A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

11 Sebességes Lánc

Ebben a kategóriában a 11 db hátsó fokozatszámhoz  való (ún. 11 sebességes) láncok kapnak helyet, mindenféle kerékpárhoz, elsősorban kurrens modellekhez.
Rendezés:
Rendezés:

A 11 hátsó fokozathoz készült lánc az „extrakeskeny” kategóriába tartozik, 11s rendszerhez mindenképpen 11-es láncot kell alkalmazni, legyen az elől egy, két vagy három lánckerékkel rendelkező. Emellett legjobb teljesítmény érdekében a márkának és akár a típusnak (pl. MTB, országút, 1x11) is egyezni kell. Igen, a mai legmodernebb váltórendszerhez – ahogy fent említettük - ma már rendszerint specifikus lánc készül, de minimum a fokozatok számában egyezést kell mutatni.

Ez azt jelenti, hogy a Shimano egyes alkatrészcsaládjaihoz egy, vagy legfeljebb néhány kompatibilis lánctípus készül. Például a 11-fokozatos XT szetthez az XT mellett még a Deore, az SLX és az XTR 11-fokozathoz tervezett láncok használhatók teljesítménycsökkenés nélkül. Más gyártók 11s láncai működőképes váltásrendszert eredményezhetnek, jóllehet a teljesítmény nem minden esetben lesz kielégítő. És nemcsak a Shimano „finnyás” e tekintetben: a SRAM rendszerekhez ugyanúgy az amerikai márka által tervezett és kínált láncok lesznek a leginkább megfelelőek.

Minek a nagy hűhó? – kérdezhetnénk. Ez korszerű váltórendszernél a lánckerekbe mart vagy préselt rámpák segítik fel a láncot, emellett a fogak speciális kialakítása segíti elő a folyamatot. A siker kulcsa, hogy a lánc egyszerre érintkezzen a két szomszédos lánckerékkel, kiiktatva a kattanó-reccsenő hanggal járó „átugrást”. Emellett szükség van még speciális oldallap-kialakításra, amely a rámpákba bele tud kapaszkodni, a lánckerék fogait pedig finoman kerülgeti, akár a szlalomsíelő a kapukat.
A különböző fokozatszámhoz tervezett láncok eltérő szélességűek, és a fokozatszám-növekedéssel egyre vékonyabb kialakítást kapnak. 11 fokozat esetében már extrém keskeny kialakításról beszélünk: a nominális szélesség mindössze 5,5-5,62mm!  A specifikus szélesség mellett a gyártók a fent ismertetett „kígyómozgáshoz” meghatározott oldalirányú hajlékonyságot céloznak meg. Ha a lánc nem elegendően flexibilis, nem képes a fent vázolt gyíkszerű mozgásra, ha viszont túl hajlékony, nem reagál elég gyorsan a váltók „parancsira”. A nagy alkatrészgyártók pontosan „belövik” a megfelelő értéket, míg az olcsó láncok ismérve a túlzott flexibilitás. Idővel minden lánc hajlékonyabbá válik, azaz kopik.

A kopás másik megmutatkozása a „nyúlás”. A lánc „megnyúlása” nem szó szerint értendő: valójában a láncgörgő és az oldallapokból kinyúló peremek koptatják egymást, a köztük lévő hézag nő. A tehát lánc hosszabb lesz, és már nem fekszik fel tökéletesen a fogakra. Erre szokták mondani, hogy a lánc „megnyúlt”, pedig fizikálisan a lánc oldallemezei egy szemernyit sem nyúltak. A folyamat végeredménye borítékolható: a lánc cserére szorul. Ez a paraméter láncnyúlásmérővel egyszerűen és gyorsan ellenőrizhető.

A Bikepro kerékpáros webáruházban számos 11-fokozattal kompatibilis lánc kapható. Árukban tükröződik a specifikus szélességhez és oldalhajlékonysághoz szükséges technológia: 5000Ft felett van a belépő, de a felépítés, a felületkezelés, a célfelhasználás (pl. E-bike) és a minőség függvényében az ár 30 ezer forint felett is lehet. Az összes nálunk forgalmazott lánc a legnevesebb láncgyártóktól érkeznek, lásd Shimano, SRAM, Connex és KMC. A lánc bontását végezhetjük szerszámmal, de az összeszerelés kizárólag patentszemmel vagy kapcsoló tüskével lehetséges. A gyári kiszerelésben a lánchossz a legtöbb kerékpár esetében elégséges (kivéve tandem, cargo, cruiser), felszereléskor rendszerint rövidíteni kell. 

A láncokkal kapcsolatban nemrég szakcikk is megjelent, emellett a váltórendszerek kompatibilitása is szorosan kapcsolódik a témához.

Árukereső.hu Árukereső.hu