszélesség 24-38mm belső peremszélességet igényel.
Miután ellenőrizted a váz- és gumikompatibilitást, tisztázni kell, hogy abroncsfékes vagy tárcsafékes kerékpárhoz vásárolod a kerékszettet. Kizárólag az előbbi rendelkezik fékezhető abroncsfelülettel, az utóbbinak pedig elég erősnek kell lenni a tárcsafék okozta plusz terheléséhez. A kerékrögzítéshez használt tengelyrendszer területén számos szabvány van a piacon. A két fő variáns az ejtőpapucsos és az átütőtengely (Thru axle) rendszer, különböző tengelyátmérővel és -hosszal „megspékelve”. Az ejtőpapucsos (nyílt sarus) változat rögzülhet gyorzárral vagy hagyományos tengelyanyával. Végezetül a hátsó kerék lánckeréksor-szisztéma lehet menetes, amely szabadonfutó sorral használható, vagy kazettás, amely ezzel kompatibilis lánckeréksort fogad. Ez utóbbi pedig kapható 8-10, illetve 11-12 fokozathoz készült változatban.
Vásárlás előtt tisztázni kell a fékrendszer és a tengelytípust, továbbá a fokozatszámot és természetesen a kerék- és gumiköpeny méretet. A Bikepro honlapján ezen információk minden leírásban megtalálhatók.